Czasem są to testy, czasem opowieści z duszą, a czasem… filozoficzne pytania o sens jazdy na dwóch kołach. Ostatnie tygodnie przyniosły sporo różnorodnych tematów – od klasycznych Junaków z nietypowym sercem, przez prawnicze zawiłości i współczesne skutery, aż po rozważania o życiu, tarocie i motocyklach. Sprawdź, które teksty w sierpniu mogły umknąć Twojej uwadze… i które zapewne zostaną z Tobą na dłużej.
Na skróty:
Junak V2 OHRV. Prawdziwa gratka
To prawdziwa gratka dla miłośników klasycznej motoryzacji – na Cross Country Motocykli Zabytkowych i Klasycznych w okolicach Sochaczewa pojawiły się dwa wyjątkowe Junaki. Na pierwszy rzut oka to zabytki, ale ich serce kryje współczesną, unikatową technologię – silniki V2 z rozrządem opartym na rotacyjnych stawidłach.
Prawo jazdy na motocykl. W gąszczu kategorii
Dokumentem uprawniającym do prowadzenia motocykla jest prawo jazdy odpowiedniej kategorii. Od 2013 roku obowiązuje ich kilka, a w zależności od wieku prowadzącego motocykl i jego stażu pozwalają dosiadać maszyn o określonych parametrach.
Jest to dobre rozwiązanie, gdyż nie dopuszcza ono początkujących „młodych-gniewnych” do najszybszych motocykli. Z drugiej strony, zrobienie po kolei wszystkich stopni prawa jazdy kategorii A, może trwać kilka lat i wiązać się z dużymi kosztami. Jak podejść do sprawy, by maksymalnie uprościć ten proces?
Cztery trzydzieści trzy | Dlaczego jeżdżę na motocyklach?
Dlaczego jeżdżę na motocyklach? Dlaczego z katalogu tysiąca i jednej choroby, wybrałem właśnie tę polegającą na ubieraniu, rozbieraniu, uciekaniu przed deszczem, gonieniu słońca, unikaniu słońca, walce z samochodziarzami, rowerzystami, kolesiami na hulajnogach, matkami z dziećmi, matkami bez dzieci, emerytami, rencistami i wszystkimi świętymi? I to na kupie metalu z silnikiem sprawiającym, iż moje klejnoty dalekie są od jaj Fabergé, a bliżej im do Kinder Niespodzianki, z zastrzeżeniem pisanym malutkimi literkami, że niespodzianka może i jest, ale raczej z tych mniej przyjemnych, rozpuszczona, z przekroczoną datą przydatności i niemożebnie cuchnąca.
Junak M12 Café 125 ABS. Legenda w nowej odsłonie
Junak M12 Café od lat uchodzi za jeden z najbardziej stylowych motocykli w klasie 125 ccm. Teraz powraca w odświeżonej wersji – jako M12 Café ABS, wzbogacony o mocniejszy silnik i szereg ulepszeń technicznych.
Skutery 125 ccm. Czy testy porównawcze tego typu mają sens?
Od pewnego czasu MOTOR-LAND, importer takich marek jak Benelli, Kymco, Keeway i kilku innych, tworzy własny kanał na platformie YouTube. Prezentuje tam między innymi interesujące zestawienia różnych motocykli, a niedawno opublikowano na nim test porównawczy czterech skuterów klasy 125.
Zontes 368G. Skuter ADV, który nie udaje motocykla i po prostu robi robotę
ADV w świecie skuterów? Jeszcze niedawno brzmiało to jak egzotyka. Dziś rynek pokazuje jasno: rośnie nie tylko potrzeba mobilności, ale i apetyt na sprzęt z charakterem. Zontes 368G to propozycja dla tych, którzy chcą praktycznego skutera, ale z ikrą i ambicjami sięgającymi poza asfalt. Czy ten chiński gladiator zaskakuje czymś więcej niż tylko bogatym wyposażeniem? Sprawdziliśmy.
Na razie nie jest źle | Wszystko. Wszędzie. Naraz.
Nie od dziś wiadomo, że lwią część naszych potrzeb ktoś sprytnie nam wmówił. To podstawa działania kapitalizmu: wygenerowanie potrzeby, a następnie zaspokojenie jej. Steve Jobs powiedział kiedyś, że ludzie nie wiedzą, czego chcą, dopóki im się tego nie pokaże. Gdy w 2007 roku pokazał swojego smartfona, w branży rządziła Nokia, mając 50% udział w światowej sprzedaży telefonów komórkowych. Sześć lat później udział Nokii w rynku spadł do zaledwie 3%, co w zasadzie było śmiercią dla fińskiego giganta. Pan Jobs nie stworzył przecież pierwszego smartfona. Nokia miała takie cudeńko już w 2004. Problem był w tym, że firma nie miała zupełnie pomysłu, jak sprzedać coś takiego. To Jobs wykreował i zaspokoił nową dla świata potrzebę.
Yamaha Ténéré 700 – Holy Moly Motorcycles. Siódemka – wóz triumfalny
Co ma wspólnego ezoteryka z motocyklami? Myli się ten, kto twierdzi, że niewiele. Wystarczy pobłądzić w meandry gwiezdnej części internetu, by dowiedzieć się, że siódemka w tarocie pojawia się w kilku dość ważnych kartach. Moją uwagę najbardziej przykuła karta VII – Rydwan, nosząca nazwę wozu triumfalnego lub Pojazdu Ozyrysa. Karta Rydwan symbolizuje siłę woli, determinację, triumf nad przeciwnikami i podróż. No i chyba mamy już jasność, że Ténéré 700 to siódemka, a z historii rajdów mógłbym wyciągnąć niejeden triumf. Przypadek? Nie sądzę! Karta zazwyczaj przedstawia wojownika prowadzącego rydwan zaprzężony w dwa konie lub sfinksy. I znowu bang! Dwa konie/sfinksy = dwa cylindry. Przypadek? Gwiazdy się nie mylą.
45 lat Suzuki GSX. Historia zapisana w trzech literach
Najnowsze modele Suzuki GSX-8T/8TT stylistycznie nawiązują do dwusuwowych T500 i T500 Titan z przełomu lat 60. i 70. XX wieku. Ich nazewnictwo to jednak hołd złożony zupełnie innej rodzinie, czyli GSX. Co oznaczają te 3 literki i dlaczego tworzą one od 45 lat potężną grupę modeli marki Suzuki? Poznajmy najciekawsze z nich – duże i małe, wyposażone w dwucylindrowe i czterocylindrowe silniki, zabudowane i całkowicie pozbawione owiewek. Niezależnie od tych różnic wszystkie są nietuzinkowymi maszynami, często budowanymi w sportowym stylu.
Kawasaki Z900. Mechaniczny robal
Konkurencja w tej kategorii jest bardzo silna, dlatego Kawasaki nie usypia czujności. Najnowszy Z900 może się pochwalić zmienioną charakterystyką oddawania mocy, bogatszym wyposażeniem, poprawioną ergonomią i nową elektroniką z 6-osiowym modułem IMU na czele. Do tego mamy jeszcze drobne zmiany w geometrii ramy i odświeżony wygląd.















