Po noworocznym epizodzie z wiosenną pogodą, zima wróciła na dobre. W powietrzu czuć już jednak zapach nadchodzącego sezonu, czego dowodem są chociażby coraz liczniejsze zapowiedzi wiosennych zlotów. Pozostaje przeczekać luty i kawałek marca*. Tymczasem zapraszamy do lektury najnowszego „Świata Motocykli”.
*To oczywiście nie dotyczy fanów enduro 🙂
Na skróty:
Premiera: BMW S 1000 RR
Model ten wszedł przebojem do świata litrowych motocykli sportowych. Między innymi dlatego, że pozwalał poczuć się jak w domu dotychczasowym użytkownikom japońskich superbike’ów. W nowej generacji BMW S 1000 RR nie ma rewolucji, jest za to konsekwentna ewolucja w bardzo dobrym kierunku. Andrzej szczegółowo opisał swoje wrażenia z jazd testowych na hiszpańskim torze w Almerii.
Premiera: Harley-Davidson Street Glide ST

Konfrontacja: Yamaha Ténéré 700 World Raid vs Aprilia Tuareg 660

Strefa bez prawka: Peugeot Metropolis 400 SW
Wciąż nie możemy się przyzwyczaić do obecności w tym dziale skuterów o pojemnościach nawet 500 ccm, ale faktom nie da się zaprzeczyć. Posiadając tylko prawo jazdy kat. B możesz jeździć naprawdę mocnym jednośladem, pod warunkiem, że zostawia trzy ślady 🙂 Peugeot Metropolis 400 SW to model, który ponownie podniósł poprzeczkę pod względem komfortu i możliwości przewozowych. To miejska limuzyna dla naprawdę wymagających. I nie, wcale nie jest szersza niż tradycyjny maxiskuter.
Oldtimer: Victoria KR 20 EN Lux
Jest niepozorna, ma niewielki dwusuwowy silnik i generalnie nie robi wrażenia ani wyglądem, ani osiągami. A jednak utrzymana w nienagannym stanie technicznym Victoria KR 20 potrafi dostarczyć masę radości. Oczywiście jeśli tylko potrafimy ją czerpać z innych źródeł niż tylko duża prędkość. Marcin Pendowski po raz kolejny odłożył gitarę basową, żeby opowiedzieć o ciekawym sprzęcie z dawnych lat.
Historia motocykli wg Lecha: Polskie drogi, cz. 3

Świat motocyklistów: Zbigniew Staniszewski
Przykład pana Zbigniewa Staniszewskiego pokazuje, że pasja z lat młodości może się z wielką siłą – i sukcesem – reaktywować w wieku dojrzałym. 73-letni zawodnik i konstruktor od paru ładnych lat regularnie odnosi sukcesy na polskich i międzynarodowych zawodach motocykli zabytkowych. Przy okazji udowadnia, że dobrze przygotowany silnik 50 ccm w zupełności wystarczy, by na zawodach wykręcać znakomite czasy.
Motolegendy: Kawasaki ZXR 750R / ZX-7RR
ZXR-y 750 Janusza Oskaldowicza, Włodzimierza Kwasa i Tomka Kędziora były w latach 90. obiektem pożądania niemal wszystkich polskich ścigantów. Świat poszedł do przodu, osiągi – choć obiektywnie wciąż wspaniałe – zbladły wobec najnowszych konstrukcji, ale sentyment pozostał. Zielone najszybsze!
Custom: Triumph Rocket 3 R – Custom Work Zon
Triumph Rocket 3 R, ze swoim silnikiem 2,5 litrowym silnikiem, raczej nie zejdzie już z tronu króla pojemności skokowej wśród maszyn seryjnych. Nie przeszkadza to jednak licznym zapaleńcom w dalszym podkreślaniu jego totalnej dominacji. Uznani japońscy specjaliści z warsztatu Custom Work Zon stworzyli steampunkową bestię, której nie sposób się oprzeć.
Używki: BMW R 1200 GS
Bez wątpienia „duży GS” to jeden z tych motocykli, które opisywać należy z wielką starannością i ostrożnością. Jest to bowiem jedna z najpopularniejszych maszyn adventure na świecie, w zasadzie prekursor tego segmentu, z bardzo liczną bazą fanów i… antyfanów. Paweł przyjrzał się wersjom tej maszyny oznaczonym symbolem R 1200 GS, „olejakom” i „wodniakom”, prawdopodobnie wciąż stanowiącym największą grupę tych maszyn jeżdżącą po naszych drogach. Planujesz zakup używki? Przeczytaj koniecznie!
Jak to działa: Silnik przeciwsobny
Skoro chwilę wcześniej rozważaliśmy wady i zalety najpopularniejszego na świecie motocykla z silnikiem typu bokser, przyjrzyjmy się bliżej samej jednostce. Wielu uważa, że silnik przeciwsobny to najlepsze, co można zamontować w jednośladzie. Wielu jest innego zdania, natomiast sukces tego rozwiązania jest niezaprzeczalny, choć w zasadzie tylko u jednego producenta. Co ważne, nie każdy silnik z ustawionymi poziomo i rozmieszonymi symetrycznie cylindrami jest bokserem. Różnica tkwi jak zwykle w szczegółach.
Sport: Rajd Dakar 2023
Kolejny morderczy Rajd Dakar za nami. Trudny jak zawsze, a wręcz, na życzenie samych zawodników, jeszcze trudniejszy. Różni zwycięzcy etapów, ciągłe przetasowania w klasyfikacji generalnej, a do tego piękne przykłady fair play. Zwycięzcy nie poznaliśmy do samej końcówki ostatniego etapu. 16 dni zmagań w skalno-piaskowym piekle i 43 sekundy, które zdecydowały o wszystkim.
Sport: Kobiety w wyścigach motocyklowych
W najwyższych międzynarodowych seriach wyścigowych kobiety wciąż pozostają egzotycznym zjawiskiem, choć jedna z nich – Ana Carrasco – ma już na swoim koncie tytuł mistrzyni świata, wywalczony w bardzo mocnym gronie męskich rywali. Drogę do jej sukcesu przecierały inne zawodniczki, które nie bacząc na społeczną presję i niechęć środowiska wyścigowego, brały udział w TT na wyspie Man i mistrzostwach świata. Warto je poznać i zapamiętać.
Za horyzont: Meksyk

Po więcej zapraszamy do najnowszego, lutowego wydania naszego magazynu, które kupicie m.in. w:

















