fbpx

Podobnie jak motocykli, tak i kasków jest multum rodzajów. Dodatkowo wiele z nich nie różni się od siebie na pierwszy rzut oka. W trakcie użytkowania, różnice są jednak znaczące. Tak więc podobnie jak bezpieczeństwo, także i dopasowanie do naszego stylu użytkowania, ma w przypadku kasków znaczenie. A jak dobrać go odpowiednio? Ten poradnik z pewnością wam pomoże!

Sportowo-turystyczny

Najbardziej uniwersalny rodzaj kasku, jaki można sobie wyobrazić. Z jednej strony jest na tyle wygodny, że nadaje się do turystyki nie tylko wokół komina, a z drugiej na tyle lekki i przewiewny, że podczas śmigania po mieście czy winklach dobrze odprowadza ciepło. O jego sportowym pierwiastku świadczy też szerokie pole widzenia, zapewniające dobrą widoczność nawet w głębokim złożeniu. Na dobrym poziomie stoi też aerodynamika, dzięki czemu nawet na sportach i nakedach te kaski pozostają stabilne jadąc w wyprostowanej pozycji i względnie ciche. Praktycznie we wszystkich tego typu kaskach stosowana jest już blenda przeciwsłoneczna. Wiele z nich jest także wyposażana we wbudowany interkom. Takie kaski mają zwykle formę integralną (kask zamknięty, bez otwieranej szczęki) i są lżejsze od typowo turystycznych kasków, ale wygodniejsze i bardziej uniwersalne od sportowych.

Polecane do: zróżnicowana jazda po drogach (miasto, turystyka, dynamiczna jazda po krętych drogach)

Przykładowe modele: Schuberth S3, HJC F71/RPHA 71, LS2 Vector II, Shoei GT Air 3, Shark Spartan GT, Arai Quantic

Sportowy

Z jednej strony są to kaski bardzo zbliżone do sportowo-turystycznych, więc na pierwszy rzut oka rozpoznanie ich nie jest najłatwiejsze. Też są integralami, często zdarzają się z blendą, rzadziej z interkomem. Są jednak przeważnie dużo lżejsze i mają bardziej rozbudowaną wentylację, która latem jest zbawienna, ale jesienią i zimą mimo zamknięcia i tak będzie wiać. Zdarza się także, że są mocniej dopasowane, szczególnie w policzkach i mają mniej obszerną wyściółkę dla lepszej oddychalności, co akurat jest przydatne w mieście. Aerodynamika kasków sportowych jest też bardziej dopasowana do motocykli o sportowej pozycji, choć nie znaczy to, że na nakedach będzie trzęsło głową – dużo zależy od motocykla i twojego wzrostu. Kaski sportowe, choć zapewniają dużo lepszy komfort termiczny, to na dłuższą metę nie są aż tak „pluszowo” komfortowe jak turystyczne, czy sportowo-turystyczne. Oczywiście, dobrze dopasowany zapewni niezły komfort, ale jeśli chodzą Ci po głowie maratońskie wycieczki, to są na rynku kaski lepiej do tego przystosowane. Z racji przeznaczenia kasków sportowych, także pole widzenia jest szersze i wyższe, szczególnie w tych skrajnych miejscach, by lepiej patrzyło się, będąc w mocnym złożeniu. Dobrze sprawdzają się też w mieście, dzięki wysokiej oddychalności, ale warto zwrócić uwagę, na położenie klipsu domykającego szybę i czy będziecie w stanie łatwo odblokować go w rękawicy.

