fbpx

Honda NX500 pierwotnie pojawiła się na rynku w 2013 roku pod nazwą CB500X. Uniwersalny motocykl spotkał się ze sporym zainteresowaniem, a przez dekadę zdobył sporą grupę fanów. Po 10 latach Honda postanowiła gruntownie odnowić swoją ofertę, a znany model otrzymał szereg modyfikacji i nową nazwę…

NX oznacza „New X-over” (nowy crossover), co faktycznie wydaje się lepiej opisywać typ i przeznaczenie tego uniwersalnego motocykla. Mimo zmienionej nomenklatury nowa Honda dzieli bardzo dużo ze swoim poprzednikiem. W silniku nie zaszły w zasadzie żadne zmiany. To znana już dobrze chłodzona cieczą, dwucylindrowa, 8-zaworowa rzędowa jednostka napędowa. Moc i moment obrotowy silnika o pojemności 471 cm3 pozostały niezmienione – nadal jest to 48 KM (35 kW) przy 8600 obr/min i 43 Nm przy 6500 obr/min. Dzięki temu NX500, podobnie jak wcześniej CB500X, spełnia wymogi prawa jazdy kategorii A2, a przy tym jest bardzo uniwersalny i zapewnia dużo przyjemności z jazdy.

Nowością jest za to system HSTC, czyli system regulacji momentu obrotowego (Honda Selectable Torque Control), który jest teraz wyposażeniem standardowym. System ten kontroluje różnicę prędkości między kołem przednim i tylnym, wykrywa stopień uślizgu z tyłu, a następnie kontroluje wtrysk paliwa, płynnie ograniczając moment obrotowy. Wtrysk paliwa systemu PGM-FI optymalizuje kąt wyprzedzenia zapłonu i skład mieszanki paliwowej, skutkując mocniejszymi przyspieszeniami już w niskim zakresie obrotów, liniowym dostarczaniem mocy i precyzyjnym wyczuciem działania przepustnicy. Do motocykla trafiło też sprzęgło antyhoppingowe, które ułatwia zmiany biegów oraz zapobiega blokowaniu tylnego koła przy szybkim redukowaniu biegów.

Rama główna również nie przeszła zmian. Nadal jest to lekka, a jednocześnie sztywna i mocna konstrukcja z rur stalowych o średnicy 35 mm, zapewniająca optymalną sprężystość i minimalizująca przenoszone drgania. NX500 nieco schudł w porównaniu z poprzednikiem, teraz ważąc 196 kg. Jeśli chodzi o zawieszenie, nowa Honda otrzymała przedni widelec upside-down Showa Big Piston z goleniami o średnicy 41 mm, w którym tłumienie dobicia i odbicia są rozdzielone (SFF-BP). Widelec ma teraz nowe ustawienia sprężyny i tłumienia dostosowane do jazdy zarówno drogowej, jak i terenowej.

Jednorurowy tylny amortyzator oferuje 5-stopniową regulację napięcia wstępnego. Skok obu zawieszeń wynosi skok 135 mm. Koła zostały nieco odchudzone – dotychczasowa konstrukcja siedmioramienna zastąpiona została pięcioma ramionami. Nowe koła zmniejszają masę nieresorowaną o 1,5 kg. Podwójne tarcze przednie o średnicy 296 mm są obsługiwane przez mocowane osiowo dwutłoczkowe zaciski Nissin, z tylną tarczą 240 mm współpracuje zacisk jednotłoczkowy.

5-calowy wyświetlacz TFT został dodatkowo zabezpieczony szkłem ochronnym celem poprawy widoczności w mocnym słońcu. Ekran zapewnia też łączność z telefonami z systemami IOS oraz Android za pomocą technologii Honda RoadSync.

Zbiornik paliwa mieści 17,7 litra, co przy zużyciu paliwa na poziomie 3,6 l/100 km przekłada się na doskonały zasięg ponad 480 km. Dzięki wąskiemu siedzeniu na przystępnej wysokości 830 mm łatwiej jest sięgnąć stopami do ziemi. Kąt skrętu na poziomie 38 stopni dodatkowo ułatwia manewrowanie. Ogólne wymiary maszyny to 2165x830x1415 mm, a prześwit wynosi 180 mm.

Oczywiście oprócz wyposażenia standardowego Honda przygotowała też szereg akcesoriów, takich jak dodatkowe światła przeciwmgielne, osłony dłoni, różne opcje przewożenia bagażu i wiele innych. Akcesoria można nabyć zarówno osobno, jak w ramach skonfigurowanych pakietów Adventure, Travel, Urban lub Comfort.

NX500 na rok modelowy 2024 będzie dostępny w następujących opcjach kolorystycznych: Grand Prix Red, matowy Gunpowder Black Metallic oraz Pearl Horizon White.

Dane techniczne

Honda NX500 2024

SILNIK
Typ:czterosuwowy, chłodzony cieczą
Układ:dwucylindrowy, rzędowy
Rozrząd:DOHC, cztery zawory na cylinder
Pojemność skokowa:471 ccm
Długość x szerokość x skok tłoka:67 x 66,8 mm
Stopień sprężania:10,7:1
Moc maksymalna:48 KM (35 kW) przy 8600 obr./min
Moment obrotowy:43 Nm przy 6500 obr./min
Zasilanie:elektroniczny wtrysk paliwa PGM-FI
PRZENIESIENIE NAPĘDU
Sprzęgło:mokre, wielopłytkowe, antyhoppingowe
Skrzynia biegów:manualna, sześciostopniowa
Napęd tylnego koła:łańcuch
PODWOZIE
Rama:stalowa, dwubelkowa, rurowa zamknięta (typu diamond)
Zawieszenie przednie:widelec Showa SFF-BP USD, Ø 41 mm
Zawieszenie tylne:system Pro-Link z pojedynczym amortyzatorem,
5-stopniowa regulacja napięcia wstępnego,
wahacz stalowy o drążonym przekroju
Hamulec przedni:podwójny, tarczowy, Ø 296 mm, zaciski 4-tłoczkowe Nissin
montowane osiowo
Hamulec tylny:tarczowy, Ø 240 mm, zacisk jednotłoczkowy
Opony przód / tył:110/80-19 / 160/60-R17
WYMIARY I MASY
Długość:2165 mm
Szerokość:830 mm
Wysokość:1415 mm
Wysokość siedzenia:830 mm
Prześwit:180 mm
Rozstaw osi:1445 mm
Masa pojazdu gotowego do jazdy
z pełnym bakiem:
196 kg
Zbiornik paliwa:17,5 litra (z rezerwą)
Cena:b.d.
Importer:www.honda.pl
 
KOMENTARZE