fbpx

W 1884 roku dwudziestoletni Rinaldo Piaggio założył w Genui firmę Piaggio. Nie spodziewał się, że marka odniesie taki sukces i to na polu skuterów!

Piaggio wcale nie miało produkować skuterów

Vespa Pontedera - fabryka

To, że Piaggio będzie specjalizować się w jednośladach wcale nie było oczywiste. Marka zajmowała się bowiem obróbką drewna przeznaczonego do produkcji statków. Potem także do aeroplanów i wodolotów. Z czasem Piaggio stało się jednym z największych producentów części do samolotów.

Pewnie tak by zostało gdyby nie wojna. Ze względu na strategiczne znaczenie fabryki podczas drugiej wojny światowej stała się ona celem bombardowania. W 1946, kiedy Włochy podnosiły się po wojnie, jeden z synów założyciela Piaggio rozpoczął odbudowę głównej fabryki w Pontederze. To właśnie Enrico zdecydował o zmianie profilu działalności. Skupił się na transporcie indywidualnym, tak potrzebnym w tamtych czasach.

Skutery miały być tanie, dostępne i proste w obsłudze. Pierwszy prototyp powstał dzięki współpracy Enrico z bardzo utalentowanym inżynierem lotnictwa – Corradino D’Ascanio.

Skąd wzięła się nazwa Vespa?

Vespa MP6

Jako pierwszy światło dzienne ujrzał prototyp „Paperino” (Kaczor Donald). Skuter nie był najpiękniejszy, ale od czegoś trzeba było zacząć. Kolejnym był już model MP6. To właśnie jego charakterystyczne kształty, wąska talia i szeroki tył, dały początek nazwie Vespa. Podobno kiedy Enrico zobaczył prototyp zakrzyknął, że wygląda dokładnie jak osa, czyli właśnie vespa.

MP6 posiadał prosty w obsłudze dwusuwowy silnik o pojemności 98 cm, koło zapasowe oraz skrzynię biegów, w której biegi zmieniało się poprzez przekręcenie lewej manetki. Skuter okazał się strzałem w dziesiątkę. Idealnie wpasował się w to czego potrzebowali Włosi.

Do You Vespa?

Vespa Bellissima

Sprzedaż skuterów rosła i to nie tylko we Włoszech. Jednoślady były eksportowane do wielu krajów, gdzie przyciągały zainteresowanie i zjednywały sobie rzesze fanów. W 1956 roku powstał milionowy egzemplarz Vespy, a już cztery lata później w 1960 – dwumilionowy. Do dnia dzisiejszego Piaggio może spokojnie chwalić się ponad 18 milionami sprzedanych skuterów!

Vespa = styl i elegancja

Vespa 946

Vespa swój sukces zawdzięcza ciekawemu projektowi, który odpowiadał na potrzeby ludzi. potem dominującą cechą, która przyciągała do skuterów Vespa stał się jej indywidualny styl – połączenie retro kształtów z elementami nowoczesnymi oraz „klimat” jaki mają te jednoślady.

Ogromne znaczenie dla rozwoju marki miały takie pojazdy jak: Vespa 50 z 1963, Vespa 150 GS z 1955 roku to pierwszy „sportowy” model osiągający 100 km/h, 125 Primavera z 1968 (ten skuter stał się właściwie symbolem całego pokolenia). Potem przyszedł czas zmian i dopracowywania skuterów tak by podobały się nowym pokoleniom. zaprezentowano między innymi modele: P 125 X (w roku 1987), PK 125 (z automatyczną skrzynia biegów) czy T5 Pole Position – pierwszy model „supersport”. W 1996 roku wyprodukowano ET4 125 ? pierwszy skuter Vespa z 4-suwowym silnikiem.

Vespa bellisima

Vespa reklama

Vespa obecnie to obiekt westchnień. W portfolio marki są modele nawiązujące wyglądem i nazwą do skuterów, które kiedyś były dostępne, np. Primavera, czy PX. Dla ceniących sobie najnowszą technologie i nietypowe połączenia jest na przykład model 946. Ten nowoczesny klasyk ma tylko jedną wadę – cenę.

Nie ważne czy macie prawo jazdy kat. A czy tylko B w ofercie Vespy znajdziecie coś dla siebie. W standardzie otrzymacie też zachwyt i zazdrość każdego kto zobaczy was na takim jednośladzie.

KOMENTARZE