fbpx

Dla wielu z nas najbardziej porywająca jest prędkość. Standardowe BMW S 1000 R i S 1000 RR to bardzo szybkie motocykle. Jeżeli jednak poza prędkościami absurdalnymi interesują cię dodatkowo wartości niedorzeczne, to warto zwrócić uwagę na literę M. 

Cieszę się, że motocykle są lepsze od samochodów. Mam wrażenie, że rozwój aut idzie głównie w stronę wyglądu i funkcjonalności systemów rozrywkowych w ich wnętrzach. W motocyklach sportowych wciąż chodzi tylko i wyłącznie o osiągi. Stworzenie linii M w motocyklach może się wydawać zwykłym zabiegiem marketingowo-sprzedażowym, ale w mojej ocenie jest ważnym ruchem, który wzmacnia ducha sportowej strony marki BMW. W motocyklach nie zobaczymy czegoś takiego jak M-pakiet. Kupując „emkę” dostajesz więcej niż wygląd. Dużo, dużo więcej… 

Naked bike bez limitów

Jeśli oglądaliście mój test BMW S 1000 R, to wiecie, że to niemalże idealnie zbalansowany sportowy naked bike. Producent świadomie zamontował w nim czterocylindrowy silnik, który generuje 165 KM. To wartość zupełnie wystarczająca, żeby w czasie przejażdżki po niemieckiej autostradzie nadwyrężyć sobie mięśnie w karku. 

Są też między nami tacy, którzy mają mocny chwyt i lubią wyzwania. To właśnie dla nich powstało M 1000 R. Naked bez owiewki przedniej, za to ze skrzydłami. Motocykl do jazdy na co dzień, za to potrafiący rozpędzić się (nieoficjalnie) do 300 km/h. Przesada czy geniusz? Genialna przesada. Silnik pochodzi z modelu S 1000 RR i jest wyposażony w system Shift-Cam. Oznacza to automatyczną regulację czasu otwarcia i skoku zaworów dolotowych. Dzięki temu silnik (tak, jak w sportowym S 1000 RR) powinien oferować soczysty ciąg w niskim zakresie obrotów i dziki strzał mocy przy obrotach wysokich. Wyobrażam sobie, jaki przeciąg będzie robiło M 1000 R i już nie mogę się doczekać testów na torze. 

Trzeba go jakoś utrzymać na ziemi 

Tor to jedyne miejsce, gdzie będzie można realnie zweryfikować i sprawdzić osiągi tego motocykla. Moc to jednak nie wszystko i o wiele bardziej interesuje mnie, jakie odczucia wzbudzą we mnie zmiany w nadwoziu i podwoziu. Zastosowano ogromne skrzydełka i z doświadczenia wiem, że nie jest to jedynie zabieg stylistyczny. Lata pracy z aerodynamiką w motocyklach pokazały, że skrzydełka działają. 

Dzięki sile docisku (11 kg przy 220 km/h) motocykl powinien być stabilny w trakcie silnego przyspieszania. Bez wątpienia rozpędzenie się do 200 km/h będzie walką naszą lub elektroniki o utrzymanie przedniego koła na ziemi, ale dzięki skrzydłom powinno być nieco łatwiej. Myślę, że jeszcze więcej roboty skrzydełka zrobią w trakcie jazdy po torze. Brak przedniej owiewki oznacza spore zawirowania powietrza na prostych i w szybkich zakrętach. Docisk aerodynamiczny powinien nieco zniwelować nerwowość przy dużych prędkościach, typową dla szybkich naked bike’ów. 

Zawieszenie jest półaktywne i ma zdecydowanie bardziej sportowe nastawy od wersji seryjnej. Plusem zawieszeń regulowanych elektronicznie jest to, że bez zabawy narzędziami skorzystamy na torze z ustawień wyścigowych, a po wyjeździe na ulicę zmienimy tryb i znów będzie komfortowo. 

Kolejną zmianą jest układ hamulcowy, który korzysta z zacisków M. W parze z zaciskami zyskujemy nową funkcjonalność układu ABS. Slide Control to system, który wspiera nas, gdy wchodzimy bokiem w zakręt. Ilu z nas tak robi? Raczej niewielu. Jeżeli chcesz zacząć próbować, teraz będzie nieco bezpieczniej. 

M-ka, której pragnę 

Ponownie odniosę się do naszego kanału YouTube. Wielu z was wyłapało, że obecny model BMW M 1000 RR wywołał u mnie emocje powodujące chęć posiadania, jazdy po torze i bicia własnych rekordów okrążeń, a to wszystko bez konieczności demontażu lamp i lusterek. Inżynierowie wzięli S 1000 RR i stworzyli z niego maszynę wyścigową, która jakimś cudem wciąż ma homologację. Nowe M 1000 RR przesuwa granice jeszcze dalej i ponownie robi to za pomocą aerodynamiki. Rama i silnik nie uległy zmianie, a jednocześnie prędkość maksymalna wzrosła z 306 do 314 km/h! Ogromne skrzydła mają poprawić stabilność motocykla i mniej męczyć zawodnika (czyżby ukłon w stronę wyścigów Endurance?). Mam przekonanie graniczące z pewnością, że nowe M 1000 RR powstało w celach homologacyjnych do wyścigów WSBK i Endurance. Skorzystają też na tym zawodnicy ścigający się amatorsko i amatorzy jeżdżący dla przyjemności. Oprócz karbonowych owiewek widzicie osłony przedniego koła i wloty powietrza chłodzące zaciski hamulcowe (obniżają ich temperaturę do zaledwie 10°C!). Te elementy zarezerwowane są dla wersji M 1000 RR Competition. Założę się, że 90% „emek” wyjeżdżających z salonów będzie właśnie topową wersją.

