Nazwa Tiger 120, czyli Bonneville 120, pochodzi od nazwy słynnego słonego jeziora w stanie Utah, na dnie którego Triumph dwukrotnie ustanowił rekordy świata szybkości pojazdów dwukołowych. Pierwszy raz w 1962 roku, osiągając szybkość 359,5 km/h. Kolejny rekord padł w 1966, wynikiem 395,352 km/h.
Bonneville 120 to sztandarowy motocykl firmy Triumph. Przez całą dekadę lat 60. uznawany był powszechnie za wzorzec „supertwina”, a faktycznie był prostym rozwinięciem modelu T110, od którego różnił się wyższą mocą, wyższymi obrotami, podwyższonym stopniem sprężania, dwoma gaźnikami, większym momentem obrotowym i rozmiarem opon oraz nieznacznymi szczegółami konstrukcyjnymi. Generalnie T120 prezentował się jako „sportster”, zaś T110 jako „tourer”, ze wszystkimi konsekwencjami tego rozróżnienia.
Przedstawiony tu motocykl określam jako T120 „quasi”, jako iż faktycznie był to T110, w którym zamontowałem zasadnicze elementy z rodzaju określonego literą R (od „Racing”), pochodzące z modelu T120, np. wałki rozrządu E3134, tłoki Hepolite, twarde sprężyny zaworowe, ślizgi R, lekkie miski sprężyn zaworowych (!), iskrownik BTH, gaźniki Amal GP. Wypolerowałem kanały ssące i wydechowe oraz dźwignie zaworowe (!), tak że ostatecznie motocykl nawet przewyższał fabryczną wersję T120.
Szybkość maksymalna wzrosła do nieco ponad 190 km/h (licznikowo), ale wzrosło też zużycie paliwa, z ok. 5,5 do 7 l/100 km. Po raz kolejny okazało się, że nie ma nic za darmo. Najważniejsze, że był to prawdopodobnie najszybszy twin w Polsce w roku 1973.
Tekst i ilustracje: Bogusław Polch
T120, czyli Bonneville 120 – dane techniczne
Silnik
Typ: czterosuwowy, chłodzony powietrzem
Układ: dwucylindrowy, rzędowy
Rozrząd: OHV
Pojemność skokowa: 649 ccm
Średnica x skok tłoka: 71 x 82 mm
Stopień sprężania: 9:1
Moc max: 47 BHP przy 6700 obr./min
Zasilanie: dwa gaźniki Amal 389/203
Smarowanie obiegowe, pod ciśnieniem
Rozruch: nożny
Instalacja elektryczna: Lucas 6 V
Zapłon: iskrownikowy
Akumulator: 6 V, 12 Ah
Przeniesienie napędu
Silnik-sprzęgło: łańcuch Duplex 3/8″ x 0,225″ x 0,25″
Sprzęgło: wielotarczowe, mokre
Skrzynia biegów: czterostopniowa
Przełożenia: 11.81; 8.17; 5.76; 4.84
Napęd koła tylnego: łańcuch 5/8 x 3/8
Podwozie
Rama: pojedyncza, rurowa zamknięta, spawana
Zawieszenie przednie: teleskopowe z tłumieniem olejowym
Zawieszenie tylne: wahacz i dwa amortyzatory z tłumieniem olejowym
Hamulec przedni: bęben stalowy lub pełnoplastowy ze stopu lekkiego, średnica 203 mm
Hamulec tylny: bęben stalowy jednostronny, średnica 178 mm
Opony przód i tył: 3,00 x 19–3,50 x 18
Wymiary i masy
Długość: 2135 mm
Szerokość: 685 mm
Wysokość siedzenia: 775 mm
Rozstaw osi: 1396 mm
Prześwit: 127 mm
Masa bez płynów: 165,5 kg
Masa pojazdu gotowego do jazdy: 187 kg
Zbiornik paliwa: 18 litrów
Zbiornik oleju: ok. 3,35 Iitra
Dane eksploatacyjne
Prędkość max: 187 km/h
Zużycie paliwa: 5,3-6,5 l/100 km
Przyspieszenia: 0-100 km/h w 7,2 s
S.Q.M. (przyspieszenie od 0 do 1/4 mili): 14,2 sek