fbpx

Diogo Moreira w przyszłym roku awansuje do królewskiej klasy Grand Prix, dołączając do zespołu LCR Honda i mając za team-partnera doświadczonego Johanna Zarco. Tym samym znamy już pełne składy MotoGP na sezon 2026.

Oficjalnie potwierdzono, że w sezonie 2026 drugi fotel w ekipie LCR Honda na RC213V zajmie Diogo Moreira, który zastąpi tym samym Somkiata Chantrę. Taj w tym roku zadebiutował w królewskiej kategorii, ale na mocno kapryśnej Hondzie nie mógł złapać odpowiedniego tempa, a proces adaptacji do nowej klasy zaburzyły także kontuzje. W efekcie pierwszy w historii Taj w klasie MotoGP odchodzi z niej po zaledwie jednym sezonie. W przyszłym roku Chantra startować będzie w World Superbike, a jego team-partnerem będzie, obecnie startujący w Moto2, Jake Dixon.

„Dołączenie do MotoGP wraz z ekipą Honda LCR to dla mnie spełnienie marzenia. Chcę podziękować Hondzie i zespołowi za wiarę we mnie i za danie mi tej niesamowitej szansy. Nie mogę już doczekać się, by rozpocząć proces nauki i walki o jak najlepsze wyniki” – mówił Diogo Moreira.

Awans Moreiry do MotoGP oznacza, że po raz pierwszy od czasów Alexa Barrosa w klasie królewskiej starować będzie Brazylijczyk. Diogo przygodę z motocyklami rozpoczynał od startów w motocrossie w rodzinnej Brazylii, skąd jednak w 2017 roku przeprowadził się do Hiszpanii, by kontynuować karierę. W sezonie 2019 zadebiutował w European Talent Cupie, po drodze zdobywając zwycięstwa i finisze na podium. Lata 2020 i 2021 to już z kolei starty w juniorskich mistrzostwach świata Moto3, w których regularnie finiszował w TOP10, ale nie udało mu się wywalczyć niczego spektakularnego. Jednocześnie w 2021 roku Diogo wystartował w serii Red Bull MotoGP Rookies Cup, w której kilkukrotnie finiszował na podium i zakończył debiutancki (i jedyny) sezon na szóstym miejscu w klasyfikacji generalnej.

Diogo Moreira w akcji w sezonie 2021 w pucharze Red Bull MotoGP Rookies Cup.

W 2022 roku Moreira awansował do Motocyklowych Mistrzostw Świata, dołączając do ekipy MT Helmets – MSI w klasie Moto3. Regularne finisze w TOP10 dały Brazylijczykowi ósme miejsce na koniec sezonu oraz tytuł najlepszego debiutanta. Po drodze udało mu się wywalczyć swoje pierwsze pole position w Grand Prix. Na pierwsze podium i wygraną musiał poczekać jednak do sezonu 2023, który rozpoczął od trzeciej pozycji zgarniętej podczas inauguracji w Portugalii. Debiutancki triumf w Grand Prix wywalczył dopiero jesienią w Indonezji.

Rok 2024 to już awans Moreiry do klasy Moto2, gdzie dołączył do składu Italtrans Racing. Po trudnym początku rywalizacji, w drugiej fazie sezonu zaczął regularnie finiszować w czołowej dziesiątce, a rok zakończył debiutanckim miejscem na podium podczas Grand Prix Solidarności w Barcelonie. W trwającym sezonie 2025 Diogo nadal ściga się w klasie Moto2 i jest wiceliderem klasyfikacji generalnej, a do liderującego Manu Gonzaleza traci zaledwie dziewięć punktów. Brazylijczyk wywalczył w tym roku, jak na razie, trzy zwycięstwa i kolejne cztery finisze na podium. 

Diogo Moreira w sezonie 2025 walczy o mistrzostwo świata Moto2.

Tym samym znane są już składy wszystkich zespołów MotoGP na rok 2026. Bez zmian obejdzie się w Ducati, Aprilii i KTM-ie. W przypadku Ducati, główny team tego producenta reprezentować będą nadal tegoroczny mistrz świata Marc Marquez Pecco Bagnaia, a fabryczny motocykl obiecano już Alexowi Marquezowi. Co ciekawe jednak, jeszcze kiedy podpisywał umowę z Ducati na początku 2024 roku, motocykl fabryczny w 2026 roku ma podobno dostać także Fermin Aldeguer, ale trudno spodziewać się, że Ducati wystawi aż cztery fabryczne maszyny. Obaj Hiszpanie pozostają w ekipie Gresini Racing, a w teamie VR46 wciąż ścigać się będą Fabio di Giannantonio Franco Morbidelli.

W fabrycznym składzie producenta z Noale pozostają Marco Bezzecchi i ubiegłoroczny mistrz świata Jorge Martin, a w satelickim teamie (na fabrycznych motocyklach) – Raul FernandezAi Ogura. KTM nadal reprezentowany będzie przez Brada Bindera i Pedro Acostę w teamie fabrycznym oraz Eneę Bastianiniego i Mavericka Viñalesa w fabrycznym zespole Tech3 (zakupionym przez Guenthera Steinera). 

Do zmian dojdzie jedynie u japońskich producentów i to w obu przypadkach tylko w satelickich zespołach. Mająca ostatnio zwyżkę formy Honda w głównym teamie Castrol HRC pozostawia Joana Mira Lucę Mariniego, podczas gdy w ekipie LCR obok Johanna Zarco wystartuje wspomniany wcześniej Diogo Moreira. Z kolei w fabrycznej Yamasze pozostają Fabio Quartararo Alex Rins, ale w teamie Pramac Yamaha u boku Jacka Millera startować będzie dwukrotny (trzykrotny?) mistrz World Superbike Toprak Razgatlioglu. Turek zastąpi w zespole Miguela Oliveirę, który przenosi się do Yamahy w WSBK.

Składy MotoGP 2026:

ZESPÓŁ MARKA NR. ZAWODNIK
Aprilia Racing Aprilia 72 Marco Bezzecchi
89 Jorge Martin
Trackhouse MotoGP Team Aprilia 25 Raul Fernandez
79 Ai Ogura
Ducati Lenovo Team Ducati 63 Francesco Bagnaia
93 Marc Marquez
BK8 Gresini Racing MotoGP Ducati 73 Alex Marquez
54 Fermin Aldeguer
Pertamina Enduro VR46 Racing Team Ducati 21 Franco Morbidelli
49 Fabio Di Giannantonio
Castrol Honda LCR Honda 5 Johann Zarco
Idemitsu Honda LCR TBA TBA
Honda HRC Castrol Honda 10 Luca Marini
36 Joan Mir
Red Bull KTM Factory Racing KTM 33 Brad Binder
37 Pedro Acosta
Red Bull KTM Tech3 KTM 12 Maverick Vinales
23 Enea Bastianini
Monster Energy Yamaha MotoGP Team Yamaha 20 Fabio Quartararo
42 Alex Rins
Prima Pramac Yamaha MotoGP Yamaha 43 Jack Miller
TBA Toprak Razgatlioglu

Kolejna runda MotoGP odbędzie się już w najbliższy weekend 17-19 października na kultowym torze Phillip Island w Australii. 

Czytaj też:

 

Zdjęcia: Red Bull Content Pool

KOMENTARZE