W jeździe Yamahą XJ6 Diversion F próżno szukać wielkich emocji. Mimo to nie można jej odmówić wszechstronności, łatwej obsługi i łagodnego charakteru.

Solidnie zabudowana

Yamaha XJ6 Diversion F

Ten model to kontynuacja motocykli serii XJ, produkowanych przez Yamahę od lat 80. Ze znaczkiem XJ wychodziły maszyny o najróżniejszych pojemnościach. Dzięki swej niezawodności i przystępnej cenie dość szybko zdołały przekonać do siebie motocyklistów i zyskać dużą popularność.

Zobacz także: 7 motocykli dla kobiet

Diversion F jest jedną z trzech wersji XJ6, które Yamaha proponowała w swojej ofercie na 2012?r. Od innych XJ6 odróżnia ją przede wszystkim pełna owiewka. Cały przód „sześćsetki” jest solidnie zabudowany.

Linia nadwozia Diversion F jest nowoczesna i lekko futurystyczna. Choć przód wygląda masywnie, idealnie współgra ze smukłym tyłem motocykla. Estetyczna całość robi dobre wrażenie.

Z bliska widać, że motocykl został bardzo solidnie wykonany. Yamaha nie pozwala sobie na jakiekolwiek niedoróbki i mimo że ten model nie należał do ekskluzywnych w gamie japońskiego producenta, to jest najwyższej jakości.

Fot. Sławomir Kamiński/Agencja Gazeta

Yamaha XJ6 Diversion FFot. Sławomir Kamiński/Agencja Gazeta

W kokpicie znajdziemy niewielkich rozmiarów wskaźniki: analogowy obrotomierz po prawej stronie i niewielkich rozmiarów wyświetlacz ciekłokrystaliczny po lewej. Wpasowane w potężną owiewkę XJ są subtelnie eksponowane. Niewielkie rozmiary nie przeszkadzają w ich odczytywaniu i wyłapywaniu najważniejszych parametrów podczas jazdy.

Swobodny uchwyt

Yamaha XJ6 Diversion F

Za sterami Yamahy XJ6 można znaleźć dużo miejsca. Kanapa umieszczona jest na wysokości 785 cm, co dla niskich motocyklistów może być nie tyle przeszkodą, co powodem dyskomfortu przy powolnych manewrach. Coraz większą rzeszę odbiorców XJ6 stanowią kobiety i między innymi z myślą o nich Yamaha wprowadziła do najnowszej wersji tego modelu (rocznik 2013) obniżone siedzenie. W egzemplarzu testowym nie było jednak takiego udogodnienia.

Chwytając za kierownicę, czujemy, że ręce swobodnie na niej spoczywają. Jest dość szeroka i wygodna. Daje kierowcy możliwość wyboru dogodnej pozycji. Przejażdżkę spokojnie możemy rozpocząć z wyprostowanymi plecami. Wraz ze wzrostem prędkości warto mniej lub bardziej przytulić się do baku i dać się znów miło zaskoczyć, gdyż nowa pozycja też okaże się wygodna.

Duży plus to ergonomia kokpitu i oprzyrządowania, które nie wymaga silnej ręki. Wszystkie przełączniki i klamki chodzą na tyle lekko i precyzyjnie, że momentami niejako się o nich zapomina, choć przecież ciągle do nich sięga.

Fot. Sławomir Kamiński/Agencja Gazeta

Yamaha XJ6 Diversion FFot. Sławomir Kamiński/Agencja Gazeta

Lusterka mogą intrygować swoim wyglądem, ponieważ bardziej przypominają czułki motyla, niż element motocykla o nowoczesnym designie. Na drodze to uczucie odchodzi na dalszy plan. W końcu najistotniejsza jest widoczność, a jeśli o nią chodzi, to lusterka sprawdzają się rewelacyjnie, dając kierowcy idealny podgląd sytuacji.

Oswojona dynamika

Yamaha XJ6 Diversion F

Sercem motocykla XJ6 jest czterocylindrowa, rzędowa sześćsetka. Jednostka napędowa jest w stanie wygenerować 78 KM. Te konie nie są zbyt narowiste, jednak z drugiej strony Diversion F nie można zarzucić ospałości. Yamaha oddaje moc w sposób spokojny i wyczuwalny. Dzięki temu doskonale nadaje się do jazdy dla początkujących motocyklistów oraz osób, które nie marzą o tym, żeby przy każdym dotknięciu roll-gazu wyrywało im kierownicę z dłoni.

Fot. Sławomir Kamiński/Agencja Gazeta

Yamaha XJ6 Diversion FFot. Sławomir Kamiński/Agencja Gazeta

Łagodne usposobienie

Yamaha XJ6 Diversion F

Yamahą XJ6 można jeździć dynamicznie. Trzeba jednak przy tym trochę napracować się skrzynią biegów. Warto dodać, że sześciostopniowa przekładnia działa na tyle płynnie, że taka praca to sama przyjemność. Zarówno w warunkach miejskich, jak w trasie Yamahą można przemieszczać się dosyć żwawo.

