fbpx

Oldskulowy lowrider

Oldskulowy lowrider

Panhead California

Ponieważ wizualna forma motocykla Jackowi zupełnie nie odpowiadała, namówił właściciela, by przy okazji remontu silnika przeprowadzić kompletną przebudowę. Misja udała się znakomicie i maszyna w obecnej postaci prezentuje się doskonale. Jedynym elementem, który pozostawiono w pierwotnej formie jest softailowa rama.

Została wyprodukowana przez firmę Chica Custom Cycles. Ma ona siedzibę w Kalifornii, choć stworzył ją japoński customizer. Rama jest wydłużona w przedniej części, ale jej główka, w przeciwieństwie do typowych ram chopperowych, znajduje się dość nisko. Springerowy widelec dla odmiany pochodzi z niemieckiej firmy W&W i został przez Jacka dodatkowo zmodyfikowany. By uzyskać długą, ale niską linię motocykla należało go nieco skrócić a dla poprawy komfortu – uzbroić w amortyzatory hydrauliczne starannie ukryte wewnątrz sprężyn.

Z ramą współpracują amortyzatory od Harleya, ale im też zaaplikowano kit obniżający zawieszenie. Dzięki temu maszyna trzyma się blisko asfaltu, a to oznacza niskie położenie siodła i środka ciężkości, co z kolei powoduje, że motocykl prowadzi się bardzo lekko i jest przy tym bardzo stabilny. W poprzednim wcieleniu miał szerokie tylne koło. To zupełnie nie odpowiadało wizji Jacka, więc posadził maszynę na klasycznych, wąskich kołach z czterdziestoma kutymi szprychami i nawleczonymi na nie oldskulowymi oponami Avon Speedmaster. Wyglądają bardzo klasycznie, a przy tym trzymają się asfaltu bardzo przyzwoicie, co mogę zaświadczyć z własnego doświadczenia.

Jak dwa Panheady

Panhead California

Silnik wygląda jak harleyowski Panhead, produkowany w latach 1948-65. W rzeczywistości to jego współczesna replika o znacznie większej pojemności i mocy. Silnik ten nazywa się Pandemonium i składa się z karterów i głowic amerykańskiej firmy S.T.D. oraz żeliwnych cylindrów i wszystkich wewnętrznych mechanizmów firmy RevTech. Ma pojemność 96 cali sześciennych, podczas gdy oryginalny Panhead miał 61 lub 74 cale (od 1953 roku już tylko 74 cale). Pandemonium może osiągać 100 KM, jest więc dwukrotnie mocniejszy od oryginalnego Panheada.

Przy okazji remontu, Jacek zaopatrzył silnik w bardzo efektowne rockerboxy. W układzie zasilania pojawił się nowy gaźnik ? amerykański S&S Super E. Proste rury wydechowe, wyglądające jak lufy małokalibrowych działek i podobnie też brzmiące, są dziełem Jacka. W poprzedniej wersji silnik miał w każdej głowicy po dwie świece, jednak by ułatwić rozruch, Jacek w miejsce jednej ze świec zamontował mechaniczne dekompresatory.

motocykl customowy – umiar jest wskazany

Panhead California

Z silnikiem współpracuje pięciobiegowa skrzynia z rozrusznikiem nożnym, również będąca produktem RevTech. Ponieważ w obecnej wersji motocykl toczy się na wąskich kołach, trzeba było przerobić układ wstępnego przeniesienia napędu i zastosować węższy pas. Zmodyfikowano także samo suche sprzęgło.

Na grzbiecie ramy spoczął mały zgrabny zbiornik paliwa, a pod siodłem zbiornik oleju. Oba pochodzą z oferty firm aftermarketowych, ale trzeba było wprowadzić kilka drobnych przeróbek, by dobrze pasowały do motocykla. Szczątkową karoserię uzupełnia kusy tylny błotnik.

Kierownicę w stylu vintage racer Jacek zrobił sam. Wykorzystał do tego półkę będącą repliką starych rozwiązań stosowanych w Harleyach. Na kierownicy zamontowano stylowe manetki Biltwell i klamki K-Tech. Podnóżki i dźwignie nożne wykonano według projektu Jacka. Na koniec w pracowni Przemka Drozda motocykl pokryto brązowym lakierem o satynowym połysku. Ta szata graficzna doskonale podkreśla skromny i minimalistyczny charakter motocykla. Jak widać umiar jest kluczem do sukcesu.

Dane techniczne – Panhead California

Panhead California

Projekt: Jacek Szczęsny

Wykonanie: Jacek Szczęsny

Silnik

Typ: Pandemonium 96, czterosuwowy, chłodzony powietrzem

Układ: dwucylindrowy, widlasty

Pojemność skokowa: 1585 ccm

Zasilanie: gaźnik S&S Super E

Wydechy: Jacek Szczęsny

Przeniesienie napędu

Silnik-sprzęgło: przełożenie wstępne pasem zębatym BDL

Sprzęgło: wielotarczowe, suche BDL

Napęd tylnego koła: łańcuchem

Podwozie

Rama: podwójna, stalowa, typu softail, Chica Custom Cycles

Wahacz: stalowy, przestrzenny, Chica Custom Cycles

Zawieszenie przednie: widelec Springer W&W/Jacek Szczęsny

Błotnik tylny: Aftermarket/Jacek Szczęsny

Błotnik przedni: brak

Zbiornik paliwa: Aftermarket

Zbiornik oleju: Aftermarket

Koło przednie: szprychowe, opona Avon Speedmaster 3.00-21

Koło tylne: szprychowe, opona Avon Speedmaster 5.00-16

Hamulec przedni: tarcza, zacisk 2-tłoczkowy (GMA)

Hamulec tylny: tarcza, zacisk 2-tłoczków (GMA)

Wyposażenie i osprzęt

Podnóżki i dźwignie: Jacek Szczęsny

Kierownica: Jacek Szczęsny

Osprzęt kierownicy: K-Tech

Manetki: Biltwell

Reflektor: Aftermarket

Lampa tylna: Aftermarket

Siodło: Jacek Szczęsny

Malowanie: Drozd Design

KOMENTARZE