Oldskulowy lowrider
Na skróty:
Oldskulowy lowrider
Ponieważ wizualna forma motocykla Jackowi zupełnie nie odpowiadała, namówił właściciela, by przy okazji remontu silnika przeprowadzić kompletną przebudowę. Misja udała się znakomicie i maszyna w obecnej postaci prezentuje się doskonale. Jedynym elementem, który pozostawiono w pierwotnej formie jest softailowa rama.
Została wyprodukowana przez firmę Chica Custom Cycles. Ma ona siedzibę w Kalifornii, choć stworzył ją japoński customizer. Rama jest wydłużona w przedniej części, ale jej główka, w przeciwieństwie do typowych ram chopperowych, znajduje się dość nisko. Springerowy widelec dla odmiany pochodzi z niemieckiej firmy W&W i został przez Jacka dodatkowo zmodyfikowany. By uzyskać długą, ale niską linię motocykla należało go nieco skrócić a dla poprawy komfortu – uzbroić w amortyzatory hydrauliczne starannie ukryte wewnątrz sprężyn.
Z ramą współpracują amortyzatory od Harleya, ale im też zaaplikowano kit obniżający zawieszenie. Dzięki temu maszyna trzyma się blisko asfaltu, a to oznacza niskie położenie siodła i środka ciężkości, co z kolei powoduje, że motocykl prowadzi się bardzo lekko i jest przy tym bardzo stabilny. W poprzednim wcieleniu miał szerokie tylne koło. To zupełnie nie odpowiadało wizji Jacka, więc posadził maszynę na klasycznych, wąskich kołach z czterdziestoma kutymi szprychami i nawleczonymi na nie oldskulowymi oponami Avon Speedmaster. Wyglądają bardzo klasycznie, a przy tym trzymają się asfaltu bardzo przyzwoicie, co mogę zaświadczyć z własnego doświadczenia.
Jak dwa Panheady
Silnik wygląda jak harleyowski Panhead, produkowany w latach 1948-65. W rzeczywistości to jego współczesna replika o znacznie większej pojemności i mocy. Silnik ten nazywa się Pandemonium i składa się z karterów i głowic amerykańskiej firmy S.T.D. oraz żeliwnych cylindrów i wszystkich wewnętrznych mechanizmów firmy RevTech. Ma pojemność 96 cali sześciennych, podczas gdy oryginalny Panhead miał 61 lub 74 cale (od 1953 roku już tylko 74 cale). Pandemonium może osiągać 100 KM, jest więc dwukrotnie mocniejszy od oryginalnego Panheada.
Przy okazji remontu, Jacek zaopatrzył silnik w bardzo efektowne rockerboxy. W układzie zasilania pojawił się nowy gaźnik ? amerykański S&S Super E. Proste rury wydechowe, wyglądające jak lufy małokalibrowych działek i podobnie też brzmiące, są dziełem Jacka. W poprzedniej wersji silnik miał w każdej głowicy po dwie świece, jednak by ułatwić rozruch, Jacek w miejsce jednej ze świec zamontował mechaniczne dekompresatory.
motocykl customowy – umiar jest wskazany
Z silnikiem współpracuje pięciobiegowa skrzynia z rozrusznikiem nożnym, również będąca produktem RevTech. Ponieważ w obecnej wersji motocykl toczy się na wąskich kołach, trzeba było przerobić układ wstępnego przeniesienia napędu i zastosować węższy pas. Zmodyfikowano także samo suche sprzęgło.
Na grzbiecie ramy spoczął mały zgrabny zbiornik paliwa, a pod siodłem zbiornik oleju. Oba pochodzą z oferty firm aftermarketowych, ale trzeba było wprowadzić kilka drobnych przeróbek, by dobrze pasowały do motocykla. Szczątkową karoserię uzupełnia kusy tylny błotnik.
Kierownicę w stylu vintage racer Jacek zrobił sam. Wykorzystał do tego półkę będącą repliką starych rozwiązań stosowanych w Harleyach. Na kierownicy zamontowano stylowe manetki Biltwell i klamki K-Tech. Podnóżki i dźwignie nożne wykonano według projektu Jacka. Na koniec w pracowni Przemka Drozda motocykl pokryto brązowym lakierem o satynowym połysku. Ta szata graficzna doskonale podkreśla skromny i minimalistyczny charakter motocykla. Jak widać umiar jest kluczem do sukcesu.
Dane techniczne – Panhead California
Projekt: Jacek Szczęsny
Wykonanie: Jacek Szczęsny
Silnik
Typ: Pandemonium 96, czterosuwowy, chłodzony powietrzem
Układ: dwucylindrowy, widlasty
Pojemność skokowa: 1585 ccm
Zasilanie: gaźnik S&S Super E
Wydechy: Jacek Szczęsny
Przeniesienie napędu
Silnik-sprzęgło: przełożenie wstępne pasem zębatym BDL
Sprzęgło: wielotarczowe, suche BDL
Napęd tylnego koła: łańcuchem
Podwozie
Rama: podwójna, stalowa, typu softail, Chica Custom Cycles
Wahacz: stalowy, przestrzenny, Chica Custom Cycles
Zawieszenie przednie: widelec Springer W&W/Jacek Szczęsny
Błotnik tylny: Aftermarket/Jacek Szczęsny
Błotnik przedni: brak
Zbiornik paliwa: Aftermarket
Zbiornik oleju: Aftermarket
Koło przednie: szprychowe, opona Avon Speedmaster 3.00-21
Koło tylne: szprychowe, opona Avon Speedmaster 5.00-16
Hamulec przedni: tarcza, zacisk 2-tłoczkowy (GMA)
Hamulec tylny: tarcza, zacisk 2-tłoczków (GMA)
Wyposażenie i osprzęt
Podnóżki i dźwignie: Jacek Szczęsny
Kierownica: Jacek Szczęsny
Osprzęt kierownicy: K-Tech
Manetki: Biltwell
Reflektor: Aftermarket
Lampa tylna: Aftermarket
Siodło: Jacek Szczęsny
Malowanie: Drozd Design