Aprilia postanowiła na sezon 2021 gruntownie odnowić swoje modele RS 125 oraz Tuono 125. Producent z Noale nie tylko ulepszył design i jednostkę napędową, ale też ramę i szereg dodatków – od cyfrowych wskaźników, po nową jednostkę ECU. Wszystko w jednym celu: zapewnienia jeszcze większej przyjemności z jazdy!

Aprilia RS 125 powstała w odpowiedzi na zapotrzebowanie stworzenia kompletnego motocykla sportowego dla najmłodszych. Czerpie z dziedzictwa technologicznego rodziny RS, w skład której wchodzą tak kultowe modele, jak RSV4 czy RS660. Model Tuono 125 to z kolei maszyna dla początkujących, będąca odpowiednikiem legendarnego Tuono. Tyle, że w wydaniu z jednostką napędową o pojemności 125ccm.

Producent z Noale postanowił radykalnie odnowić ofertę motocykli w klasie 125 ccm. Nic dziwnego, skoro maszyny tej pojemności cieszą się coraz większą popularnością, bo można na nich jeździć mając prawo jazdy kategorii B. W ten oto sposób modele RS i Tuono, właśnie z małymi silnikami, doczekały się poprawy zarówno osiągów, jak i wykończenia.

Nowy silnik w RS i Tuono zgodny z Euro 5

Do obu nowych maszyn o pojemności 125 ccm Aprilia wpakowała nowy, jednocylindrowy, chłodzony cieczą silnik z 4 zaworami, spełniający normy emisji spalin Euro 5. Motocykle dysponują mocą 14,75 KM przy 10000 obr./min. Jednostkę napędową całkowicie odnowiono pod względem termodynamiki. Silnik ma głowicę o nowym kształcie komory spalania, zmienione kanały dolotowe i wydechowe, a także nową świecę irydową. 

Przebudowano układ dolotowy, a przepustnica jest umieszczona wyżej. Wszystko po to, by przepływ powietrza do głowicy był jeszcze lepszy. Od nowa zaprojektowano też kanały wylotowe i układ wydechowy. Silniejszy jest także przebieg momentu obrotowego, a moc maksymalną można osiągnąć przy niższej wartości obrotowej. Całą pracę silnika kontroluje nowa jednostka ECU – Marelli MIUG4. 

Jeszcze większa przyjemność z jazdy

Aprilia RS 125 oraz Tuono 125 posiadają odlewaną pod ciśnieniem ramę aluminiową, złożoną z dwóch belek wraz z poprzeczkami wzmacniającymi. Do pakietu dorzucono widelec typu upside-down oraz tylny amortyzator zamontowany na asymetrycznym wahaczu.

Zmianie uległy też kształty przodu, które mocno bazują na nowych modelach RS 660 oraz Tuono 660. Przednie owiewki zwężono, co sprawia, że maszyna jest bardziej kompaktowa, ale wciąż zapewnia odpowiednią ochronę przed wiatrem. To sprawia, że motocykl będzie jeszcze łatwiejszy w prowadzeniu, tak podczas jazdy bardziej sportowej, jak i w miejskim tłoku. Jeśli już o wyglądzie mowa. Tradycyjnie w przypadku Aprilii, przedni reflektor klasycznie podzielono na trzy sekcje. Dodatkowo wbudowano w niego przednie reflektory. W obu nowych „stodwudziestkachpiątkach” oświetlenie w pełni oparto na technologii LED. 

Pamiętajmy o bezpieczeństwie

Dbając o bezpieczeństwo motocyklistów, Aprilia tak w modelu RS 125 jak i Tuono 125 zamontowała układ hamulcowy znany z modeli wyższej kategorii. Składają się na niego zacisk radialny pracujący na tarczy hamulcowej o średnicy 300 mm. Zacisk połączony jest z pompą hamulcową za pomocą przewodu w metalowym oplocie.Do pakietu dorzucono nowy, dwukanałowy układ ABS opracowany we współpracy z marką Bosh. System zapobiega unoszeniu się tylnego koła. To, w połączeniu z nowymi oponami Michelin (tylną gumę poszerzono do rozmiaru 140mm!), poprawia stabilność i przyczepność podczas jazdy w zakrętach.  

Świetne wyposażenie… od quickshiftera począwszy!

Oba modele otrzymały w pełni cyfrowy zestaw wskaźników. Dostarczają one motocykliście wszelkich niezbędnych informacji: od poziomu paliwa, przez zasięg oraz chwilowe i średnie spalanie. Całość gotowa jest do montażu platformy multimedialnej Aprilia MIA, umożliwiającej połączenie Bluetooth z telefonem.Warto pamiętać, że RS 125 i Tuono 125 posiadają największy w swojej kategorii zbiornik paliwa o pojemności 14,5 litra. To przy podawanym przez Aprilię spalaniu na poziomie 2,6 litra na 100 km sprawia, że na pełnym zbiorniku można przejechać ponad 500 kilometrów. Pod zbiornikiem umieszczono zresztą całkiem duży schowek, w którym opcjonalnie można umieścić port ładowania USB. 

Jeśli już o opcjach mowa, to Aprilia oferuje w swoich nowych „stodwudziestkachpiątkach” coś ekstra: skrzynię biegów z elektronicznym quickshiterem!

Aprilia RS 125 i Tuono 125 – dostępność i cena

Oba modele dostępne będą w trzech wersjach kolorystycznych. Pierwszą z nich jest Aprilia Black, czyli klasyczne połączenie czerni i czerwieni. RS 125 będzie można też nabyć w barwach Sintesi Blue (jasne barwy) oraz w wersji GP Replica, z grafikami podobnymi do tych z motocykli Aprilia RS-GP z MotoGP. Tu w pakiecie będzie elektroniczny quickshifter oraz pokrywa kanapy pasażera.

Z kolei model Tuono 125, poza wersją Aprilia Black, będzie jeszcze dostępny w malowaniu Lighting White (biały mat i odcienie szarości) oraz Arrow Grey (błyszcząca czerń i szarość).

Sugerowana cena detaliczna obu modeli to 22 900 zł.

KOMENTARZE