Dla wielu z nas najbardziej porywająca jest prędkość. Standardowe BMW S 1000 R i S 1000 RR to bardzo szybkie motocykle. Jeżeli jednak poza prędkościami absurdalnymi interesują cię dodatkowo wartości niedorzeczne, to warto zwrócić uwagę na literę M.
Na skróty:
Cieszę się, że motocykle są lepsze od samochodów. Mam wrażenie, że rozwój aut idzie głównie w stronę wyglądu i funkcjonalności systemów rozrywkowych w ich wnętrzach. W motocyklach sportowych wciąż chodzi tylko i wyłącznie o osiągi. Stworzenie linii M w motocyklach może się wydawać zwykłym zabiegiem marketingowo-sprzedażowym, ale w mojej ocenie jest ważnym ruchem, który wzmacnia ducha sportowej strony marki BMW. W motocyklach nie zobaczymy czegoś takiego jak M-pakiet. Kupując „emkę” dostajesz więcej niż wygląd. Dużo, dużo więcej…
Naked bike bez limitów
Jeśli oglądaliście mój test BMW S 1000 R, to wiecie, że to niemalże idealnie zbalansowany sportowy naked bike. Producent świadomie zamontował w nim czterocylindrowy silnik, który generuje 165 KM. To wartość zupełnie wystarczająca, żeby w czasie przejażdżki po niemieckiej autostradzie nadwyrężyć sobie mięśnie w karku.
Są też między nami tacy, którzy mają mocny chwyt i lubią wyzwania. To właśnie dla nich powstało M 1000 R. Naked bez owiewki przedniej, za to ze skrzydłami. Motocykl do jazdy na co dzień, za to potrafiący rozpędzić się (nieoficjalnie) do 300 km/h. Przesada czy geniusz? Genialna przesada. 
Trzeba go jakoś utrzymać na ziemi
Tor to jedyne miejsce, gdzie będzie można realnie zweryfikować i sprawdzić osiągi tego motocykla. Moc to jednak nie wszystko i o wiele bardziej interesuje mnie, jakie odczucia wzbudzą we mnie zmiany w nadwoziu i podwoziu. Zastosowano ogromne skrzydełka i z doświadczenia wiem, że nie jest to jedynie zabieg stylistyczny. Lata pracy z aerodynamiką w motocyklach pokazały, że skrzydełka działają.
Dzięki sile docisku (11 kg przy 220 km/h) motocykl powinien być stabilny w trakcie silnego przyspieszania. Bez wątpienia rozpędzenie się do 200 km/h będzie walką naszą lub elektroniki o utrzymanie przedniego koła na ziemi, ale dzięki skrzydłom powinno być nieco łatwiej. Myślę, że jeszcze więcej roboty skrzydełka zrobią w trakcie jazdy po torze. Brak przedniej owiewki oznacza spore zawirowania powietrza na prostych i w szybkich zakrętach. Docisk aerodynamiczny powinien nieco zniwelować nerwowość przy dużych prędkościach, typową dla szybkich naked bike’ów.
Zawieszenie jest półaktywne i ma zdecydowanie bardziej sportowe nastawy od wersji seryjnej. Plusem zawieszeń regulowanych elektronicznie jest to, że bez zabawy narzędziami skorzystamy na torze z ustawień wyścigowych, a po wyjeździe na ulicę zmienimy tryb i znów będzie komfortowo.
Kolejną zmianą jest układ hamulcowy, który korzysta z zacisków M. W parze z zaciskami zyskujemy nową funkcjonalność układu ABS. Slide Control to system, który wspiera nas, gdy wchodzimy bokiem w zakręt. Ilu z nas tak robi? Raczej niewielu. Jeżeli chcesz zacząć próbować, teraz będzie nieco bezpieczniej.
M-ka, której pragnę
Ponownie odniosę się do naszego kanału YouTube. Wielu z was wyłapało, że obecny model BMW M 1000 RR wywołał u mnie emocje powodujące chęć posiadania, jazdy po torze i bicia własnych rekordów okrążeń, a to wszystko bez konieczności demontażu lamp i lusterek. Inżynierowie wzięli S 1000 RR i stworzyli z niego maszynę wyścigową, która jakimś cudem wciąż ma homologację. 

Osłony obręczy, które widzimy, do tej pory były stosowane w serii MotoGP. To ciekawe, że BMW co prawda nie wystawia zespołu w tej kategorii mistrzostw świata, ale od lat sponsoruje serię i w tym przypadku jako pierwsze implementuje nowinkę aerodynamiczną prosto z padoku klasy królewskiej. Pokrywy zmniejszają zawirowania powietrza i podobno poprawiają stabilność zarówno na prostej, jak i w zakręcie. Czy wyczujemy różnicę? Nie wiem. Kiedyś wątpiliśmy w sens montowania skrzydełek, dzisiaj wiemy, że aerodynamika zmieniła zasady gry.
Kiedy testy?
Niedługo! Już w grudniu będę miał okazję przetestować nowe motocykle z serii M. Będę się mocno rozpychał, żeby jak najszybciej dorwać się do M 1000 RR. Mam też nadzieję, że sprawdzimy M 1000 R na torze i będę się mógł przekonać, jak duża bądź mała różnica będzie pomiędzy powernakedem a maszyną typowo sportową.
