O hulajnogach elektrycznych było w ostatnim czasie naprawdę głośno. Wszystko za sprawą zeszłorocznej serii wypadków, która skłoniła ustawodawce do ponownego przeanalizowania prawa dotyczącego pojazdów UTO.
Pojazdy UTO to w skrócie Urządzenia Transportu Osobistego, czyli między innymi hulajnogi. Od teraz tego typu pojazdy będą traktowane jak rowery, a co za tym idzie osoby je użytkujące będą musiały posiadać uprawnienia takie same jak w przypadku roweru – takie jest założenie projektu nowelizacji.
Hulajnogi = rowery
Zmiany w prawie miałyby spowodować, że osoby korzystające z pojazdów UTO, będą mogły poruszać się tymi pojazdami po np. ścieżkach rowerowych oraz pasach ruchu przeznaczonych dla rowerów. Poza tym według prawa „Hulajnogiści„ będą mogli korzystać z całej infrastruktury rowerowej. Oznacza to również, że osoba poruszająca się na hulajnodze będzie musiała posiada kartę motorowerową lub ukończone 18 lat, lub być posiadaczem prawa jazdy kategorii: AM, A1, B1 lub T.
Osoby, które są pełnoletnie będą mogły poruszać się hulajnogami bez posiadania dodatkowych uprawnień – zupełnie tak jak w przypadku rowerów. Według proponowanych zmian osoby poniżej 10 roku życia nie będą mogły używać pojazdów UTO w ruchu publicznym.
Ważnymi wytycznymi są także te, które dotyczą wieku minimalnego użytkownika UTO. To 10 lat, czyli wiek w którym dziecko poznaje bardzo ważne zasady bezpieczeństwa i przygotowuje się do egzaminu na kartę rowerową. I właśnie na tym etapie kwestie związane z UTO powinny być włączone do programu nauczania.
-czytamy na stronie prawodrogowe.pl
Sporną kwestią są prędkości maksymalne, z którymi użytkownicy UTO będą mogli się poruszać na co dzień. Zacznijmy jednak od możliwości poruszania się po drogach. Ustawodawca dopuszcza taką możliwość, pod warunkiem, że użytkownik będzie znajdować się na drodze, na której obowiązuje ograniczenie do 30 km/h. W związku z tym, że według planowanych zmian pojazdy UTO będą traktowane tak samo jak rowery, będą one mogły się poruszać po ścieżkach rowerowych z maksymalną prędkością 25 km/h, a w strefie zamieszkania 20 km/h. Podczas jazdy po chodniku osoba piesza będzie posiadać bezwzględne pierwszeństwo, a pojazd UTO będzie mógł się poruszać prędkością dostosowaną do prędkości pieszych.
– Efektem projektowanych zmian będzie prawne uporządkowanie ruchu urządzeń transportu osobistego (np. hulajnóg elektrycznych), co z kolei – m.in. poprzez znaczne ograniczenie ruchu tych urządzeń na chodnikach i drogach dla pieszych – zapewni wyższy poziom bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego
– napisano w Ocenie Skutków Regulacji.
Projekt zmian w przepisach dotyczących pojazdów UTO określa również definicję tego typu urządzenia. Maksymalne wymiary mają wynosić szerokość: 0,9 metra (w ruchu), długość: 1,25 m oraz prędkość maksymalną wynoszącą 25 km/h. Póki co nie wiemy kiedy przepisy zostaną wdrożone. Wiemy natomiast, że użytkownicy będą mieli pół roku na dostosowanie się do zmian.
źródło: prawodrogowe.pl, auto.dziennik.pl