fbpx

W samym środku lata oddajemy w Wasze ręce długo wyczekiwany, wakacyjny nowy numer „Świata Motocykli”. W tym łączonym wydaniu znajdziecie skrót motocyklowo-redaktorskiej historii Andrzeja oraz rozważania Lecha na temat tego, dlaczego w ogóle jeździ na motocyklu. Nie zabraknie też porównania BMW M 1000 XR i Ducati Multistrada RS, testu MV Agusty Enduro Veloce oraz turystyki. Z wakacyjnego numeru dowiecie się, że Polska jest piękna, a w Himalaje da się pojechać po sześćdziesiątce. Będzie też trochę historii: zapomnianych konstrukcji, zabytków i wspomnień Lecha o polskiej, powojennej prasie motocyklowej. Z przyjemnością zachęcamy do zabrania ze sobą najnowszego wydania w trasę – w końcu sezon trwa w najlepsze. Miłej lektury!

Dział towarzyski: Szybko tam, gdzie wolno – Autodrom Jastrząb

Od lat tytułowe hasło promuje jazdę motocyklami po zamkniętych obiektach. W minionych sezonach pokazywaliśmy Wam gdzie jeździć, a teraz zorganizowaliśmy szkolenie dla osób, które chcą złapać torowego bakcyla. 

Świat Motocyklistów: Andrzej „Simpson” Drzymulski

Poznajcie zwykłą historię chłopaka, który po prostu chciał jeździć na motocyklach. Okazało się, że czysta determinacja, nawet bez szczególnego celu, potrafi przynieść dość zaskakujący efekt.

Premiera: BMW M 1000 XR / Ducati Multistrada RS

W USA furorę medialną zrobiła seria wyścigowa King of Baggers, gdzie rywalizują ze sobą cruisery z bocznymi cruiserami. Europa takich wyścigów nie potrzebuje, Europa potrzebuje wyścigów klasy adventure! Już na wstępie możecie mi wytknąć, że ani BMW M 1000 XR, ani Ducati Multistrada RS nie są motocyklami klasy ADV (…). Tak, macie rację, ale nie pozwolę zabić moich marzeń. 

Premiera: MV Agusta Enduro Veloce

Po japońskich motocyklach spodziewasz się przewidywalności, skuteczności i funkcjonalności, po niemieckich dopracowania bliskiego perfekcji, w austriackich szaleństwa, a przy włoskich spodziewasz się… niespodziewanego. Pod tym względem MV Agusta nie zawiodła i swoim motocyklowym SUVem pokazała, że wymyka się wszelkim ramom i regułom.

Motocykl na A2: BSA Gold Star 650

BSA po latach niebytu wróciła jednak na rynek. Indyjski koncern Mahindra, jedno z największych przedsiębiorstw motoryzacyjnych w Azji, zakupił prawa do marki BSA w 2016 roku i od tego czasu jego biura konstrukcyjne podjęły prace nad stworzeniem nowych projekt.w. Pierwszy, ale zapewne nie ostatni model wskrzeszonej marki powstał w roku 2021. Na wystawie w Birmingham zaprezentowano motocykl noszący legendarną nazwę – BSA Gold Star 650.

Dlaczego jeżdżę? Lech Potyński

W zasadzie Lech mógłby się wykręcić prostym stwierdzeniem, że jeździ na motocyklach tak długo, że już nie pamięta, po co w zasadzie to robi. Trochę prawdy pewnie by w tym było, z drugiej jednak strony byłaby to odpowiedź niepełna.

Zabytek: DKW URe 175 Rekord, 1935 rok

Prymat prędkości jest tak stary, jak świat. Wolniejszy przegrywa. W przyrodzie. Pomiędzy ludźmi. I w motoryzacji. Jest powodem postępu, który nie zwalnia. Niemiecka wytwórnia DKW Jörgen Skafte Rasmussena, założona w latach 20. XX w. w saksońskim Zschopau, nie była wyjątkiem w tym względzie.

Historia wg Lecha: Polska prasa motocyklowa

Nie sztuką jest stworzyć, sztuką jest utrzymać. Ta uniwersalna prawda przyświeca naszemu magazynowi od ponad 30 lat. „Świat Motocykli” powstał jako pierwsze wielkonakładowe pismo motocyklowe w Polsce i wygląda na to, że jako ostatnie zejdzie ze sceny. Co samo w sobie jest już sukcesem.

Motolegenda: Yamaha V-Max / VMAX

Nie ma chyba motocykla, który lepiej spełniałby wymagania działu Motolegenda niż ten motocykl. Pikanterii sprawie dodaje fakt, że na miano legendy w pełni zasługują obie generacje tego modelu. Trzeba przyznać, że rzadko udaje się zaprezentować następcę świetnego motocykla, który jest równie rewelacyjny co pierwowzór.

Custom: Yamaha SR 500 – Moritz Bree

W wieku 16 lat Moritz Bree rozpoczął praktyki w Reier Motors w Salzburgu. By codziennie dojeżdżać ze stacji kolejowej do warsztatu, kupił za 800 euro Hondę CLR125 City Fly i przerobił ją na kolorowego scramblera. (…) Dziś jest wesołym 20-latkiem i kolejny raz został okrzyknięty cudownym dzieckiem sceny customowej. Dlaczego? Podczas imprezy Wheels and Waves zaprezentował swoje najnowsze dzieło — street trackerową Yamahę. Całkiem niekulawą Yamahę.

Offroad: GasGas 2025

Prezentując swoje najnowsze modele GasGas uznał, że klasyczne testy dla mediów są… nudne. Tak powstało wydarzenie United in Dirt, podczas którego sprawdziliśmy nie tylko motocykle cross i enduro na sezon 2025, ale również rowery elektryczne. Mieliśmy się zjednoczyć, ale wyszło, jak zwykle…

Jak to działa: Nieudane koncepcje po latach

W historii motocyklizmu mieliśmy wiele rozwiązań, które mimo dobrego pomysłu, w praktyce nie zagościły na długo w seryjnych motocyklach. Działanie owych mechanizmów w praktyce okazywało się nie tak dobre, jak na etapie założeń. Niektóre z nich dzisiaj wracają, w zupełnie innej, bardzo współczesnej i opartej na elektronice formie.

Dookoła komina: Od Augustowa po Lądek Zdrój

Świat generalnie jest piękny i trzeba się nim zachwycać, a najlepiej robić to z motocyklowego siodła. Polska jest dokładnie tak samo piękna, tylko zapewne przywyknąwszy do jej codziennej obecności w naszym życiu, nie zawsze potrafimy dostrzec jej uroki.

Za horyzont: Himalaje po sześćdziesiątce

„Podejrzewam, że ze względu na wiek, był to dla mnie już ostatni dzwonek, żeby po kilkunastu latach wrócić na motocyklu w najwyższe góry świata” – przyznaje Lech. Gdy więc Witek Palak zadzwonił z propozycją wyskoczenia na parę tygodni w Himalaje, długo się nie zastanawiał.

Po więcej zapraszamy do najnowszego wydania magazynu.
Do kupienia m.in. w:

KOMENTARZE