Fot. Sławomir Kamiński/Agencja Gazeta

Yamaha XJ6 Diversion FFot. Sławomir Kamiński/Agencja Gazeta

Diversion F prowadzi się bardzo przyjemnie nie tylko ze względu na łagodne usposobienie jednostki napędowej. Kluczowe staje się też podwozie, które zapewnia dużą stabilność. W trakcie jazdy Diversion F jest bardzo wyczuwalny i przewidywalny. Zawieszenie wzorowo wybiera nierówności i nie daje łatwo wytrącić się z obranego kursu jazdy. Nawet przy dużych prędkościach zachowuje stabilność i doskonale trzyma się drogi.

Fot. Sławomir Kamiński/Agencja Gazeta

Yamaha XJ6 Diversion FFot. Sławomir Kamiński/Agencja Gazeta

O bezpieczeństwo dbają także hamulce z systemem ABS. Z przodu motocykl wyposażony jest w dwie tarcze o średnicy 298 mm. Natomiast z tyłu dysponuje jedną tarczą o wielkości 245 mm. W efekcie otrzymujemy układ bardzo wyczuwalny i skuteczny. XJ6 Diversion F produkowana jest także w wersji bez ABS-u.

Gorąca maszyna

Yamaha XJ6 Diversion F

Yamaha jest skuteczną bronią na zatłoczone, miejskie ulice. Potrafi płynnie lawirować między samochodami. Dzięki swojej poręczności bez najmniejszych problemów pokonuje korki, nie męcząc przy tym kierowcy.

Niestety, XJ6 grzeje się na tyle szybko i mocno, że temperatura, którą oddaje silnik, może stać się nie do zniesienia w ciepłe, zwłaszcza upalne dni. Szczególnie odczuwalne jest to z prawej strony motocykla. Momentami gorąco buchające na nogę jest po prostu nie do wytrzymania.

Bardzo przyjemnie podróżuje się nim poza miastem. Wyjeżdżając w trasę, zaczynamy doceniać zabudowany przód. Za owiewką kierowca spokojnie może schować się przed naporem powietrza. Dzięki temu przez długi czas nie będzie on odczuwał dyskomfortu i podróż z dużą prędkością dłużej będzie sprawiać przyjemność.

Diversion F podróżuje się bardzo komfortowo. „Sześćsetka” przełamuje stereotyp o tym, że do turystyki potrzebny jest motocykl o znacznie większej pojemności. Z czystym sumieniem mogę stwierdzić, że ten model jest takim niepozornym połykaczem kilometrów.

Zdecydowanie nie jest to jednoślad dla motocyklistów, którzy kochają przekraczać wszelkie granice. Yamaha XJ6 jest prosta do okiełznania i niezwykle przyjemna w obsłudze. O Diversion F można by powiedzieć, że jest poprawna aż do bólu. Ale kłóci się to z prawdziwą istotą tego motocykla, który ma całe mnóstwo zalet, a jazda na nim jest relaksującą przyjemnością.

Dane techniczne Yamaha XJ6 Diversion F

Yamaha XJ6 Diversion F

SILNIK

Typ: czterosuwowy, chłodzony cieczą

Układ: rzędowy, czterocylindrowy

Rozrząd: DOHC, cztery zawory na cylinder

Pojemność skokowa: 600 ccm

Średnica x skok tłoka: 65,5 mm x 44,5 mm

Stopień sprężania: 12,2:1

Moc maksymalna: 78 KM (57 kW) przy 10000 obr/min

Moment obrotowy: 59,7 Nm przy 8500 obr/min

Zasilanie: wtrysk

Smarowanie: mokra miska olejowa

Rozruch: elektryczny

Akumulator: 12V

Zapłon: z mikroprocesorem

PRZENIESIENIE NAPĘDU

Silnik-sprzęgło: koła zębate

Sprzęgło: wielotarczowe, mokre

Skrzynia biegów: sześciostopniowa

Napęd tylnego koła: łańcuch

PODWOZIE

Rama: stalowa, rurowa

Zawieszenie przednie: teleskopowe, skok 130 mm

Zawieszenie tylne: pojedynczy amortyzator z wahaczem, z regulacją pozycji, skok 130 mm

Hamulec przedni: podwójny tarczowy, 298 mm

Hamulec tylny: tarczowy, 245 mm

Opony przód/ tył: 120/70?17 / 160/60-17

WYMIARY I MASY

Długość: 2120 mm

Szerokość: 770 mm

Wysokość siedzenia: 785 mm

Rozstaw osi: 1440 mm

Minimalny prześwit: 140 mm

Masa pojazdu gotowego do jazdy z pełnym bakiem: 222 kg

Zbiornik paliwa: 17 l

Pojemność zbiornika oleju: 3,4 l

DANE EKSPLOATACYJNE

Prędkość maksymalna: 205 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,9 s

Zużycie paliwa: 4,1 l/100 km

KOMENTARZE