Nomenklatura „amerykańskiej legendy” w zakresie grup modelowych jest dosyć skomplikowana i co jakiś czas się zmienia. Zaczynało się od określeń Sportster, Touringi, czy Softail. Współcześnie nieco się te klasyfikacje zmieniły i teraz Harleye grupowane są jako: Sportstery, Cruisery, Adventure Touring i Grand American Touring. Używamy tych określeń, ale mało kto się zastanawia, co one w zasadzie oznaczają.
Na skróty:
Dla nieobeznanych z tematem chyba najbardziej enigmatyczne jest określenie Softail. Znaczy to ni mniej, ni więcej, tylko tyle, że motocykl udaje, że wyposażono go w sztywną ramę, czyli tylne koło bez amortyzacji. Oczywiście w rzeczywistości tak nie jest, a elementy resorująco-tłumiące i tylny wahliwy trójkąt ramy ukryte są dosyć sprytnie gdzieś w czeluściach maszyny, między skrzynią biegów a błotnikiem. Tym rozwiązaniem Harley-Davidson nawiązuje do głębokiej tradycji, kiedy to motocykle w ogóle pozbawione były amortyzacji tylnego koła. Gdy Harley wprowadzał w połowie lat 50. model Duo Glide – pierwszy z resorowaniem tylnego koła – reszta cywilizowanego świata od dawna stosowała takie rozwiązania. Jednakże w zakresie jednośladów amerykanie wtedy jeszcze słynęli z konserwatyzmu. Notabene „sztywne” ramy do dzisiaj mają swoich wiernych wyznawców i wielu budowniczych customów z nich korzysta, a w sporcie żużlowym są kanonem.
Niemniej to właśnie HD wprowadził na nowo modę (skwapliwie wykorzystywaną przez konkurencję) na stosowanie tylnego zawieszenia udającego „sztywne”. Zasadniczo nie jest to wyjątkowo dobre rozwiązanie, bo mocno komplikuje konstrukcję maszyny, a efektywność tłumienia jest jednak gorsza niż w przypadku klasycznych zawieszeń, jednak ma jedną ogromną zaletę. Na takim motocyklu wygląda się jak prawdziwy twardziel, któremu nie są straszne bóle kręgosłupa.
Jak do tego doszło?
Na początku lat 80. Harley-Davidson, z powodu zawirowań właścicielskich i pewnych kłopotów finansowych, tracił pozycję na rynku. Maszyny miały opinię przestarzałych i trzeba było szybko temu przeciwdziałać. Decyzją zarządu zakupiono motocykl koncepcyjny od niezależnego inżyniera Billa Davisa, który eksperymentował z tylnym zawieszeniem wspieranym przez ukryte tylne amortyzatory w tradycyjnej ramie H-D Big Twin. Inżynierowie Harley-Davidson dopracowali projekt i został on wprowadzony do oferty w 1984 r., w modelu FXST Softail. Rama nadawała maszynie czysty styl i klasyczne linie „hard tail” (motocykla bez zawieszenia tylnego), preferowane przez budowniczych motocykli custom, ale niemal nie traciła niczego z komfortu i trakcji amortyzowanego koła. Umieszczenie poziomych amortyzatorów gazowych pod dolnymi rurami ramy, pozwoliło na znaczne obniżenie siodła, co jeszcze bardziej podkreślało klasyczną linię motocykla.
W modelu FXST Softail z 1984 r. pojawił się również zupełnie nowy zespół napędowy Evolution V-Twin (EVO), który miał zastąpić starzejący się silnik Shovelhead stosowany w gamie modelowej Big Twin. To połączenie silnika Evolution i podwozia Softail pomogło Harley-Davidsonowi powrócić na dominującą pozycję na rynku w kategorii cruiser.
„Kiedy myślę o czasie wprowadzenia modelu FXST Softail i jego wpływie na rynek – byliśmy nowymi właścicielami zmagającymi się z trudnościami – uświadamiam sobie, jak kluczowe dla naszego przetrwania były ten wspaniały nowy silnik i podwozie” – napisał były Chief Styling Officer Willie G. Davidson w swojej książce „100 years of Harley-Davidson”. „Linia Softail jest od lat naszym bestsellerem, ulubionym przez motocyklistów. Z powodzeniem łączy klasykę ze współczesną technologią i podoba się pasjonatom motocykli Harley® na całym świecie”.
Ta wszechstronność platformy Softail umożliwiła w ciągu wielu lat wprowadzenie kolejnych nowych modeli motocykli w bardzo różnym stylu. Najważniejsze historyczne modele to m.in.:
1986 Heritage Softail – przód FL, pełny przedni błotnik, zaplatane szprychami koła i wyeksponowany reflektor odzwierciedlające elementy stylistyczne modeli FL Hydra-Glide z 1949 r. To klasyczny wygląd, który od razu mówi „Harley-Davidson” zarówno motocyklistom, jak i osobom niejeżdżącym.
1988 Springer Softail – Wskrzeszenie ekscytującego wizualnie zawieszenia przedniego
Springer, wycofanego przez Harley-Davidson po 1948 roku na rzecz widelca hydraulicznego. W tamtym okresie było to naprawdę odważne posunięcie stylistyczne.
1990 Fat Boy – Jeden z najbardziej kultowych modeli w historii Harley-Davidson, wyróżniający się pełnymi aluminiowymi kołami i masywną sylwetką. Nieprzerwanie w ofercie motocykli typu Cruiser po dziś.