Polecane do: Jazda miejska, dynamiczna jazda po krętych drogach, track daye

Przykładowe modele: HJC RPHA 11/12, Shoei NXR, Nolan N60-6, LS2 Thunder, Arai RX-7V Evo

Wyścigowy

Tutaj chyba nikt nie ma wątpliwości. Najszersze pole widzenia, najlepsza wentylacja spośród integrali, najniższa waga i „najszybszy” wygląd. A i cena też jest przeważnie „top”. W sumie jest to stosunkowo nowa kategoria, bo jeszcze nie tak dawno granice między sportowymi, a wyścigowymi kaskami były stosunkowo niewielkie. Jednak wraz z wprowadzeniem homologacji FIM dla kasków wyścigowych, wyodrębniła się bardziej radykalna grupa garnków. Najmocniej dolegają do twarzy, by pozostać stabilnym przy wysokich prędkościach. Ich aerodynamika jest dopasowana stricte do szybkiej jazdy na motocyklach klasy superbike/supersport, stąd te kształty. Projektując te kaski, nie dbano o jakiekolwiek wyciszenie, a komfort mają zapewniać na może 2-3 godziny. Najważniejsza jest w nich wentylacja, pole widzenia, aerodynamika i oczywiście bezpieczeństwo – choć to tyczy się wszystkich porządnych kasków.

Polecane do: Jazda po torze

Przykładowe modele: Shoei XSP-R Pro, Arai RX-7V FIM Racing, Shark Aeron GP/Race-R Pro GP, Nolan X-804 RS, LS2 Thunder GP PRO, HJC RPHA 1

Szczękowy

SCHUBERTH C5

Obecnie uznawane za najbardziej użyteczne kaski do turystyki motocyklowej i z tym zamysłem są tworzone. Oferują najczęściej najwyższy komfort, co jest nie do przecenienia w całodniowych tułaczkach. Co prawda wentylacja stoi na niższym poziomie niż w kaskach sportowo-turystycznych, ale pod tym względem jest coraz lepiej. Ponadto dla wielu użytkowników nie jest to problem, bo jeżdżą z otwartą szczęką. Warto jednak zaznaczyć, że jeszcze niewiele z tych kasków ma podwójną homologację, większość jest homologowanych do jazdy z zamkniętą szczęką i w tej formie zapewniają właściwy poziom ochrony. Pole widzenia w tych kaskach z reguły jest niższe i węższe, choć nawet do dynamicznej jazdy po przełęczach, jest wystarczające. Z reguły są to kaski cięższe od integralnych i w przypadku tańszych modeli, głośniejsze, ale ich użyteczność stoi na wyższym poziomie. Krótkie przerwy, płacenie na stacji, czy zwykła rozmowa na światłach są dużo łatwiejsze i nie wymagają ściągania kasku. Obecnie wszystkie kaski tego typu wyposażone są w blendę przeciwsłoneczną oraz najczęściej w opcjonalny, wbudowany interkom.

Polecane do: Turystyka wszelkiej maści, codzienne dojazdy także po mieście

Przykładowe modele: Schuberth C5, Shoei Neotec III, Nolan N120, LS2 Advant, HJC RPHA 91

Dualowy

Jeden z popularniejszych rodzajów kasków, głównie ze względu na dopasowanie do motocykli Adventure. Ale nie styl, a funkcjonalność jest ich największą zaletą. Jest to bowiem  połączenie kasku turystycznego z crossowym. Co prawda aerodynamicznie nie jest to wybitny kształt i przez daszek, może tym kaskiem trząść przy wysokich prędkościach. Nie jest to jednak kask przewidziany na autostrady, ewentualnie po zdjęciu daszka. Jego zalety odczuwalne są wtedy, gdy korzystasz z motocykla ADV zgodnie z jego przeznaczeniem. To znaczy, że oprócz turystyki szosowej, dość często zjeżdżasz z asfaltu. Daszek chroni wtedy przed gałęziami, czy błotem i kamieniami spod kół motocykla przed Tobą. Wizjer natomiast można szybko zdjąć i założyć google, które w terenie są znacznie bardziej użyteczne. Dobry kompromis między komfortem i użytecznością szosowego kasku, a wentylacją i ochroną kasku crossowego. 

