fbpx

Motocykle Hondy o pojemności 125 ccm to synonim prostoty, niezawodności i przede wszystkim funkcjonalności. Na te epitety Honda pracowała przez wiele lat. Dzisiaj japoński producent prezentuje nową Hondę CB125F na rok 2021. Zmian jest naprawdę sporo!

Tak naprawdę to całkowicie nowy motocykl. Główna zmiana? Waga – ta będzie niższa o 11 kg od poprzednika co jest wartością olbrzymią, zważywszy na to, że ciągle mówimy o motocyklu klasy 125. Poza tym silnik. W tej jednostce nie znajdziemy klasycznego rozrusznika i alternatora, dwa podzespoły zostały połączone w całość, dzięki czemu łatwiej było inżynierom obniżyć masę. Za napęd będzie odpowiadać silnik eSP, o zdecydowanie większej wydajności – wszystko dzięki maksymalnemu ograniczeniu tarcia. To z kolei przełożyło się na oszczędniejsze gospodarowanie paliwem przy zachowaniu mocy poprzedniego modelu.

800 kilometrów na jednym zbiorniku?

To nowa, jednocylindrowa, chłodzona powietrzem jednostka 2-zaworowa SOHC o pojemności 124 cm3 spełniająca normę czystości spalin EURO5. Silnik generuje moc 8 kW i osiąga ją przy 7 500 obr/min. Maksymalny moment obrotowy silnika to 10,9 Nm przy 6000 obr/min. Mamy zatem niewielki progres w mocy w stosunku do poprzednika i chociaż możemy marudzić, że kiedyś silniki miały więcej mocy, to mimo wszystko musimy pamiętać, że motocykle tej klasy najczęściej kupowane są jako jednoślady czysto użytkowe i tutaj przechodzimy do największych zalet CB 125F. Spalanie w nowym motocyklu udało się zredukować (według producenta) z 2,0 l/100 km do… 1,5 l/100 km. Zatem prosta matematyka pozwala mieć nadzieję, że przy zbiorniku mieszczącym 11 litrów benzyny, przejedziemy ponad… 800 kilometrów na jednym tankowaniu. Dla wielu pewnie to zabrzmi jak jedno tankowanie w sezonie. Jeśli tym jest ekologia, to takie podejście do sprawy doskonale rozumiem.

HONDA CB125F 2021

Spore zmiany znajdziemy również w wyglądzie, CB 125F 2021. Nawiązania do większych motocykli serii CB widać jak na dłoni: szeroki zbiornik paliwa, srebrne osłony silnika, to bezpośrednie nawiązanie do motocykli z rodziny Neo Sports Cafe. Z drugiej strony mamy klasyczną lampę znaną z poprzednich modeli, chociaż tym razem wyposażoną w reflektor LED. Motocykl otrzymał cyfrowy zestaw wskaźników, na którym znajdziemy informacje o prędkości, załączonym biegu, średnim oraz aktualnym spalaniu, zasięgu oraz odpowiednie sugestie ECO, tak aby spalanie na poziomie 1,5 l stało się realne.

Honda CB125F. Motocykl dla początkujących

Duże znaczenie dla wyglądu jednostki ma silnik, wydech, widelec i obręcze kół, te w tym przypadku są czarne. Wygląda to naprawdę dobrze. Oczywiście na wydechu znajdziemy chromowane akcenty, w amortyzatorach tylnych czerwone sprężyny itd. Dzięki takim smaczkom, styliści podkreślili sportowe konotancje CB125F.

Jednak niech Was to nie zwiedzie. CB125F nie będzie demonem prędkości, ale bardzo oszczędnym i rozsądnym towarzyszem każdej podróży. Bez względu czy wybierzesz małą Hondę do dojazdów do pracy, na zakupy czy na dojazdy do szkoły, ta 125-tka spełni swoje zadanie, jak przystało na Hondę tej pojemności: tanio, sprawnie i bez przygód. To wszystko może również sprawić, że CB125F będzie dobrą propozycją dla młodych lub początkujących kierowców. Oszczędność to olbrzymia zaleta, doświadczenie Hondy w budowaniu motocykli tej klasy jest również bezcenna – możemy się spodziewać długiej, bardzo owocnej i przede wszystkim bezawaryjnej współpracy, a to przecież atut jakich mało!


Ken Tomiyasu – Lider Projektu (LPL) CB125F 2021:

„Ważne są dla nas wartości wzorcowe. Rozpoczęliśmy więc cichą rewolucję całkowicie nowym modelem CB125F, utrzymując jego dobre osiągi w mieście, a jednocześnie zwiększając oszczędność zużycia paliwa. W silniku eSP wykorzystaliśmy zaawansowane rozwiązania techniczne, by obniżyć współczynniki tarcia, zadbaliśmy o podwozie gwarantujące pewne prowadzenie i zadbaliśmy o wygląd, z którego właściciel może być naprawdę dumny. Jesteśmy bardzo zadowoleni z tego, że tak wielu ludzi rozpoczyna swoją motocyklową podróż z Hondą na motocyklu CB125F i wiemy, że zapewni on przyjemność z jazdy i walory praktyczne w równej proporcji”.


Model CB125F z roku modelowego 2021 będzie dostępny w następujących opcjach kolorystycznych:

  • Splendor Red
  • Pearl Cool White
  • Black

Najważniejsze informacje dotyczące silnika:

  • Nowy, ulepszony silnik Smart Power (eSP) – oszczędność paliwa do 27% , bez obniżenia osiągów
  • Rozwiązania techniczne zapewniające niskie współczynniki tarcia w silniku, obejmujące przesunięcie osi cylindra względem osi wału korbowego, łożyska igiełkowe dźwigni rozrządu oraz dysze natrysku oleju na denko tłoka
  • Zintegrowany rozrusznik z alternatorem ACG w znacznym stopniu przyczyniający się do odchudzenia o 7 kg silnika z osprzętem
  • 5-biegowa skrzynia biegów i uszczelniony łańcuch napędowy

 

 

KOMENTARZE