1999 Softail Deuce – Prawdopodobnie najbardziej radykalny ze wszystkich fabrycznych
customów Softail. W modelu Deuce pojawił się nowy „rozciągnięty” zbiornik paliwa, a także
eleganckie chromowane golenie widelca, zupełnie nowy tylny błotnik i nowy silnik Twin Cam 88B.
2008 Cross Bones – Maszyna w stylu typowego bobbera vintage, która charakteryzowała się przednim zawieszeniem Springer obramowującym szeroką oponę, kołami szprychowymi z czarnymi felgami, resorowanym pojedynczym siedzeniem i półksiężycowymi podestami pod stopy. W modelu tym wprowadzono również fabryczne malowanie matowym lakierem Denim.
Ale na tym historia Softaili od Harleya nie skończyła się i z powodzeniem jest pisana dalej.
Współczesna rodzina motocykli Cruiser
Obecnie stosowane podwozie Softail, wprowadzone zostało w 2018 r. i stanowi bazę dla dziewięciu modeli z oferty Harley-Davidson Cruiser na rok 2024. Centralnym elementem współczesnego podwozia Softail jest pojedynczy tylny element amortyzująco-tłumiący typu monoshock, zapewniający wysokiej jakości wydajność zawieszenia, co przekłada się na płynność jazdy i swobodę prowadzenia. Amortyzator typu coil-over schowany został pod siedzeniem. Ukryte tylne zawieszenie monoshock zachowuje charakterystyczne linie „hard tail” podwozia Softail, a jednocześnie skonstruowane jest tak, aby zapewniać łatwy dostęp do regulacji napięcia wstępnego sprężyny. Wszystkie modele z grupy Cruiser są napędzane sprawdzonym silnikiem Milwaukee-Eight V-Twin z dwoma wałkami wyrównoważającymi, które redukują drgania jednostki napędowej na biegu jałowym, aby zwiększyć komfort kierowcy i pasażera, oraz umożliwić sztywne (bez pośrednictwa gumowych tulei) montowanie silnika w ramie. To z kolei usztywnia całą konstrukcję pojazdu, a jednocześnie poprawia jego czucie w trakcie jazdy.
Gama modeli Cruiser z rocznika 2024 jest najbardziej zróżnicowana w ofercie motocykli Harley-Davidson i obejmuje maszyny od wizualnie nostalgicznych po bardzo nowoczesne. Niezależnie od celu, wszechstronność motocykli Harley-Davidson Cruiser sprawia, że każda podróż jest przyjemniejsza.
Imponujący wybór
Rodzina motocykli Cruiser 2024 obejmuje modele:
Softail Standard — czysty cruiser Harley-Davidson ze smukłą, lekką ramą, klasycznym chromem i polerowanymi wykończeniami w cenie, która pozostawia budżetowi przestrzeń na personalizację.
Street Bob 114 – minimalistyczny bobber — tylko to, co niezbędne — od kierownicy mini ape po ścięty tylny błotnik, w komplecie z nowoczesną technologią, taką jak cyfrowy wyświetlacz i reflektor przedni LED z charakterystycznym podświetleniem. Idealna jazda dla tych, którzy chcą w równym stopniu stylu, osiągów i swobody prowadzenia.
Low Rider S — fabryczny custom, łączący w sobie styl West Coast i niesamowite osiągi, które wcześniej można było uzyskać jedynie poprzez znaczące inwestycje w tuning.
Low Rider ST — łatwo zdejmowane kufry i aerodynamiczna owiewka tworzą maszynę idealną na weekendowy wypad dla tych, którzy cenią czysty, schludny styl Zachodniego Wybrzeża i pragną solidnych osiągów.
Breakout – dzięki długiej i smukłej sylwetce stylowego choppera, model Breakout eksponuje więcej muskulatury, niż jakikolwiek inny motocykl na rynku. Niesamowity moment obrotowy potężnego silnik Milwaukee-Eight 117 jest przekazywany na mięsistą tylną oponę o szerokości 240 mm, wyeksponowaną przez aroganckie podcięcie błotnika typu bobtail.
Heritage Classic 114 – to kwintesencja amerykańskiego cruisera z efektownymi detalami w stylu vintage i rock and rollową werwą. Współczesne osiągi i wydajność platformy Softailzatopione w czystej nostalgii inspirowanej klasycznymi modelami Harley-Davidson® z lat 50.
Fat Boy 114 – Oryginalna ikona stylu fat custom rządzi na drodze dzięki posturze walca, pełnym kołom
Lakester i wyjątkowej gondoli reflektora.
Fat Bob 114 – Zaprojektowany, by podbijać ulice miasta mocą i zwinnością, wyposażony w pełen arsenał
najnowocześniejszych technologii – dwie przednie tarcze hamulcowe, odwrócony widelec w
stylu wyścigowym i odjazdowy układ wydechowy 2-1-2 w stylu custom.
Sport Glide – zdejmowane kufry i owiewka sprawiają, że ten motocykl to prawdziwy amerykański kabriolet, niepowtarzalny pod względem stylu i charakteru – świetne rozwiązanie dla motocyklistów ceniących wszechstronność.
Już nie możemy się doczekać, co nowego styliści Harleya wymyślą na kolejne 40 lat Softaila.