Honda przedstawiła swoje plany odnośnie rozwoju jednośladów z napędem elektrycznym. Mają być proste w obsłudze i wyposażone w system ustandaryzowanych, wymiennych baterii. Będą one trafiały do oferty stopniowo, ale regularnie, a przy tym nie zastąpią całkowicie pojazdów spalinowych – te będą wciąż udoskonalane pod względem wydajności i niskiej emisji szkodliwych substancji.
Japoński koncern Honda jest obecny na rynku od ponad 70 lat i w tym czasie w dziedzinie pojazdów z napędem spalinowym osiągnął niemal wszystko. Pierwszy seryjnie produkowany motocykl Hondy, model Dream D Type, trafił do sprzedaży już w 1949 roku. Obecnie jednoślady marki produkowane są w 35 fabrykach zlokalizowanych w 21 krajach/regionach i sprzedawane przez 30 000 salonów.
Honda jest największym na świecie producentem silników, dostarczającym 30 milionów sztuk tych jednostek rocznie dla trzech gałęzi motoryzacyjnych – motocykli, samochodów oraz dla segmentu maszyn i urządzeń, a także największym na świecie producentem jednośladów, ze zdolnością produkcyjną w tym zakresie, wynoszącą to 20 milionów sztuk rocznie.Biznes motocyklowy jest zatem szczególnie ważnym elementem całej strategii elektryfikacji w Hondzie, ponieważ to właśnie jednoślady trafiają do największej grupy jej klientów. Koncern planuje – w skali globalnej – wprowadzić do 2025 roku do sprzedaży co najmniej 10 modeli jednośladów z napędem elektrycznym. Część z nich pojawi się również w Europie, gdzie Honda konsekwentnie będzie podążała za globalną strategią. Już w 2023 roku zadebiutuje tu pierwszy elektryczny skuter EM1 e:, który został zaprezentowany w listopadzie, podczas targów motocyklowych w Mediolanie.Elektryfikacja nie oznacza jednak prostej wymiany silników spalinowych na elektryczne – to temat dużo bardziej złożony, gdyż oprócz przyjazności dla atmosfery, pojazdy Hondy mają dawać radość z jazdy ich użytkownikom oraz być przyjazne również dla nich, czyli łatwe w obsłudze.
W związku z tym, Honda rozwija system wymiennych baterii dla jednośladów i pracuje nad ich standaryzacją, tak aby czynność wymiany zużytej na naładowaną była jak najprostsza i jak najmniej czasochłonna. Firma realizuje te zadania w ramach konsorcjum SBMC, które dziś ma już 21 członków działających rzecz upowszechnienia jednośladów elektrycznych.Jednocześnie Honda dąży do zwiększenia wydajności paliwowej silników spalinowych, opracowując – między innymi – modele kompatybilne z paliwami neutralnymi pod względem emisji dwutlenku węgla, takimi jak np. mieszanki benzyny z etanolem.
Wprowadzanie nowych modeli Hondy będzie poprzedzone wnikliwym badaniem sytuacji na poszczególnych rynkach, tak by jak najcelniej trafiały one w potrzeby użytkowników i były jak najbardziej dostępne cenowo. Wiele będzie również zależało od poziomu rozwoju infrastruktury ładowania i wymiany baterii w poszczególnych krajach. Jedno jest natomiast pewne – Honda zamierza pozostać liderem rynku jednośladów oraz symbolem jakości i nowoczesnych rozwiązań.