W wieku 84 lat zmarł inżynier Wiesław Wiatrak, konstruktor legendarnego samochodu „Beskid” oraz niemniej legendarnych jednostek napędowych wykorzystywanych w motocyklach rodzimej konstrukcji.
Na skróty:
Wiesław Wiatrak znany był z kreatywnej twórczości w ciężkich latach PRL. Największą sławę przyniosła mu konstrukcja pojazdu „Beskid”, który swoim wyglądem do złudzenia przypominał później produkowany samochód Renault Twingo. Niestety samochód nigdy nie wszedł do seryjnej produkcji. Zamiast niego ówczesne władze zadecydowały o wprowadzeniu do produkcji licencyjnego Fiata Cinquecento.
Wiesław Wiatrak, szczególny człowiek dla polskiego motocyklizmu
Dla nas, motocyklistów Wiesław Wiatrak był szczególną postacią. Zaprojektował silnik S-38, wykorzystywany w polskich motorowerach Komar oraz Żak. Każdy kto zaczynał swoją przygodę na sprzętach tej pojemności, na pewno pamięta charakterystyczny napis S38 na prawej pokrywie silnika.
Silniki Wiatr w motocyklach SHL
Konstruktor był również autorem silnika o pojemności 175 ccm. Pierwszy raz do produkcji jednostka trafiła w roku 1967 i wylądowała w motocyklu SHL M11. Silnik oznaczono numerem W-2A, częściej jednak nazywano go Wiatrem 1. Później do produkcji wszedł silnik Wiatr W-2 i został zaprojektowany dla motocykla SHL M17 Gazela. Produkcja motocykla ruszyła w roku 1968. Nowa jednostka posiadała zmieniony układ zapłonowy, oraz instalację elektryczną. Zapłon zmieniono na bateryjny, a instalację na 12V.
W 1971 roku przygotowano zmodernizowany silnik Wiatr o oznaczeniach W-2Bx. Rok później trafił on do jednośladów WSK 175. Silnik nosił charakterystyczny znak Nowej Dęby – było to miejsce produkcji.