Artykuł powstał we współpracy z BMW Motorrad. Więcej informacji o motocyklach BMW na stronie www.bmw-motorrad.pl
Dane techniczne
BMW M 1000 R 2023
| SILNIK | |
| Typ: | czterosuwowy, chłodzony cieczą |
| Układ: | czterocylindrowy, rzędowy |
| Rozrząd: | DOHC, cztery zawory na cylinder, Shiftcam |
| Pojemność skokowa: | 999 ccm |
| Średnica x skok tłoka: | 80 x 49,7 mm |
| Stopień sprężania: | 13,3:1 |
| Moc maksymalna: | 210 KM (154 kW) przy 13 750 obr./min |
| Moment obrotowy: | 113 Nm przy 11000 obr./min |
| Zasilanie: | wtrysk paliwa, Ø 48 mm |
| Smarowanie: | mokra miska olejowa |
| PRZENIESIENIE NAPĘDU | |
| Silnik-sprzęgło: | koła zębate |
| Sprzęgło: | wielotarczowe, mokre, antyhoppingowe |
| Skrzynia biegów: | manualna, sześciostopniowa |
| Napęd tylnego koła: | łańcuch |
| PODWOZIE | |
| Rama: | aluminiowa, silnik jako element nośny |
| Zawieszenie przednie: | widelec USD, Ø 45 mm, skok 120 mm |
| Zawieszenie tylne: | wahacz aluminiowy dwustronny, centralny amortyzator, skok 117 mm |
| Hamulec przedni: | podwójny, tarczowy, Ø 320 mm, zaciski M czterotłoczkowe, radialnie montowane, ABS |
| Hamulec tylny: | tarczowy, Ø 220 mm, zacisk M jednotłoczkowy, ABS |
| Opony przód / tył: | 120/70 ZR17 / 200/55 ZR17 |
| WYMIARY I MASY | |
| Długość: | 2090 mm |
| Szerokość (z lusterkami): | 812 mm |
| Wysokość siedzenia: | 840 mm |
| Rozstaw osi: | 1450 mm |
| Kąt pochylenia główki ramy: | 66° |
| Masa pojazdu z płynami: | 199 kg |
| Dopuszczalna masa całkowita: | 407 kg |
| Zbiornik paliwa: | 16,5 litra |
| ELEKTRONIKA | |
| ABS: | ABS Pro |
| Kontrola trakcji: | regulowana, DTC |
| Inne: | moduł IMU, tryby jazdy, kontrola wheelie, kontrola hamowania silnikiem, quickshifter, kontrola startu, Pit Lane Limiter, kontrola ruszania na wzniesieniu, wyświetlacz TFT 6,5 cala |
| Cena: | od 101 990 zł |
| Importer: | www.bmw-motorrad.pl |
BMW M 1000 RR 2023
| SILNIK | |
| Typ: | czterosuwowy, chłodzony cieczą |
| Układ: | czterocylindrowy, rzędowy |
| Rozrząd: | DOHC, cztery zawory na cylinder, Shiftcam |
| Pojemność skokowa: | 999 ccm |
| Średnica x skok tłoka: | 80 x 49,7 mm |
| Stopień sprężania: | 13,3:1 |
| Moc maksymalna: | 212 KM (156 kW) przy 13 750 obr./min |
| Moment obrotowy: | 113 Nm przy 11000 obr./min |
| Zasilanie: | wtrysk paliwa, Ø 48 mm |
| Smarowanie: | mokra miska olejowa |
| PRZENIESIENIE NAPĘDU | |
| Silnik-sprzęgło: | koła zębate |
| Sprzęgło: | wielotarczowe, mokre, antyhoppingowe |
| Skrzynia biegów: | manualna, sześciostopniowa |
| Napęd tylnego koła: | łańcuch |
| PODWOZIE | |
| Rama: | aluminiowa, silnik jako element nośny |
| Zawieszenie przednie: | widelec USD, Ø 45 mm, skok 120 mm |
| Zawieszenie tylne: | wahacz aluminiowy dwustronny, centralny amortyzator, skok 118 mm |
| Hamulec przedni: | podwójny, tarczowy, Ø 320 mm, |
| zaciski M, czterotłoczkowe, radialnie montowane | |
| Hamulec tylny: | tarczowy, Ø 220 mm, zacisk M jednotłoczkowy, ABS |
| Opony przód / tył: | 120/70 ZR17 / 200/55 ZR17 |
| WYMIARY I MASY | |
| Długość: | 2085 mm |
| Szerokość (z lusterkami): | 899 mm |
| Wysokość siedzenia: | 832 mm |
| Rozstaw osi: | 1456 mm |
| Kąt pochylenia główki ramy: | 66°4’ |
| Masa pojazdu z płynami: | 193 kg |
| Zbiornik paliwa: | 16,5 litra |
| ELEKTRONIKA | |
| ABS: | ABS Pro |
| Kontrola trakcji: | regulowana, DTC |
| Inne: | moduł IMU, tryby jazdy, kontrola wheelie, kontrola hamowania silnikiem, quickshifter, kontrola startu, Pit Lane Limiter, kontrola ruszania na wzniesieniu, wyświetlacz TFT 6,5 cala |
| CENA | |
| od 154 900 zł | |
| Importer: www.bmw-motorrad.pl |










