Nareszcie! Pierwszy dzień oficjalnych testów MotoGP przed startem sezonu 2024 za nami! Na torze Sepang w Malezji pojawiła się w zasadzie cała stawka klasy królewskiej, poza kontuzjowanym Franco Morbidellim. Najszybsi znów byli zawodnicy Ducati, ale w czołówce zabrakło miejsca dla Marca Marqueza.
Po trzydniowym tzw. shakedownie w Malezji, podczas którego na torze Sepang jeździli zawodnicy testowi, debiutant Pedro Acosta oraz etatowi kierowcy Yamahy i Hondy (dzięki nowym przepisom dot. koncesji w MotoGP), tym razem pojawiła się na nim w zasadzie cała stawka MotoGP.
Jedynym nieobecnym jest Franco Morbidelli, który kilka dni temu uległ wypadkowi podczas prywatnych testów na torze Portimao. Włoch podobno nie nabawił się poważniejszych kontuzji, ale nie przyleciał do Malezji. Jego nowy team – Pramac Racing – poinformował też, że „Morbido” otrzymał od lekarzy zalecenie odpoczywania przez trzy tygodnie. Tym samym zabraknie go w akcji także podczas testów w Katarze, zaplanowanych na dni 19-20 lutego.
Najszybszy z całej stawki był tymczasem ubiegłoroczny wicemistrz świata Jorge Martin, który już po przejechaniu nieco ponad 20 okrążeń zszedł z wynikiem poniżej bariery 1’58! Hiszpan zatrzymał stoper na wyniku 1’57.951 – to rezultat o zaledwie pół sekundy gorszy od rekordu toru Pecco Bagnaii z kwalifikacji do GP Malezji 2023! Niecałe trzy dziesiąte sekundy wolniej od „Martinatora” pojechał jego rodak i zarazem tegoroczny debiutant Pedro Acosta. Wynik zawodnika GASGAS-a już nie zadziwia – był tylko o jedną dziesiątą wolniejszy niż niedawno podczas trzeciego dnia shakedownu.
Czołową trójkę uzupełnił tymczasem mistrz świata z 2021 roku Fabio Quartararo, którego Yamaha w końcu ma więcej mocy, ale nadal brakuje jej czegoś na przyspieszeniu. Francuz oraz jego nowy team-partner Alex Rins (jedenasty we wtorek) pracowali głównie nad jak najlepszym zestrojeniem silników w swoich M1-kach oraz nad pakietem aero, a także sprawdzali nowe wersje zadupków.
Czołową piątkę uzupełnili tymczasem zawodnicy Ducati. Bardzo dobry, czwarty czas padł łupem Fabio di Giannantonio, który wciąż przystosowuje się do pracy z ekipą VR46. Piąty rezultat zanotował z kolei zawodnik fabrycznego składu Enea Bastianini. Jego team-partner, urzędujący mistrz świata Pecco Bagnaia rozpoczął dzień od upadku już na okrążeniu wyjazdowym (prawdopodobnie przez wodę stojącą na tarce). Ostatecznie Włoch był szesnasty.
W czołowej dziesiątce znaleźli się także Marco Bezzecchi oraz Alex Marquez, jak również jego nowy team-partner – starszy brat Marc Marquez. Ośmiokrotny mistrz świata ma za sobą intensywny, zaledwie swój drugi dzień na Ducati. Hiszpan w ciągu dnia zanotował dwie awarie Desmosedici GP23, a także upadek w ostatnim, piętnastym zakręcie. Ostatecznie #93 był dziewiąty, uzyskując ten czas podczas jazdy za Quartararo.
Zaraz za Marcem Marquezem uplasował się tymczasem najszybszy z zawodników Hondy – dziesiąty był Johann Zarco z teamu LCR. Tymczasem debiutujący w Repsolu Luca Marini przyznawał, że Honda wciąż testuje dużo rozwiązań i jeszcze musi złożyć to wszystko w całość, ale „ma potencjał”. HRC przywiozła zresztą do Malezji nowe wahacze, pakiety aero, silniki i podwozia – widać, że prace nad RC213V nie ustają.
Solidne, szóste miejsce zgarnął tymczasem Maverick Viñales, który w listopadzie był najszybszy podczas testów w Walencji. Jego pracodawca – Aprilia nie próżnuje, co było już widać podczas shakedownu. Producent z Noale przywiózł swoim zawodnikom nowe pakiety aero, silnik, wahacze oraz zawieszenie.
