Lada dzień MotoGP powróci do ścigania się po przymusowej, kilkutygodniowej przerwie, podczas gdy zakulisowe szaleństwo trwa w najlepsze. W trakcie tych wakacji potwierdzono kilka grubych transferów, a teraz nadszedł czas na kolejny z nich – Marco Bezzecchi dołączy w przyszłym roku do Aprilii, gdzie za team-partnera będzie miał Jorge Martina.
Na skróty:
W ostatnich tygodniach w MotoGP doszło do prawdziwego wysypu kontraktów. Jorge Martin przenosi się do Aprilii, Marc Marquez dołączy do fabrycznego składu Ducati, a Maverick Viñales i Enea Bastianini wystartują na fabrycznych KTM-ach w teamie Tech3. Trzeba przyznać, że takich roszad i takiego zamieszania w królewskiej klasie nie widziano od dawna. Ale trochę trudno się temu dziwić, skoro większości stawki umowy wygasają po sezonie 2024.
Teraz do grona tych, którzy w przyszłym roku zmienią barwy, dołączył też Marco Bezzecchi. Już od jakiegoś czasu w paddocku plotkowano, że Włoch może dołączyć do Aprilii, która szukała następcy Viñalesa. Producent z Noale od dawna zaznaczał, że zależałoby mu na posiadaniu w składzie Włocha i jak się okazało – tak się stanie. 25-letni „Bez” dołączył do MotoGP w 2022 roku, od tego czasu wygrał trzy wyścigi, dziewięć razy stawał na podium i cztery razy zgarniał pole position. Po niezwykle udanym sezonie 2023, który zakończył na trzecim miejscu w mistrzostwach, w tym roku Włoch nieco rozczarowuje. Na razie tylko raz stał na podium, a po siedmiu rundach jest dopiero dziewiąty w „generalce”.
„Witamy na pokładzie jednego z najlepszych włoskich talentów, który udowadnia swoją wartość od swojego debiutu w niższych kategoriach, a zwłaszcza w zeszłym roku w MotoGP, kiedy notował znakomite wyścigi i sięgał po zwycięstwa” – mówił Massimo Rivola. „Nie możemy już doczekać się, kiedy przywitamy „Beza” w Noale. To będzie wyjątkowy duet włoskiego motocykla i włoskiego zawodnika. Jeszcze bardziej ekscytujące jest to, jaki duet utworzy on z Jorge (Martinem). Jesteśmy naprawdę zadowoleni z tego jaki skład będziemy mieli w 2025 roku. Martin i Bezzecchi byli naszym pierwszym wyborem ze względu na ich wiek, talent, hart ducha i determinację, z jaką się ścigają. Dzięki nim możemy napisać nowy, ważny rozdział w historii Aprilia Racing”.
Teraz rodzi się pytanie, kto będzie startował w teamie VR46 w sezonie 2025. Na koniec 2024 roku umowa z zespołem wygasa też Fabio di Giannantonio, ale biorąc pod uwagę jego wyniki – wydaje się, że pozostanie on w składzie Valentino Rossiego. Kandydatem numer jeden do zastąpienia „Beza” jest Franco Morbidelli, któremu kończy się kontrakt z Pramac Racing, a do tego nie wiadomo, czy team ten nadal korzystać będzie z motocykli Ducati, czy jednak przesiądzie się na Yamahy. Jeśli jednak „Morbido” zostanie w Pramacu, miejsce w VR46 może przypaść Ferminowi Aldeguerowi (ma umowę bezpośrednio z Ducati) albo innemu zawodnikowi Moto2 typowanemu do debiutu w MotoGP – Celestino Viettiemu. Plotkuje się, że na Desmosedici po nieudanej przygodzie z KTM-em może wrócić Jack Miller, ale tu podobno faworytem do pozyskania Australijczyka jest jednak skład Gresini Racing, a nie VR46.
Bez względu na zamieszania kontraktowe, zawodnicy MotoGP do rywalizacji wrócą już w najbliższy weekend 28-30 czerwca na słynnym holenderskim torze Assen. Przed rokiem z pole position startował tam Marco Bezzecchi, który w wyścigu był drugi – za Pecco Bagnaią. Obecny lider mistrzostw i przyszły zawodnik Aprilii Jorge Martin w ubiegłym sezonie w Assen był piąty.
Stawka MotoGP 2025 – kontrakty:
Potwierdzone kontrakty:
Zawodnik | Team | Długość kontraktu |
Maverick Vinales | Red Bull KTM Tech3 | „wieloletnia umowa” |
Enea Bastianini | Red Bull KTM Tech3 | „wieloletnia umowa” |
Marc Marquez | Ducati Lenovo Team | kontrakt z Ducati do końca 2026 |
Francesco Bagnaia | Ducati Lenovo Team | kontrakt z Ducati do końca 2026 |
Pedro Acosta | Red Bull KTM Factory Racing | „wieloletnia umowa” |
Brad Binder | Red Bull KTM Factory Racing | kontrakt z KTM-em do końca 2026 |
Fabio Quartararo | Monster Energy Yamaha MotoGP | kontrakt z Yamahą do końca 2026 |
Jorge Martin | Aprilia Racing | „wieloletnia umowa” |
Marco Bezzecchi | Aprilia Racing | „wieloletnia umowa” |
Luca Marini | Repsol Honda Team | kontrakt z Hondą do końca 2025 |
Johann Zarco | LCR Honda Castrol | kontrakt z Hondą do końca 2025 |
Fermin Aldeguer | Team do potwierdzenia | kontrakt z Ducati na 2025 i 2026, opcja przedłużenia na dwa lata |
Kontrakty do końca 2024 roku |
||
Zawodnik | Team | Długość kontraktu |
Alex Rins | Monster Energy Yamaha MotoGP | kontrakt z Yamahą do końca 2024 |
Aleix Espargaro | Aprilia Racing | kończy karierę na koniec 2024 roku |
Joan Mir | Repsol Honda Team | kontrakt z Hondą do końca 2024 |
Jack Miller | Red Bull KTM Factory Racing | kontrakt z KTM-em do końca 2024 |
Alex Marquez | Gresini Racing MotoGP | kontrakt z Gresinim do końca 2024 |
Franco Morbidelli | Prima Pramac Racing | kontrakt z Ducati do końca 2024 |
Fabio di Giannantonio | Pertamina Enduro VR46 | kontrakt z VR46 do końca 2024 |
Marco Bezzecchi | Pertamina Enduro VR46 | kontrakt z VR46 do końca 2024 |
Miguel Oliveira | Trackhouse Racing | kontrakt z Aprilią do końca 2024 |
Raul Fernandez | Trackhouse Racing | kontrakt z Aprilią do końca 2024 |
Augusto Fernandez | Red Bull Tech3 GASGAS | kontrakt z KTM-em do końca 2024 |
Takaaki Nakagami | LCR Honda Idemitsu |
kontrakt z Hondą do końca 2024
|