Osłony obręczy, które widzimy, do tej pory były stosowane w serii MotoGP. To ciekawe, że BMW co prawda nie wystawia zespołu w tej kategorii mistrzostw świata, ale od lat sponsoruje serię i w tym przypadku jako pierwsze implementuje nowinkę aerodynamiczną prosto z padoku klasy królewskiej. Pokrywy zmniejszają zawirowania powietrza i podobno poprawiają stabilność zarówno na prostej, jak i w zakręcie. Czy wyczujemy różnicę? Nie wiem. Kiedyś wątpiliśmy w sens montowania skrzydełek, dzisiaj wiemy, że aerodynamika zmieniła zasady gry. 

Kiedy testy?

Niedługo! Już w grudniu będę miał okazję przetestować nowe motocykle z serii M. Będę się mocno rozpychał, żeby jak najszybciej dorwać się do M 1000 RR. Mam też nadzieję, że sprawdzimy M 1000 R na torze i będę się mógł przekonać, jak duża bądź mała różnica będzie pomiędzy powernakedem a maszyną typowo sportową. 

Artykuł powstał we współpracy z BMW Motorrad. Więcej informacji o motocyklach BMW na stronie www.bmw-motorrad.pl

Dane techniczne

BMW M 1000 R 2023

SILNIK
Typ:czterosuwowy, chłodzony cieczą
Układ:czterocylindrowy, rzędowy
Rozrząd:DOHC, cztery zawory na cylinder, Shiftcam
Pojemność skokowa:999 ccm
Średnica x skok tłoka:80 x 49,7 mm
Stopień sprężania:13,3:1
Moc maksymalna:210 KM (154 kW) przy 13 750 obr./min
Moment obrotowy:113 Nm przy 11000 obr./min
Zasilanie:wtrysk paliwa, Ø 48 mm
Smarowanie:mokra miska olejowa
PRZENIESIENIE NAPĘDU
Silnik-sprzęgło:koła zębate
Sprzęgło:wielotarczowe, mokre, antyhoppingowe
Skrzynia biegów:manualna, sześciostopniowa
Napęd tylnego koła:łańcuch
PODWOZIE
Rama:aluminiowa, silnik jako element nośny
Zawieszenie przednie:widelec USD, Ø 45 mm, skok 120 mm
Zawieszenie tylne:wahacz aluminiowy dwustronny, centralny amortyzator, skok 117 mm
Hamulec przedni:podwójny, tarczowy, Ø 320 mm,
zaciski M czterotłoczkowe, radialnie montowane, ABS
Hamulec tylny:tarczowy, Ø 220 mm, zacisk M jednotłoczkowy, ABS
Opony przód / tył:120/70 ZR17 / 200/55 ZR17
WYMIARY I MASY
Długość:2090 mm
Szerokość (z lusterkami):812 mm
Wysokość siedzenia:840 mm
Rozstaw osi:1450 mm
Kąt pochylenia główki ramy:66°
Masa pojazdu z płynami:199 kg
Dopuszczalna masa całkowita:407 kg
Zbiornik paliwa:16,5 litra
ELEKTRONIKA
ABS:ABS Pro
Kontrola trakcji:regulowana, DTC
Inne:moduł IMU, tryby jazdy, kontrola wheelie,
kontrola hamowania silnikiem, quickshifter,
kontrola startu, Pit Lane Limiter,
kontrola ruszania na wzniesieniu,
wyświetlacz TFT 6,5 cala
Cena:od 101 990 zł
Importer:www.bmw-motorrad.pl

BMW M 1000 RR 2023

SILNIK
Typ:czterosuwowy, chłodzony cieczą
Układ:czterocylindrowy, rzędowy
Rozrząd:DOHC, cztery zawory na cylinder, Shiftcam
Pojemność skokowa:999 ccm
Średnica x skok tłoka:80 x 49,7 mm
Stopień sprężania:13,3:1
Moc maksymalna:212 KM (156 kW) przy 13 750 obr./min
Moment obrotowy:113 Nm przy 11000 obr./min
Zasilanie:wtrysk paliwa, Ø 48 mm
Smarowanie:mokra miska olejowa
PRZENIESIENIE NAPĘDU
Silnik-sprzęgło:koła zębate
Sprzęgło:wielotarczowe, mokre, antyhoppingowe
Skrzynia biegów:manualna, sześciostopniowa
Napęd tylnego koła:łańcuch
PODWOZIE
Rama:aluminiowa, silnik jako element nośny
Zawieszenie przednie:widelec USD, Ø 45 mm, skok 120 mm
Zawieszenie tylne:wahacz aluminiowy dwustronny, centralny amortyzator, skok 118 mm
Hamulec przedni:podwójny, tarczowy, Ø 320 mm,
zaciski M, czterotłoczkowe, radialnie montowane
Hamulec tylny:tarczowy, Ø 220 mm, zacisk M jednotłoczkowy, ABS
Opony przód / tył:120/70 ZR17 / 200/55 ZR17
WYMIARY I MASY
Długość:2085 mm
Szerokość (z lusterkami):899 mm
Wysokość siedzenia:832 mm
Rozstaw osi:1456 mm
Kąt pochylenia główki ramy:66°4’
Masa pojazdu z płynami:193 kg
Zbiornik paliwa:16,5 litra
ELEKTRONIKA
ABS:ABS Pro
Kontrola trakcji:regulowana, DTC
Inne:moduł IMU, tryby jazdy, kontrola wheelie,
kontrola hamowania silnikiem, quickshifter,
kontrola startu, Pit Lane Limiter,
kontrola ruszania na wzniesieniu,
wyświetlacz TFT 6,5 cala
CENA
od 154 900 zł
Importer: www.bmw-motorrad.pl

 

 

KOMENTARZE