W życiu każdego motocyklisty przychodzi moment, kiedy musi wjechać w teren! Ja przez całą dotychczasową egzystencję motocyklową zapierałam się, że uwielbiam jazdę, ale po asfalcie. Wizja szutrów wywoływała pot na moich plecach. Jednak „nigdy nie mów nigdy” i ja też dorosłam do zjechania w bezkres. Ale po kolei.
Na skróty:
Tekst i zdjęcia: Katarzyna Szymala, Radosław Związek
Około ośmiu lat temu wybrałam się z moim bratem do Kurdwanowa na zawody cross country, gdzie współczesne motocykle crossowe ścigały się na ściernisku. Spotkaliśmy tam naszego dobrego znajomego, Zbyszka, i postanowiliśmy, że kiedyś zrobimy taką imprezę dla zabytków. Tak też się stało, nasz pomysł urzeczywistnił się jako Cross Country Motocykli Zabytkowych i Klasycznych. Panowie mieli już swoje maszyny, ja też chciałam wystartować, musiałam więc znaleźć odpowiedni motocykl. Na kolejnej edycji imprezy poznałam Madeja, który pozwolił mi się przejechać swoim pięknie przebudowanym na scramblera Suzuki GN 250. Wtedy zrozumiałam, czego mi potrzeba. Pewnego styczniowego wieczoru w 2019 roku dostałam z dwóch niezależnych źródeł cynk, że pojawiła się interesująca oferta sprzedaży Yamahy SR 250… i tak zaczęła się cała przygoda. 

Diagnoza
W czasie zakupu silnik nie wykazywał zbytniego wyeksploatowania. Dół nie wydawał niepokojących odgłosów, natomiast z góry pieca dobiegało delikatne popiskiwanie, poza tym widać było, że „nasi tam byli” – mnóstwo silikonu pomiędzy układem blok-cylinder-głowica oraz gdzie się da, drobne wycieki spod głowicy, dekielków inspekcyjnych luzów zaworowych i cylindra, śruby z różnych parafii. Dół nie nosił śladów jakiejkolwiek ingerencji, co przy przebiegu 64 000 km wzbudzało mieszane uczucia. Cena była jednak kusząca, także… jest ryzyko, jest zabawa. 


Krótka charakterystyka „SReberka”
Yamaha SR 250 produkowana była od 1980 do 1982 roku w Stanach Zjednoczonych, a od 1982 do 2000 roku w Hiszpanii, w dwóch wersjach. Pierwsza generacja: 1980-82, okres hiszpański: obie wersje, od 2001 roku druga generacja. SR 250 to mniejsza siostra SR 500. Silnik jednocylindrowy o pojemności 238 ccm i mocy 21 KM przy 8000 obr./min, prędkość maksymalna: 130 km/h, waga: 130 kg, zbiornik paliwa: 10 l, spalanie: 3,1 l/100 km.
Poniesione koszty:
Motocykl Yamaha SR 250 ccm 1981 r. – 1800 zł
Przegląd – 60 zł
Pierścienie – 125 zł
Kanapa – 171 zł
Kranik – 68 zł
Króciec i zestaw naprawczy gaźnika – 333 zł
Opona przód – 158 zł
Opona tył – prezent
Kierunkowskazy – 129 zł
Lusterka – 105 zł
Tylna lampa – prezent
Mechanik + części – 1083 zł
Suma: 4032 zł





