Lektura artykułu „Polski Arlen Ness”, zamieszczonego w „Świecie Motocykli”, zachęciła mnie do przedstawienia wam mojej „wydumki” wykonanej na bazie Simsona AWO.
Moje spotkanie z motocyklem to wczesny okres dzieciństwa. Był to IŻ 49, motocykl mojego ojca. Jako pasażer na baku lub w koszu „dojechałem” do wieku, w którym mogłem usiąść na przednim siedzeniu i doznać tego wspaniałego uczucia panowania nad maszyną. Motocykl ten posiadam do dnia dzisiejszego, odrestaurowany, sprawny technicznie, z opinią bezawaryjnego i niezawodnego weterana. Kilka lat temu kupiłem cztery sztuki AWO Simsonów w opłakanym stanie. Dużym nakładem pracy odrestaurowałem jednego z nich, starając się uzyskać duży stopień oryginalności. Zbliżająca się piąta rocznica urodzin mojego wspaniałego syna stała się inspiracją do zbudowania kolejnej maszyny – choppera na bazie części i podzespołów AWO, które to zalegały półki piwnicy. Początkowo szkice, szukanie i dorabianie części. Następnie montaż w stanie surowym, demontaż, polerowanie aluminium, chromy, ocynkowanie śrub, lakierowanie, ponowny montaż i wykonanie instalacji elektrycznej. I tak, po roku pracy, rozpoczęła się eksploatacja. Motocykl prowadzi się bardzo dobrze, zarówno przy jeździe na wprost, jak i na zakrętach. Ze względu na niewielką moc silnika nie osiąga dużych prędkości, ale nie zawsze jest to ważne. Unikałem przerabiania węzłów konstrukcyjnych, wpływających na bezpieczeństwo jazdy. Duży nakład pracy i ciekawa konstrukcja spowodowały, że motocykl wzbudza duże zainteresowanie wszędzie, gdzie tylko się pojawiam.
Elementy motocykla
Silnik: AWO Simson
Tuleja cylindrowa: Skoda 105
Tłok: AWO
Pierścienie: wykonane w Fabryce Pierścieni Tłokowych w Łodzi
Gaźnik: Junak
Alternator: MZ ETZ, co ciekawe, zmieścił się pod przednim deklem silnika
Zapłon: bateryjny
Rama: AWO, z niewielką przeróbką pod siedzeniem oraz wspawanymi blachami po obu stronach główki kierownicy, które wzmacniają ramę, a jednocześnie maskują złącza instalacji elektrycznej
Podnóżki: przesunięte do przodu stanowią podparcie dla dźwigni hamulca tylnego koła oraz dźwigni zmiany biegów
Zawieszenie przednie: AWO, przedłużona została o 12 cm dolna część obudów amortyzatorów, z jednoczesnym skróceniem górnej części, co spowodowało wydłużenie przedniego ramienia
Amortyzatory tylne: Jawa
Koła: AWO
Błotniki:AWO
Zbiornik paliwa: Junak, z niewielkimi przeróbkami
Puszka na akumulator: zespawane fragmenty baku AWO, puszka mieści akumulator, regulator napięcia, układ prostowniczy i przerywacz migaczy. Puszkę przykrywa siedzenie konstrukcji własnej, blokowane zamkiem
Prędkościomierz i tylna lampa: motocykl Mińsk
Obudowy prędkościomierza i zespół kontrolek: konstrukcja własna
Lampa przednia: szperacz od ciągnika, wkład WSK
Instalacja elektryczna: wzorowana na instalacji MZ ETZ
Lakier: metalik, typu baza + „klar”
Kończąc, pozdrawiam kolegów z Klubu Miłośników Motocykli Zabytkowych i Motocykli Ciężkich „Kruk„ w Gronkowicach.
Tekst i zdjęcia: Mariusz Szewc