Polecane do: Turystyka terenowa, codzienne dojazdy

Przykładowe modele: Airoh Commander II, LS2 Explorer, Arai Tour X-5, Nolan X552, Nishua Enduro Carbon, Bell MX-9, Klim Krios Pro, Shoei Hornet ADV

Enduro/cross

Stricte wyczynowy kask do jazdy w terenie. Pozbawiony wizjera, blend, interkomów, regulowanej wentylacji i innych bajerów. Tutaj najważniejsza jest przewiewność i dopasowanie, by kask nie przemieszczał się podczas jazdy w terenie. Wysunięta szczęka pozwala na łapanie większej ilości powietrza i lepszą widoczność, a daszek chroni przed kamieniami, gałęziami i błotem. Wentylacja w tych kaskach jest nawet skuteczniejsza niż w wyścigowych, podobnie jak waga jest niższa. Nierzadko te kaski ważą raptem kilogram, czyli o 1/3 mniej niż większość kasków szosowych. Kiepsko jednak sprawdzają się przy jeździe szosowej – przy wysokich prędkościach rzuca głową, jest głośno, wieje i w ogóle nieprzyjemnie. Obowiązkowo do takiego kasku należy stosować gogle.

Polecane do: Motocross/enduro, opcjonalnie turystyka terenowa

Przykładowe modele: Airoh Twist/Aviator, Fox V3, Shoei VFX-WR, Hebo Heritage, Alpinestars Super Tech M8, Bell Moto 9/10

Otwarty

kaski Origine Eicma 2019

Jak sama nazwa wskazuje, szczęka jako taka w tych kaskach raczej nie występuje. To budzi obawy wielu użytkowników w kwestii bezpieczeństwa. Owszem, twarz nie jest chroniona, ale kask sam w sobie spełnia funkcje ochronne, więc jest to swego rodzaju kompromis. Kompromis między wentylacją i komfortem w trakcie jazdy po mieście. Lepszy przepływ powietrza i lepsza oddychalność sprawiają, że po prostu jest to najczęstszy wybór wśród użytkowników skuterów, ale i wśród motocyklistów w ciepłych krajach jest to popularna opcja. Do wyboru są warianty z blendą lub bez – w tym drugim warto pomyśleć o okularach, niekoniecznie motocyklowych. Niektórzy producenci mają w swojej ofercie także kaski otwarte, ale z doczepianą szczęką, pełniącą bardziej funkcje osłony przed wiatrem, niż ochrony przy uderzeniu.

Polecane do: jazda miejska, przejażdżki z niskimi prędkościami.

Przykładowe modele: LS2 BOB/Drifter, HJC V31, Airoh TRR-S, Hebo Zone 4, Origine Primo

Jet

Dla niektórych to osobna kategoria, dla innych to po prostu kask otwarty, tylko, że z szybą. jedni i drudzy w sumie mają rację. Jet to po prostu otwarty kask z szybą, która przeważnie zachodzi do samej brody. Kształt co prawda często jest bardziej nowoczesny niż typowych otwartych kasków, ale funkcjonalność stoi na wyższym poziomie. Przez to świetnie sprawdzi się w mieście, ale i niedługą wycieczkę uciągnie.

Polecane do: Jazda miejska, krótkie wycieczki

Retro

Romans klasyki z nowoczesnością: kask Origine Vega

Tu Ameryki nie odkryjemy, w tych kaskach przede wszystkim chodzi o styl. Aerodynamika, bajery jak interkomy czy blendy, stabilność przy wysokich prędkościach, czy dopasowanie raczej nie mają tu znaczenia. Te kaski po prostu stworzono do wszelkiej maści klasyków, zabytków, customów, czy sprzętów nurtu neo-retro. Ale trzeba przyznać, że oprócz stylu te kaski są bardzo przewiewne. Co prawda wiele z nich nie ma zamykanej wentylacji, więc na chłodne dni średnio się nadają, ale latem, podczas patrolowania miasta sprawdzają się wyśmienicie. Może i mniej użyteczne niż wiele innych, ale bardzo stylowe i klimatyczne.

Polecane do: Jazda miejska, spokojne szwendanie się

Przykładowe modele: Shoei Glamster, Arai Concept XE, HJC V-10, Bell Eliminator, Premier Platinum/Vintage, Origine Vega

KOMENTARZE