Kiedy pod koniec dekady lat 50. jeździło po polskich drogach prawie 10 000 Junaków, w jedynym wówczas czasopiśmie motoryzacyjnym „Motor” (w którym zresztą temat motocykli traktowany był raczej marginalnie) powstał kącik poświęcony eksploatacji i naprawom najcięższego powojennego polskiego motocykla. Wszystkie artykuły (listy czytelników, odpowiedzi redakcji i producentów) sygnowane były wspólnym tytułem „Mój Junak”.
Na skróty:
Niestety, po zaprzestaniu produkcji w 1965 roku rubryka ta zniknęła z łamów „Motoru”. Po opublikowaniu artykułów „Czterdziestolatek” (ŚM 3/94) i „Jak Feniks z popiołów” (ŚM 4/94) nasza redakcja została zasypana listami z pytaniami na temat motocykla Junak. Z listów tych wynika niezbicie, że jest to dla wielu pierwszy „dorosły” motocykl. Czytelnicy, przeważnie młodzi wiekiem, borykają się z eksploatacją wiekowych bądź co bądź motocykli. Ma to swoje źródła w słabej znajomości Junaka, jak i ogółu złożonego mechanizmu, jakim jest motocykl.Kolejnym problemem czekającym entuzjastów motocykli ze Szczecina jest sprawa części i ich ewentualnych zamienników. Następny temat: przeróbki i udoskonalenia. Czym zastąpić zużyty iskrownik i spaloną prądnicę? I na koniec wariacje na temat, czyli co można zrobić z Junaka. Ludzka inwencja nie zna granic. Z Junaka można zrobić prawie wszystko: choppera, obudowanego ściganta i trike’a.
Niniejszym otwieramy rubrykę „Mój Junak”. Czekamy na listy od naszych czytelników. Piszcie o trudnościach, na jakie napotykacie, i jak je przezwyciężacie. Interesują nas listy od ludzi związanych z historią Junaka, jego powstawaniem i produkcją. Czekamy na wspomnienia z zawodów sportowych i turystycznych wypraw. Niech tytuł „Mój Junak” zaistnieje na nowo na łamach „Świata Motocykli”. Czekamy na listy! Na początek podajemy wiadomości ogólne o Junaku M 10 (wg instrukcji obsługi i napraw wydanej przez SFM):
Dane techniczne
Silnik: Typ S 03, jednocylindrowy, czterosuwowy, górnozaworowy, chłodzony powietrzem
Średnica cylindra: 75 mm
Skok tłoka: 79 mm
Pojemność skokowa: 349 ccm
Stopień sprężania: 7,0
Moc znamionowa: 19 KM przy 6000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 28 Nm przy 3800 obr./min
Ciężar suchego silnika ze sprzęgłem i skrzynią biegów: 63 kg
Kadłub silnika dzielony w płaszczyźnie pionowej. Skrzynia korbowa i skrzynka biegów we wspólnym bloku odlanym ze stopów aluminium. Wał korbowy składany, przeciwciężary odkuwane ze stali, czop odkuwany ze stali stopowej. Łożyskowany w trzech łożyskach rolkowych i jednym ślizgowym. Korbowód odkuwany ze stali stopowej. Stopa korbowodu łożyskowana w dwurzędowym łożysku tocznym, wałeczkowym. Główka korbowodu z łożyskiem ślizgowym.
Cylinder stojący, odlewany z żeliwa. Tłok aluminiowy z wypukłym denkiem i pływającym sworzniem. Pierścienie tłokowe: Dwa uszczelniające, z czego górny chromowany. Pojedynczy zgarniający. Głowica ze stopów aluminium, z wstawianymi gniazdami i prowadnicami zaworowymi. Zawory uruchamiane dwoma krzywkami za pośrednictwem popychaczy i dźwigienek zaworowych. Regulacja luzów zaworowych wałkami mimośrodowymi, będącymi jednocześnie osiami obrotu dźwigienek zaworowych.
Zawór ssący: średnica 43 mm, wydechowy – 40 mm
Luzy zaworowe: 0,05 mm mierzone na zimnym silniku
Czasy rozrządu: Otwarcie zaworu ssącego 35° przed Górnym Martwym Punktem, zamknięcie 75° po Dolnym Martwym Punkcie. Otwarcie zaworu wydechowego 85° przed DMP, zamknięcie 45° po GMP.
Smarowanie: obiegowe, pod ciśnieniem, z suchą skrzynią korbową
Zbiornik oleju: w kadłubie silnika
Pompa olejowa: zębata, podwójna, napędzana wałem korbowym
Filtr oleju: siatkowy
Gaźnik: poziomy, Pegaz GM26U1 o średnicy gardzieli 26 mm
Filtr powietrza: mokry, z wkładem z siatki metalowej nasyconej olejem
Sprzęgło: czterotarczowe, mokre, ze sprężyną centralną, okładziny korkowe
Przeniesienie napędu z silnika na sprzęgło: łańcuchem rolkowym dwurzędowym 3/8″ o 86 ogniwach. Przełożenie 2,435.