Warto pamiętać, że fabrycznym motocyklem ma dysponować nie tylko „Mack” oraz jego team-partner Aleix Espargaro, ale też Miguel Oliveira z ekipy Trakchouse Racing. Portugalczyk we wtorek jeździł na motocyklu po raz pierwszy od czasu listopadowej kontuzji, której nabawił się w GP Kataru. Tymczasem pecha miał jego team-partner Raul Fernandez, który tuż po rozpoczęciu jazd zaliczył potężnego high-side’a. Pokonał w sumie co prawda 21 okrążeń, ale po południu udał się do lokalnego szpitala na dalsze badania.
Jedynym zawodnikiem z grupy KTM w TOP10 był Acosta. Reprezentanci fabrycznego składu KTM-a Brad Binder i Jack Miller mieli jednak sporo pracy nad elektroniką i nowym systemem wydechowym, a także nad poprawkami aerodynamiki i silnika. Australijczyk, który przed Bożym Narodzeniem, podczas jazdy na rowerze złamał jedną z kości nadgarstka, pokonał najwięcej okrążeń ze wszystkich – 69.
Testy MotoGP na torze Sepang potrwają do czwartku 8 lutego 2024 włącznie.
MotoGP testy Sepang 2024 – dzień 1:
ZAWODNIK | KRAJ | TEAM | CZAS | OKR. | |
1 | Jorge Martin | SPA | Pramac Ducati (GP24) | 1m 57.951s | 22/59 |
2 | Pedro Acosta | SPA | Red Bull GASGAS Tech3 (RC16)* | +0.269s | 33/60 |
3 | Fabio Quartararo | FRA | Monster Yamaha (YZR-M1) | +0.277s | 36/46 |
4 | Fabio Di Giannantonio | ITA | VR46 Ducati (GP23) | +0.374s | 27/49 |
5 | Enea Bastianini | ITA | Ducati Lenovo (GP24) | +0.406s | 41/48 |
6 | Maverick Viñales | SPA | Aprilia Racing (RS-GP24) | +0.519s | 59/60 |
7 | Alex Marquez | SPA | Gresini Ducati (GP23) | +0.591s | 44/50 |
8 | Marco Bezzecchi | ITA | VR46 Ducati (GP23) | +0.654s | 42/54 |
9 | Marc Marquez | SPA | Gresini Ducati (GP23) | +0.670s | 45/47 |
10 | Johann Zarco | FRA | LCR Honda (RC213V) | +0.719s | 37/56 |
11 | Alex Rins | SPA | Monster Yamaha (YZR-M1) | +0.765s | 18/46 |
12 | Brad Binder | RSA | Red Bull KTM (RC16) | +0.773s | 52/60 |
13 | Aleix Espargaro | SPA | Aprilia Racing (RS-GP24) | +0.787s | 45/54 |
14 | Joan Mir | SPA | Repsol Honda (RC213V) | +0.790s | 42/43 |
15 | Miguel Oliveira | POR | Trackhouse Aprilia (RS-GP24) | +0.799s | 23/54 |
16 | Francesco Bagnaia | ITA | Ducati Lenovo (GP24) | +0.862s | 45/52 |
17 | Luca Marini | ITA | Repsol Honda (RC213V) | +1.018s | 21/38 |
18 | Jack Miller | AUS | Red Bull KTM (RC16) | +1.097s | 21/69 |
19 | Cal Crutchlow | GBR | Yamaha Test Rider (YZR-M1) | +1.186s | 52/61 |
20 | Takaaki Nakagami | JPN | LCR Honda (RC213V) | +1.261s | 26/37 |
21 | Augusto Fernandez | SPA | Red Bull GASGAS Tech3 (RC16) | +1.592s | 63/64 |
22 | Raul Fernandez | SPA | Trackhouse Aprilia (RS-GP23) | +2.169s | 6/21 |
23 | Michele Pirro | ITA | Pramac Ducati (GP24) | +2.451s | 15/59 |
Najlepsze okrążenie: Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo) 1m 57.491s (2023)
Najlepsze okrążenie w wyścigu: Alex Marquez (Gresini Ducati) 1m 58.979s (2022)
Zdjęcia: Red Bull Content Pool, VR46, KTM, Yamaha