Kolejną nowością zaprezentowaną podczas targów EICMA przez Hondę jest nowa odsłona modelu CBR650R oraz jej siostrzana wersja CB650R. To motocykl wagi średniej, który ma zapewniać sportowe wrażenia z jazdy, jednocześnie oferując rozsądne koszty eksploatacji.
Na skróty:
CBR650R zadebiutował na rynku w roku modelowym 2021 i z miejsca stał się najlepiej sprzedającym się motocyklem sportowym w Europie. Zaprezentowana właśnie wersja na sezon 2024 to rozwinięcie i dopracowanie pierwowzoru.
Czterocylindrowy, 16-zaworowy silnik o pojemności 649 cm3 pozostał bez zmian. Jednostka legitymuje się mocą maksymalną na poziomie 95 KM (70 kW) i momentem obrotowym 63 Nm przy 9500 obr./min. Takie parametry w zupełności wystarczają, żeby móc czerpać radość z jazdy, szczególnie dzięki błyskawicznej reakcji w całym zakresie obrotów. Silnik współpracuje z sześciostopniową przekładnią i rozrusznikiem, z cylindrami pochylonymi do przodu o 30°. W motocyklu znalazło się także sprzęgło antyhoppingowe, które ułatwia zmiany biegu na wyższy, jednocześnie zapobiegając blokowaniu tylnego koła przy silnym hamowaniu i szybkich redukcjach biegów. System kontroli momentu obrotowego HSTC (Honda Selectable Torque Control) dba o przyczepność tylnego koła. Co ważne, system ten można wyłączyć. Przy spalaniu w okolicach 4,9 litra na 100 km zbiornik o pojemności 15,4 litra wystarczy na przejechanie nieco ponad 300 km.
Największą nowością jest natomiast system E-Clutch. To pierwsze rozwiązanie tego typu, które umożliwia ruszanie, zatrzymywanie się i zmianę biegów bez użycia dźwigni sprzęgła. System powstał z połączenia elementów i właściwości rozwiązań takich jak quickshiftery, sprzęgła kontrolowane manualnie oraz technologia przekładni dwusprzęgłowej Hondy. W praktyce sprzęgło E-Clutch upraszcza prowadzenie, eliminując konieczność używania dźwigni sprzęgła do zmiany biegów w górę i w dół. Wystarczy sam pedał zmiany biegów. System załącza i rozłącza sprzęgło w oparciu o odczytywane parametry, takie jak prędkość, kąt otwarcia przepustnicy, prędkość obrotowa silnika, siła nacisku na pedał zmiany biegów, kąt przełożenia silnika redukcyjnego sprzęgła, prędkość obrotowa wałka zdawczego silnika i przełożenia skrzyni biegów. Za sterowanie sprzęgłem odpowiada zespół siłownika z dwoma silnikami. Gdy sprzęgło jest załączane lub rozłączane, kontrolowany jest również zapłon i wtrysk paliwa dla zapewnienia płynnej i pozbawionej szarpnięć zmiany przełożeń. To rozwiązanie doskonale sprawdzi się zarówno podczas jazdy w miejskich korkach, wymagającej częstego zatrzymywania się i ruszania, jak i w trakcie dynamicznej jazdy sportowej, poprawiając precyzję, tempo i wygodę działania skrzyni biegów. Honda pozostawia jednak wybór kierowcy – system można wyłączyć na czas jazdy, a o trybie manualnym informuje litera „M” na wyświetlaczu. Sprzęgło E-Clutch dostępne będzie jako opcja w modelach CB650R i CBR650R.
Niezmienione pozostało podwozie. Stalowa, diamentowa rama zapewnia sztywność konstrukcji i świetnie sprawdza się zarówno w mieście, jak i podczas dynamicznej jazdy w zakrętach. W zakresie zawieszeń Honda korzysta z produktów marki Showa. Z przodu pracuje widelec upside-down SFF-BP z rozdzieleniem funkcji i goleniami o średnicy 41 mm, z tyłu amortyzator typu monoshock z z 10-stopniową regulacją napięcia wstępnego. Za hamowanie odpowiada zamocowany promieniowo, czterotłoczkowy zacisk przedniego hamulca w połączeniu z pływającymi tarczami o średnicy 310 mm. Na aluminiowe felgi trafiły opony w rozmiarach 120/70-ZR17 i 180/55-ZR17.