Skrzynia biegów: czterostopniowa, z kołami na stałe zazębionymi
Przełożenia: 1: 3,04; 2: 1,97; 3: 1,296; 4: 1,0. Nożna zmiana biegów automatem typu „Albion”
Napęd tylnego koła: jednorzędowym łańcuchem rolkowym 5/8″ o 102 ogniwach. Koło zdawcze o 20 zębach, zębatka na kole o 40 zębach. Przełożenie 1:2,4
Podwozie
Rama: kołyskowa, podwójna, spawana z rur stalowych o przekroju eliptycznym, nierozbieralna
Zawieszenie przednie: teleskopowe, z tłumieniem olejowym
Skok koła: 150 mm
Zawieszenie tylne: teleskopowe, z tłumieniem olejowym. Wahacz spawany z rur stalowych
Skok koła: 100 mm
Koła przednie i tylne z bębnami odlewanymi ze stopów aluminium z wtopioną wkładką żeliwną. Łożyska piast kulkowe, osie przetyikowe. Felgi stalowe o rozmiarze 1,85″ x 19″. Opony dętkowe 3,50″ x 19″. Hamulce bębnowe o średnicy wewnętrznej 200 mm. Szerokość okładzin 40 mm.
Nadwozie
Kierownica rurowa z regulacją położenia. Zbiornik paliwa tłoczony z blachy stalowej, pokryty wewnątrz powłoką ochronną, połączony z gaźnikiem rurką igielitową. Siodło podwójne, pokryte dermą, wypełnione gąbką lateksową. Bagażnik tłoczony z blachy stalowej, przykręcony na grzbiecie zbiornika paliwa.
Błotniki: głębokie, tłoczone z blachy stalowej. Przedni ruchomy, mocowany do widelca. Tylny stały, mocowany do ramy. Osłona łańcucha tłoczona z blachy, całkowicie osłaniająca łańcuch. Podnóżki kierowcy nastawne, kute ze stali, z nakładką gumową. Podnóżki pasażera tłoczone z blachy, z nakładką gumową. Skrzynka narzędziowa tłoczona z blachy stalowej, umieszczona z prawej strony motocykla.
Szybkościomierz i licznik kilometrów w obudowie reflektora, oświetlony żarówką 6 V 1,5 W. Napęd szybkościomierza wałkiem giętkim z piasty tylnego koła. Wykończenie: lakier piecowy, części nielakierowane pokryte chromem lub cynkiem.
Instalacja elektryczna
Iskrownik typu IKA ZS3 lub jego odmiany EZ41BR1 i EZ41BR2 z samoczynnym przyspieszeniem zapłonu od 0° do 14° (na wałku iskrownika)
Stosunek obrotów wałka iskrownika do wału silnika: 1:2
Rozwarcie styków przerywacza: 0,3-0,4 mm
Początek rozwierania się styków przerywacza: 1,26 mm przed GMP, co odpowiada 13° obrotu wału korbowego
Prądnica: typ P9a lub R6/45 o mocy 45 W i napięciu 6 V prądu stałego
Obroty znamionowe prądnicy: 4000 obr./min
Stosunek obrotów wału korbowego do wałka prądnicy: 1:1,2
Regulator napięcia: typ RG9a, napięcie 6 V przy 7,5 A
Akumulator: kwasowy 6 V 14 Ah. Plus podłączony do masy
Świeca zapłonowa: z gwintem M14 x 1,25, o wartości cieplnej 175 wg Boscha
Sygnał dźwiękowy: typu SDM6, mocowany pod zbiornikiem paliwa
Reflektor umieszczony w obudowie przedniego widelca z żarówką dwuwłóknową 6 V 35/35 W i żarówką światła postojowego 6 V 1,5 W. W obudowie znajduje się ponadto trójpołożeniowy przełącznik świateł wraz z wyłącznikiem zapłonu i kluczykiem oraz żarówką kontrolną ładowania 6 V 1,5 W i żarówką kontrolną biegu luzem 6 V 1,5 W.
Przełącznik świateł umieszczony na kierownicy z lewej strony wraz z przyciskiem sygnału dźwiękowego. Włącznik światła stop typu WM3 lub 71-82 wodo- i pyłoszczelny, umieszczony obok filtra powietrza.
Lampa tylna typu 20-34 mocowana na tylnym błotniku, z żarówką światła pozycyjnego 6 V 3 W oświetlającą również tablicę rejestracyjną. Żarówka światła stop – palcowa 6 V 5 W.
Pojemności
Zbiornik paliwa: 17 l
Olej silnikowy: 2,4 l
Skrzynia biegów: 0,4 l
Komora sprzęgła: 0,5 l
Filtr powietrza: 0,1 l
Teleskop przedni: 0,17 l
Amortyzator tylny: 0,07 l
Wymiary
Długość całkowita: 2172 mm
Szerokość: 740 mm
Wysokość motocykla nieobciążonego: 1095 mm
Rozstaw osi: 1417 mm
Wysokość siodła: 755 mm
Prześwit: 170 mm
Wyprzedzenie koła przedniego: 72 mm
Ciężar motocykla bez paliwa: 170 kg
Dopuszczalne obciążenie: 200 kg
Szybkość maksymalna: 125 km/h
Zużycie paliwa przy 65 km/h: 3,5 l/100 km