Motocykle Hondy o pojemności 125 ccm to synonim prostoty, niezawodności i przede wszystkim funkcjonalności. Na te epitety Honda pracowała przez wiele lat. Dzisiaj japoński producent prezentuje nową Hondę CB125F na rok 2021. Zmian jest naprawdę sporo!
Na skróty:
Tak naprawdę to całkowicie nowy motocykl. Główna zmiana? Waga – ta będzie niższa o 11 kg od poprzednika co jest wartością olbrzymią, zważywszy na to, że ciągle mówimy o motocyklu klasy 125. Poza tym silnik. W tej jednostce nie znajdziemy klasycznego rozrusznika i alternatora, dwa podzespoły zostały połączone w całość, dzięki czemu łatwiej było inżynierom obniżyć masę. Za napęd będzie odpowiadać silnik eSP, o zdecydowanie większej wydajności – wszystko dzięki maksymalnemu ograniczeniu tarcia. To z kolei przełożyło się na oszczędniejsze gospodarowanie paliwem przy zachowaniu mocy poprzedniego modelu.
800 kilometrów na jednym zbiorniku?
To nowa, jednocylindrowa, chłodzona powietrzem jednostka 2-zaworowa SOHC o pojemności 124 cm3 spełniająca normę czystości spalin EURO5. Silnik generuje moc 8 kW i osiąga ją przy 7 500 obr/min. Maksymalny moment obrotowy silnika to 10,9 Nm przy 6000 obr/min. Mamy zatem niewielki progres w mocy w stosunku do poprzednika i chociaż możemy marudzić, że kiedyś silniki miały więcej mocy, to mimo wszystko musimy pamiętać, że motocykle tej klasy najczęściej kupowane są jako jednoślady czysto użytkowe i tutaj przechodzimy do największych zalet CB 125F. Spalanie w nowym motocyklu udało się zredukować (według producenta) z 2,0 l/100 km do… 1,5 l/100 km. Zatem prosta matematyka pozwala mieć nadzieję, że przy zbiorniku mieszczącym 11 litrów benzyny, przejedziemy ponad… 800 kilometrów na jednym tankowaniu. Dla wielu pewnie to zabrzmi jak jedno tankowanie w sezonie. Jeśli tym jest ekologia, to takie podejście do sprawy doskonale rozumiem.
Spore zmiany znajdziemy również w wyglądzie, CB 125F 2021. Nawiązania do większych motocykli serii CB widać jak na dłoni: szeroki zbiornik paliwa, srebrne osłony silnika, to bezpośrednie nawiązanie do motocykli z rodziny Neo Sports Cafe. Z drugiej strony mamy klasyczną lampę znaną z poprzednich modeli, chociaż tym razem wyposażoną w reflektor LED. Motocykl otrzymał cyfrowy zestaw wskaźników, na którym znajdziemy informacje o prędkości, załączonym biegu, średnim oraz aktualnym spalaniu, zasięgu oraz odpowiednie sugestie ECO, tak aby spalanie na poziomie 1,5 l stało się realne.
Honda CB125F. Motocykl dla początkujących
Duże znaczenie dla wyglądu jednostki ma silnik, wydech, widelec i obręcze kół, te w tym przypadku są czarne. Wygląda to naprawdę dobrze. Oczywiście na wydechu znajdziemy chromowane akcenty, w amortyzatorach tylnych czerwone sprężyny itd. Dzięki takim smaczkom, styliści podkreślili sportowe konotancje CB125F.
Jednak niech Was to nie zwiedzie. CB125F nie będzie demonem prędkości, ale bardzo oszczędnym i rozsądnym towarzyszem każdej podróży. Bez względu czy wybierzesz małą Hondę do dojazdów do pracy, na zakupy czy na dojazdy do szkoły, ta 125-tka spełni swoje zadanie, jak przystało na Hondę tej pojemności: tanio, sprawnie i bez przygód. To wszystko może również sprawić, że CB125F będzie dobrą propozycją dla młodych lub początkujących kierowców. Oszczędność to olbrzymia zaleta, doświadczenie Hondy w budowaniu motocykli tej klasy jest również bezcenna – możemy się spodziewać długiej, bardzo owocnej i przede wszystkim bezawaryjnej współpracy, a to przecież atut jakich mało!
Ken Tomiyasu – Lider Projektu (LPL) CB125F 2021:
„Ważne są dla nas wartości wzorcowe. Rozpoczęliśmy więc cichą rewolucję całkowicie nowym modelem CB125F, utrzymując jego dobre osiągi w mieście, a jednocześnie zwiększając oszczędność zużycia paliwa. W silniku eSP wykorzystaliśmy zaawansowane rozwiązania techniczne, by obniżyć współczynniki tarcia, zadbaliśmy o podwozie gwarantujące pewne prowadzenie i zadbaliśmy o wygląd, z którego właściciel może być naprawdę dumny. Jesteśmy bardzo zadowoleni z tego, że tak wielu ludzi rozpoczyna swoją motocyklową podróż z Hondą na motocyklu CB125F i wiemy, że zapewni on przyjemność z jazdy i walory praktyczne w równej proporcji”.
Model CB125F z roku modelowego 2021 będzie dostępny w następujących opcjach kolorystycznych:
- Splendor Red
- Pearl Cool White
- Black
Najważniejsze informacje dotyczące silnika:
- Nowy, ulepszony silnik Smart Power (eSP) – oszczędność paliwa do 27% , bez obniżenia osiągów
- Rozwiązania techniczne zapewniające niskie współczynniki tarcia w silniku, obejmujące przesunięcie osi cylindra względem osi wału korbowego, łożyska igiełkowe dźwigni rozrządu oraz dysze natrysku oleju na denko tłoka
- Zintegrowany rozrusznik z alternatorem ACG w znacznym stopniu przyczyniający się do odchudzenia o 7 kg silnika z osprzętem
- 5-biegowa skrzynia biegów i uszczelniony łańcuch napędowy