Miał być motorowerem dla kobiet (stąd niskie załamanie ramy) i pewnie nim był. Jednak najczęściej był bolidem młodzieży, która testowała go do granic możliwości. Poznajcie historię motoroweru Romet Kadet.

Produkcja tego motoroweru rozpoczęła się już w roku 1980 i trwała do roku 1990. Romet Kadet miał być następcą wysłużonego Komara. Chociaż zmian zmian konstrukcyjnych było sporo, to Kadet nie obronił się przed nazywaniem go „Komarkiem”. 

Nic dziwnego, Komarek stał się bardzo silnym „brandem”, który zarażał swoją nazwą inne motorowery dostępne w naszym kraju. Główną przyczyną był charakterystyczny silnik oraz dźwięk, ale i dostępność kultowego insekta: pamiętajmy, że ten sprzęt produkowany był (w różnych wersjach) przez 23 lata! Był tani, prosty w naprawach i często był jedyny środkiem transportu dla całych rodzin.

Czas na Kadeta w automacie

Tym razem konstruktorzy z Bydgoszczy stworzyli jednoślad, który miał być doskonałym środkiem transportu dla płci przeciwnej: nisko poprowadzona rama miała ułatwiać wsiadanie bez konieczności zadzierania nogi przez kanapę – zupełnie jak w skuterach. Wysoko poprowadzona kierownica zapewniała odpowiedni komfort jazdy, a tylny bagażnik dawał możliwość przewiezienia dodatkowej osoby (chociaż Kadet był jednoosobowy) lub kosza z zakupami. Finalnie jednak tylny bagażnik dawał możliwość przewiezienia ciężkiego worka z ziarnem oraz całej masy rzeczy, którą trzeba było przecież jakoś transportować – auta nadal były dobrem luksusowym (chociaż to akurat się już zmieniało).

Co ciekawe w pierwszych latach produkcji Kadet wyposażony był w klasyczny silnik z dwubiegową skrzynią biegów. Jednak po dziewięciu latach produkcji modelu, Romet zaproponował klientom nowe rozwiązanie: silnik z automatyczną skrzynią biegów.

Romet Kadet

Zdecydowano się na wykorzystanie czechosłowackiego silnika Jawy, co miało być kolejnym ukłonem w kierunku płci pięknej oraz początkujących użytkowników. Wersja z automatyczną skrzynią biegów szybko zyskała na popularności, dzisiaj jednak nie jest częstym widokiem. Zapewne olbrzymi wpływ na to miał fakt, że produkcja równoległa motoroweru Kadet, wyposażonego w silnik Jawy trwała zaledwie cztery lata.

Przeczytaj także:

MOJ 130. Prawdziwie polski motocykl

Co ciekawe, aby zaadoptować czechosłowacki silnik, inżynierowie firmy Romet musieli lekko zmodyfikować ramę (zmieniono uchwyt), oraz zmodyfikowano napęd. Od teraz łańcuch znajdował się po prawej stronie. Dokonano zmian w instalacji elektrycznej, a hamulec tylny trafił w miejsce sprzęgła.

Nowy silnik dysponował większą mocą. Podczas, gdy silnik Predom-Dezamet rozwijał moc 1,7 KM, to silnik Jawy osiągał 2,4 KM. Różnica nie była wielka, ale znacząca – szczególnie przy tak małych mocach jednostek. Warto dodać, że silnik wyposażony w automat, potrafił rozpędzić Kadeta w nowej wersji do 60 km/h. To był znakomity wynik!

Dobro eksportowe

Z kolei w klasycznym Romecie znajdował się silnik typu 023. Dwusuwowa jednostka chłodzona powietrzem osiągała moc 1,7 KM (jak wyżej) i wkręcała się do 4800 obr./min. Cylinder wykonano z żeliwa, a jego głowicę ze stopu lekkiego. Sprzęt odpalaliśmy z klasycznej „kopki”, ale zanim to zrobiliśmy do zbiornika paliwa musieliśmy nalać mieszankę paliwa z olejem Lux10 lub Miksolem w proporcjach 1:30.

Przez cały okres produkcji motorowerów Romet Kadet, mogliśmy je kupić w czterech wariantach kolorystycznych: niebieskim, czerwonym, pomarańczowym oraz zielonym. W ostatnich latach pojawiły się również malowania oparte o lakier tzw. „metaliczny”. Kadeta mogliśmy spotkać również w innych krajach bloku wschodniego, ale największą karierę zrobił na Węgrzech. Wersja eksportowa nieco różniła się od krajowej: przede wszystkim mieliśmy chromowane błotniki i to był znak rozpoznawalny tej wersji, dodatkowo tabliczkę znamionową w wersji eksportowej przyczepiano z przodu główki ramy.

Dane techniczne

Romet Kadet M780

Silnik

Typ: 023, dwusuwowy
Pojemność skokowa: 49,8 cm3
Stopień sprężenia: 8,0
Moc nominalna: 1,25 KW (1,7 KM)
Skrzynka biegów: 2 biegowa, nożna
Sprzęgło: cierne mokre (dwie tarcze)

Wymiary i masy

Całkowita długość: 1650 mm
Szerokość kierownicy: 660 mm
Wysokość rączek kierownicy: 1000 mm
Wysokość siodła: 860 – 960 mm
Ciężar w stanie suchym: 46 kG
Dopuszczalne obciążenie całkowita: 120 kG
Dopuszczalne obciążenie bagażnika: 10 kG
Szybkość maksymalna: 40 km/h
Zużycie paliwa: 2,2 l/100 km
Pojemność zbiornika paliwa: 5 l
Ogumienie kół: 16 X 2,25

Rama: otwarta rurowa spawana, grzbietowa.
Zawieszenie:
przód – widelec teleskopowy o skoku 50 mm.
Tył – wahacz, dwa teleskopy

Wyposażenie dodatkowe: siedzenie typu rowerowego, dzwonek rowerowy.

 

KOMENTARZE