Więcej o nowych Hondach prosto z EICMA 2023 opowiada Andrzej:
CBR650R rozwija własny, drapieżny styl będący nawiązaniem do motocykli wyścigowych. Na sezon 2024 motocykl otrzymał szereg nowych elementów stylistycznych, w tym nowy reflektor, owiewkę, siedzenie kierowcy i pasażera, tylny moduł i tylne światło. Całość utrzymana jest w dynamicznym, sportowym stylu. Nowy kolorowy wyświetlacz TFT o przekątnej 5 cali jest zabezpieczony szkłem ochronnym, które ma dodatkowo poprawiać czytelność w słoneczne dni.
Z kolei model CB650R utrzymany jest w stylu neo-retro i tutaj też można mówić o ewolucji. Nowoczesny cafe racer otrzymał nowy reflektor, osłony chłodnicy, nowe siedzenie kierowcy i pasażera, a także nową lampę tylną. Przeprojektowany został też tył motocykla, który teraz zyskał ostrzejszy wygląd. Tutaj także wyświetlacz został zabezpieczony szkłem ochronnym dla lepszej widoczności.
Inżynierowie Hondy pomyśleli też o posiadaczach prawa jazdy kategorii A2, dla których przygotowano wersję o ograniczonej mocy 35 kW.
Dla nowych modeli CB650R oraz CBR650R Honda oferuje również akcesoria, które dostępne są zarówno osobno, jak i w specjalnie wyselekcjonowanych pakietach – Racing i Comfort dla modelu CBR650R oraz Style, Sport i Comfort dla wersji CB650R.
Dane techniczne
Honda CBR650R / CB650R 2024
SILNIK | |
Typ: | czterosuwowy, chłodzony cieczą |
Układ: | rzędowy, czterocylindrowy |
Rozrząd: | DOHC, cztery zawory na cylinder |
Pojemność skokowa: | 649 ccm |
Średnica x skok tłoka: | 67 x 46 mm |
Stopień sprężania: | 11,6:1 |
Moc maksymalna: | 95 KM (70 kW) przy 12 000 obr./min |
Moment obrotowy: | 63 Nm przy 9500 obr./min |
Zasilanie: | elektroniczny wtrysk paliwa |
PRZENIESIENIE NAPĘDU | |
Sprzęgło: | mokre, wielopłytkowe |
Skrzynia biegów: | sześciostopniowa |
Napęd tylnego koła: | łańcuch |
PODWOZIE | |
Rama: | stalowa, dwubelkowa, rurowa, zamknięta (typu diament) |
Zawieszenie przednie: | regulowany widelec USD Showa Big Piston z rozdzieleniem funkcji, Ø 41 mm |
Zawieszenie tylne: | kolumna monoshock z 10-stopniową regulacją napięcia wstępnego, skok kolumny 43,5 mm |
Hamulec przedni: | dwie tarcze, Ø 310 mm, dwukanałowy ABS |
Hamulec tylny: | tarczowy, Ø 240 mm, dwukanałowy ABS |
Opony przód / tył: | 120/70-R17 / 180/55-R17 |
WYMIARY I MASY | |
Długość: | 2120 mm (2130 mm – CB650R) |
Szerokość: | 750 mm (780 mm – CB650R) |
Wysokość: | 1145 mm (1075 mm – CB650R) |
Wysokość siedzenia: | 810 mm |
Rozstaw osi: | 1450 mm |
Minimalny prześwit: | 130 mm (150 mm – CB650R) |
Masa z płynami: | 209 kg (z E-Clutch 211 kg) – CBR650R 205 kg (z E-Clutch 207 kg) – CB650R |
Zbiornik paliwa: | 15,4 litra |
Cena: | brak danych |
Importer: | www.honda.pl |