Pewnie każdy słyszał o pinlocku, ale czym właściwie jest ta totalnie nieodporna na porysowania szybka i dlaczego jest taka ważna dla motocyklisty? Odpowiadamy!
Na skróty:
Kask motocyklowy to ustawowo wymagana część stroju motocyklisty – to wie chyba każdy. `Aby radośnie przemierzać czarną wstęgę asfaltu przez więcej niż 3 miesiące w roku warto, aby ten rzeczony kask miał szybę, która zapewni nam klarowne pole widzenia w każdych warunkach atmosferycznych.
Ponieważ żyjemy w strefie klimatycznej oferującej swoim autochtonom wszelkie możliwe pory roku, trzeba zwrócić uwagę na parowanie wizjera. Jest to zjawisko, które w dużym skrócie wynika z różnicy temperatur pomiędzy naszym oddechem – a temperaturą świata zewnętrznego. Jeśli dodamy do tego wilgotność powietrza, to „mgła” na szybie pojawi się szybciej niż się spodziewacie.
Antifog czy Pinlock?
Na rynku możecie znaleźć kaski których wizjery oferują warstwę „nieparującą” o nazwie antifog. Jest to warstwa wizjera nakładana w procesie produkcji i stanowi jego integralną część. To całkiem niezłe rozwiązanie dla motocyklistów używających kasków otwartych, gdzie zawsze szaleje wiatr, lub jeżdżących w krajach gdzie temperatury są raczej wyższe niż w Polsce. System ten ma małą wydajność i wizjer zachodzi parą, kiedy temperatury zbliżają się nawet do +10 stopni Celsjusza.
Patentem który ucieszy rodzimych motocyklistów i sprawi, że sezon motocyklowy będzie widoczny dłużej niż 3 miesiące w roku jest – PINLOCK!
Zasada funkcjonowania tego urządzenia jest prosta: Działa on jak podwójna szyba, którą każdy z nas (tak sądzę) ma w domowym oknie. Obie tafle szkła nie wymieniają miedzy sobą ciepła dzięki szczelinie między nimi która działa jak temperaturowy bufor.
Pinlock, o czym musimy pamiętać?
„Pinlock” działa dokładnie tak samo – jest wkładką, którą instaluje się na wizjerze kasku (od wewnętrznej strony). Dzięki temu szyba i Pinlock nie wymieniają między sobą ciepła. Oczywiście układ musi być szczelny by działać poprawnie. Dlatego wizjery kasków przystosowane do zamontowania Pinlocka mają wmontowane mimośrodowe „kołeczki” na których mocuje się wkładkę nieparującą. Dużą zaletą tego rozwiązania jest wysoka skuteczność, nawet w temperaturach bliskich zeru stopni Celsjusza.
Ważne jest jednak to by wentylacja w kasku była sprawna i wydajna na tyle by ciepło i wilgoć wydychanego przez nas powietrza było odprowadzane z powierzchni Pinlocka.
Na koniec ważna uwaga – ten system pomimo tego że jest najbardziej wydajny, nie daje gwarancji tego że wizjer nie zaparuje. Dla prawidłowego działania tego układu musi być zachowana szczelność Pinlocka i wizjera oraz wentylacja kasku.
Tekst: Motosapiens.pl
Więcej o sprzęcie motocyklowym przeczytasz na: