Suzuki to kolejny koncern prezentujący swoje nowości na rok 2024 podczas kultowych targów EICMA. Już wkrótce na rynek trafi model GSX-8R, który według producenta ma doskonale sprawdzać się w codziennym użytkowaniu, w jeździe turystycznej oraz podczas dynamicznej jazdy sportowej.
Na skróty:
Nowy Suzuki GSX-8R ma łączyć osiągi i przyjazne prowadzenie z nowoczesnym wyglądem motocykla sportowego. Sercem nowego modelu jest rzędowy, dwucylindrowy silnik o pojemności 776 ccm z rozrządem DOHC. Silnik pracuje płynnie w każdym zakresie obrotów – na „dole” daje poczucie mocy, a w wyższych zakresach oferuje płynne przyspieszenie. Czopy korbowodowe są przesunięte o 270 stopni, co w silniku rzędowym oznacza moment zapłony mieszanki taki sam jak w silnikach widlastych z cylindrami pod kątem 90°. Przekłada się to na bardzo przyjemne brzmienie, które dodatkowo zostało wzmocnione krótkim tłumikiem o sportowym charakterze.
GSX-8R został wyposażony w opatentowany układ dwóch wałków wyrównoważających o równoległych osiach – Suzuki Cross Balancer. Mechanizm tłumi wibracje, zapewniając płynną pracę jednostki napędowej. Ponadto w nowym modelu postawiono na system elektronicznego sterowania przepustnicami „ride-by-wire”, którego charakterystyka została tak zaprogramowana, aby zapewnić jak najlepszą wydajność silnika zarówno w codziennym użytkowaniu na drodze, podczas szybkiej jazdy, jak i podczas dalekich podróży. Do motocykla trafił też quickshifter (w górę i w dół), który jest częścią wyposażenia standardowego.
Jeśli chodzi o zawieszenie, Suzuki postawiło na markę Showa, która dostarczyła widelec upside-down na przód i tylny amortyzator. Motocykl został postawiony na odlewanych 17-calowych kołach, na które trafiły radialne opony Dunlop RoadSport 2. Za spowalnianie motocykla odpowiadają dwie tarcze o średnicy 310 mm z przodu, na które założono promieniowo montowane zaciski czterotłoczkowe. Tylny hamulec wyposażono w tarczę o średnicy 240 mm z zaciskiem jednotłoczkowym. Taki zestaw wydaje się optymalny do sprawnego wyhamowania motocykla, który w stanie gotowym do jazdy waży 205 kg.
W nowym Suzuki nie zabrakło też nowoczesnych systemów elektronicznych. Układ wspomagania sprzęgła Suzuki (SCAS) zmniejsza siłę potrzebną do obsługi dźwigni. Zredukowano też podrywanie tylnego koła, zapewniając płynniejsze hamowanie i pewniejszą zmianę biegów, a tym samą lepszą kontrolę nad motocyklem. Z kolei Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.) to zestaw zaawansowanych technologicznie systemów elektronicznych wspomagających motocyklistę. Co ważne, parametry każdego z nich można zmieniać celem jak najlepszego dopasowania ich działania do własnych umiejętności i doświadczenia. Pakiet S.I.R.S. obejmuje m.in. system zmiany trybów pracy silnika Suzuki (SDMS), system kontroli trakcji (STCS), system elektronicznie sterowanych przepustnic (Electronic Throttle System) czy system asystenta ruszania.
Zobacz pierwsze wrażenia Andrzeja nt. modelu Suzuki GSX-8R – prosto z targów EICMA 2023!
Podczas projektowania nowego modelu inżynierowie ogromną uwagę przywiązywali do zapewnienia jak najlepszego komfortu jazdy, płynności, łatwości prowadzenia, a w efekcie uzyskania jak największej przyjemności z jazdy. Rama została wykonana z wytrzymałych rur stalowych o precyzyjnie obliczonej wytrzymałości oraz elastyczności. W połączeniu ze sztywnym aluminiowym wahaczem zapewnia to łatwość prowadzenia oraz stabilność podczas dynamicznej jazdy. W modelu GSX-8R zastosowano też dzieloną kierownicę z kutego aluminium, która ułatwia zajęcie sportowej pozycji.
Stylistyka nowego modelu nawiązuje do kultowych motocykli Suzuki. Jednocześnie GSX-8R jest nowoczesny i świeży. Optymalnie wyprofilowane siedzenie zapewnia pewne podparcie, jednocześnie nie krępując ruchów kierowcy przy dynamicznej jeździe. Przetestowane w tunelu aerodynamicznym owiewki mają obniżać współczynnik oporu powietrza, poprawiać stabilność prowadzenia podczas szybkiej jazdy oraz zwiększyć komfort na długich trasach. Przed wiatrem ma też dodatkowo chronić szyba, nad którą również pracowano w tunelu aerodynamicznym. Zbiornik paliwa jest smukły i kompaktowy, a przy tym mieści 14 litrów paliwa. W motocyklu zamontowano też 5-calowy wyświetlacz TFT, który zapewnia szeroki wachlarz informacji oraz dostęp do ustawień. Całość utrzymana jest w atrakcyjnej sportowej stylistyce.
GSX-8R będzie dostępny w trzech wersjach kolorystycznych: Metallic Triton Blue, Metallic Mat Black No.2 oraz Metallic Mat Sword Silver. Nowy model został wyceniony przez Suzuki na 44 900 PLN.
Dane techniczne:
Suzuki GSX-8R
SILNIK | |
Typ: | czterosuwowy, chłodzony cieczą |
Układ: | R2 |
Rozrząd: | DOHC, cztery zawory na cylinder |
Pojemność skokowa: | 776 ccm |
Średnica x skok tłoka: | 84 x 70 ccm |
Stopień sprężania: | 12,8:1 |
Moc maksymalna: | 83 KM (61 kW) przy 8 500 obr./min. |
Moment obrotowy: | 78 Nm przy 6800 obr./min. |
Zasilanie: | wtrysk paliwa |
Smarowanie: | mokra miska olejowa |
PRZENIESIENIE NAPĘDU | |
Sprzęgło: | mokre, antyhoppingowe |
Skrzynia biegów: | szcześciostopniowa |
Napęd tylnego koła: | łańcuch |
PODWOZIE | |
Rama: | stalowa |
Zawieszenie przednie: | widelec upside-down, sprężyna stalowa, tłumienie olejowe |
Zawieszenie tylne: | pojedynczy amortyzator, regulowane napięcie wstępne sprężyny |
Hamulec przedni: | tarczowe |
Hamulec tylny: | tarczowe |
Opony przód / tył: | 120/70-17 / 180/55-17 |
WYMIARY I MASY | |
Długość: | 2155 mm |
Szerokość: | 770 mm |
Wysokość: | 1135 mm |
Wysokość siedzenia: | 810 mm |
Rozstaw osi: | 1465 mm |
Masa własna: | 205 kg |
Zbiornik paliwa: | 14 litrów |
Cena: | 44 900 zł |
Importer: | www.suzuki.pl |