17-letnia Karolina Danak w przyszłym sezonie zadebiutuje w Motocyklowych Mistrzostwach Świata Kobiet – serii organizowanej przy World Superbike. To kolejny polski akcent w topowych seriach motocyklowych, które w przyszłym roku będą miały wyjątkowo silną, biało-czerwoną obsadę.
Sezon 2025 okazał się jednym z najlepszych w historii polskich sportów motocyklowych. Milan Pawelec sięgnął po tytuł mistrza Europy Moto2, Witek Kupczyński został mistrzem świata minimoto, a Janek Babiarz przywiózł brązowy medal tej samej imprezy. Daniel Blin ukończył sezon na trzecim miejscu w mistrzostwach Niemiec IDM w klasie Supersport, a Jakub Belak zanotował udany rok w Yamaha R7 Cup we Włoszech. Poza asfaltem także błyszczeliśmy: Bartosz Zmarzlik ponownie został indywidualnym mistrzem świata na żużlu — szósty raz w ciągu siedmiu lat, a młody Tymek Andrzejewski wygrał podczas europejskiego finału Pucharu Yamaha bLU cRU rozgrywanego w trakcie rundy Mistrzostw Świata MXGP w Szwecji. Wszystkie te sukcesy tworzą obraz wyjątkowo mocnego pokolenia polskich zawodników, które coraz śmielej wkracza na światową scenę.
Teraz do tego grona ma szansę dołączyć 17-letnia Karolina Danak, która już dziś uchodzi za jedną z najbardziej obiecujących polskich zawodniczek młodego pokolenia. Swoją przygodę ze sportem rozpoczynała od akrobatyki i wieloletniego treningu jazdy konnej, gdzie rywalizowała na niezwykle wysokim poziomie. W 2023 roku postanowiła jednak zmienić wszystko i wkroczyć w świat wyścigów motocyklowych.
Zaczynała skromnie – od podstaw jazdy na Kawasaki Ninja 400. Jej debiut w Poznaniu zakończył się jednak poważnym złamaniem barku i wymuszoną półroczną przerwą. Zamiast poddać się, potraktowała to jako motywację do dalszego rozwoju. Jak się okazało, późniejsza przeprowadzka do Hiszpanii we wrześniu 2024 roku była punktem zwrotnym. Tam Karola zaczęła od zera: codzienne treningi, praca nad techniką i starty na mniejszych motocyklach. Wkrótce przesiadła się na większe maszyny, takie jak Yamaha R6, trenując ramię w ramię z czołówką światowych zawodników.
Rok 2025 przyniósł spektakularny rozwój. Danak wystartowała w ESBK Yamaha R7 Cup, gdzie zdobyła tytuł Rookie of the Year i uplasowała się w pierwszej dziesiątce klasyfikacji generalnej. Jej progres był imponujący: z 20. miejsca w pierwszej rundzie w Jerez de la Frontera, już w czerwcu awansowała do czołowej ósemki! Równolegle zdobywała doświadczenie w Copa España 600, regularnie kończąc wyścigi w TOP 10 i będąc najszybszą zawodniczką w klasyfikacji kobiet. Kontuzja ręki uniemożliwiła jej co prawda dokończenie sezonu, lecz nie zatrzymała jej ambicji. W międzyczasie, Danak zaproszona została zaproszona jeszcze na tor Guadix na selekcję do Red Bull MotoGP Rookies Cup, co samo w sobie – nawet pomimo braku miejsca w pucharze – jest już ogromnym wyróżnieniem.
W sezonie 2026 Karolina wystartuje w Motocyklowych Mistrzostwach Świata Kobiet – serii FIM Women’s Circuit Racing World Championship (WorldWCR). Kategoria powstała z inicjatywy FIM-u i organizatorów World Superbike, by stworzyć zawodniczkom profesjonalną i wyrównaną platformę rywalizacji. Wszystkie uczestniczki ścigają się na identycznych motocyklach Yamaha YZF-R7, co podkreśla znaczenie umiejętności, a nie sprzętu. W inauguracyjnym sezonie 2024 mistrzynią została Hiszpanka Ana Carrasco, a w 2025 roku tytuł zdobyła Maria Herrera, która równolegle ścigała się też w serii MotoE. Przyszłoroczny kalendarz składać się będzie z sześciu rund z dwoma wyścigami każda. Rywalizacja rozpocznie się w ostatni weekend marca w portugalskim Algarve, a zakończy podczas wielkiego finału World Superbike w Jerez de la Frontera w połowie października.
Start Karoliny Danak w MŚ Kobiet 2026 to kolejny dowód, że polski motorsport wchodzi w wyjątkowy okres. Jej awans na światową scenę to nie tylko osobisty sukces, ale też sygnał, że Polacy — zarówno mężczyźni, jak i kobiety — coraz odważniej pukają do drzwi globalnej czołówki. A jak przyznaje sama zainteresowana, dla niej „to dopiero początek tej pięknej historii”.
Zdjęcia: archiwum prywatne Karoliny Danak




