fbpx

Lada dzień MotoGP powróci do ścigania się po przymusowej, kilkutygodniowej przerwie, podczas gdy zakulisowe szaleństwo trwa w najlepsze. W trakcie tych wakacji potwierdzono kilka grubych transferów, a teraz nadszedł czas na kolejny z nich – Marco Bezzecchi dołączy w przyszłym roku do Aprilii, gdzie za team-partnera będzie miał Jorge Martina.

W ostatnich tygodniach w MotoGP doszło do prawdziwego wysypu kontraktówJorge Martin przenosi się do Aprilii, Marc Marquez dołączy do fabrycznego składu Ducati, a Maverick Viñales Enea Bastianini wystartują na fabrycznych KTM-ach w teamie Tech3. Trzeba przyznać, że takich roszad i takiego zamieszania w królewskiej klasie nie widziano od dawna. Ale trochę trudno się temu dziwić, skoro większości stawki umowy wygasają po sezonie 2024.

Teraz do grona tych, którzy w przyszłym roku zmienią barwy, dołączył też Marco Bezzecchi. Już od jakiegoś czasu w paddocku plotkowano, że Włoch może dołączyć do Aprilii, która szukała następcy Viñalesa. Producent z Noale od dawna zaznaczał, że zależałoby mu na posiadaniu w składzie Włocha i jak się okazało – tak się stanie. 25-letni „Bez” dołączył do MotoGP w 2022 roku, od tego czasu wygrał trzy wyścigi, dziewięć razy stawał na podium i cztery razy zgarniał pole position. Po niezwykle udanym sezonie 2023, który zakończył na trzecim miejscu w mistrzostwach, w tym roku Włoch nieco rozczarowuje. Na razie tylko raz stał na podium, a po siedmiu rundach jest dopiero dziewiąty w „generalce”.

„Witamy na pokładzie jednego z najlepszych włoskich talentów, który udowadnia swoją wartość od swojego debiutu w niższych kategoriach, a zwłaszcza w zeszłym roku w MotoGP, kiedy notował znakomite wyścigi i sięgał po zwycięstwa” – mówił Massimo Rivola. „Nie możemy już doczekać się, kiedy przywitamy „Beza” w Noale. To będzie wyjątkowy duet włoskiego motocykla i włoskiego zawodnika. Jeszcze bardziej ekscytujące jest to, jaki duet utworzy on z Jorge (Martinem). Jesteśmy naprawdę zadowoleni z tego jaki skład będziemy mieli w 2025 roku. Martin i Bezzecchi byli naszym pierwszym wyborem ze względu na ich wiek, talent, hart ducha i determinację, z jaką się ścigają. Dzięki nim możemy napisać nowy, ważny rozdział w historii Aprilia Racing”.

Teraz rodzi się pytanie, kto będzie startował w teamie VR46 w sezonie 2025. Na koniec 2024 roku umowa z zespołem wygasa też Fabio di Giannantonio, ale biorąc pod uwagę jego wyniki – wydaje się, że pozostanie on w składzie Valentino Rossiego. Kandydatem numer jeden do zastąpienia „Beza” jest Franco Morbidelli, któremu kończy się kontrakt z Pramac Racing, a do tego nie wiadomo, czy team ten nadal korzystać będzie z motocykli Ducati, czy jednak przesiądzie się na Yamahy. Jeśli jednak „Morbido” zostanie w Pramacu, miejsce w VR46 może przypaść Ferminowi Aldeguerowi (ma umowę bezpośrednio z Ducati) albo innemu zawodnikowi Moto2 typowanemu do debiutu w MotoGP – Celestino Viettiemu. Plotkuje się, że na Desmosedici po nieudanej przygodzie z KTM-em może wrócić Jack Miller, ale tu podobno faworytem do pozyskania Australijczyka jest jednak skład Gresini Racing, a nie VR46.

Bez względu na zamieszania kontraktowe, zawodnicy MotoGP do rywalizacji wrócą już w najbliższy weekend 28-30 czerwca na słynnym holenderskim torze Assen. Przed rokiem z pole position startował tam Marco Bezzecchi, który w wyścigu był drugi – za Pecco Bagnaią. Obecny lider mistrzostw i przyszły zawodnik Aprilii Jorge Martin w ubiegłym sezonie w Assen był piąty.

Stawka MotoGP 2025 – kontrakty:

Potwierdzone kontrakty:

Zawodnik Team Długość kontraktu
Maverick Vinales Red Bull KTM Tech3 „wieloletnia umowa”
Enea Bastianini Red Bull KTM Tech3 „wieloletnia umowa”
Marc Marquez Ducati Lenovo Team kontrakt z Ducati do końca 2026
Francesco Bagnaia Ducati Lenovo Team kontrakt z Ducati do końca 2026
Pedro Acosta Red Bull KTM Factory Racing „wieloletnia umowa”
Brad Binder Red Bull KTM Factory Racing kontrakt z KTM-em do końca 2026
Fabio Quartararo Monster Energy Yamaha MotoGP kontrakt z Yamahą do końca 2026
Jorge Martin Aprilia Racing „wieloletnia umowa”
Marco Bezzecchi Aprilia Racing „wieloletnia umowa”
Luca Marini Repsol Honda Team kontrakt z Hondą do końca 2025
Johann Zarco LCR Honda Castrol kontrakt z Hondą do końca 2025
Fermin Aldeguer Team do potwierdzenia kontrakt z Ducati na 2025 i 2026, opcja przedłużenia na dwa lata
     

Kontrakty do końca 2024 roku

Zawodnik Team Długość kontraktu
Alex Rins Monster Energy Yamaha MotoGP kontrakt z Yamahą do końca 2024
Aleix Espargaro Aprilia Racing kończy karierę na koniec 2024 roku
Joan Mir Repsol Honda Team kontrakt z Hondą do końca 2024
Jack Miller Red Bull KTM Factory Racing kontrakt z KTM-em do końca 2024
Alex Marquez Gresini Racing MotoGP kontrakt z Gresinim do końca 2024
Franco Morbidelli Prima Pramac Racing kontrakt z Ducati do końca 2024
Fabio di Giannantonio Pertamina Enduro VR46 kontrakt z VR46 do końca 2024
Marco Bezzecchi Pertamina Enduro VR46 kontrakt z VR46 do końca 2024
Miguel Oliveira Trackhouse Racing kontrakt z Aprilią do końca 2024
Raul Fernandez Trackhouse Racing kontrakt z Aprilią do końca 2024
Augusto Fernandez Red Bull Tech3 GASGAS kontrakt z KTM-em do końca 2024
Takaaki Nakagami LCR Honda Idemitsu
kontrakt z Hondą do końca 2024
KOMENTARZE