Wyczynowa Yamaha YZF 750 SP budziła w 1993 roku ogromne emocje. Przed wami entuzjastyczny artykuł na jej temat, który w historycznym, pierwszym numerze „Świata Motocykli” napisał równie legendarny Erwin Gorczyca.
Wśród wszystkich odmian wyścigów motocyklowych najbardziej ciekawe wydają się być wyścigi motocykli superbike (nazwa ta nie ma poręcznego odpowiednika w języku polskim, podobnie jak cross czy enduro). Niezwykle szybko rosnąca popularność tej dyscypliny sportu wynika z łatwości dostępu do odpowiedniego sprzętu. Motocykl do wyścigów superbike po prostu kupuje się w sklepie. Do niego należy dokupić specjalny zestaw rasujący, po którego zamontowaniu zwykły szosowy pojazd staje się wyścigówką.
Nie każdy motocykl do tego celu się nadaje, ale jest grupa maszyn skonstruowanych specjalnie z myślą o łączeniu w sobie cech motocykla użytkowego i wyczynowego. Szukając rynku zbytu, wytwórnie motocykli produkują także modele będące fabrycznie wyścigówkami superbike, oferując jednocześnie ich turystyczną, bliźniaczą wersję. Odpowiednim przykładem może tu być Yamaha YZF 750 produkowana w dwóch odmianach, wyczynowej o symbolu SP oraz popularnej – R. 







Wersja SP wyposażona jest w pojedyncze siedzenie, natomiast model R posiada podwójną kanapę, której pasażerską część można zakryć specjalną pokrywą, dzięki czemu podkreślony zostaje sportowy charakter maszyny. Oba modele otrzymały nowo opracowany, wąski zbiornik paliwa o pojemności 19 litrów. Jego kształt pozwala kierowcy na pewną swobodę w manewrowaniu. Zamknięcie wlewu paliwa na specjalny zatrzask umożliwia błyskawiczne tankowanie. 








