Ducati składa hołd Ayrtonowi Sennie prezentując kolekcjonerską edycję Monstera, który honoruje niezwykłą karierę brazylijskiego kierowcy wyścigowego i dziedzictwo, które po sobie pozostawił. Ograniczona liczba egzemplarzy do 341 nie jest przypadkowa – 3 to liczba tytułów mistrza świata zdobytych przez Sennę w Formule 1, a 41 to liczba Grand Prix, które Ayrton zakończył świętując na najwyższym stopniu podium.
Specjalna edycja Monster Senna ma na celu uczczenie trwałej relacji, która została ustanowiona między Ducati, a brazylijskim mistrzem. Wzajemną pasja między dwiema legendami sportów motorowych producent motocykli z Bolonii kultywuje do dziś poprzez relacje z rodziną Ayrtona i firmą Senna Brands. Współpraca ta doprowadziła do stworzenia specjalnego malowania, które zaprojektowane zostało przez Centro Stile Ducati.
Wybór Monstera jako modelu do stworzenia tej limitowanej edycji jest również związany z historią Ayrtona, który był jednym z pierwszych właścicieli Monstera 900, którego używał do poruszania się po Monte Carlo, i na którym pojawił się podczas uroczystej gali Grand Prix Monaco F1 w 1993 roku.
Ayrtonowi spodobała się prosta koncepcja Monstera: sportowy silnik idealny do użytku drogowego, podwozie wywodzące się z Superbike’a, szeroka kierownica i brak owiewek. Tak prezentowała się koncepcja, w której kierowca F1 zakochał się bezpowrotnie.
Monster Senna oddaje hołd trzykrotnemu mistrzowi świata specjalnym malowaniem inspirowanym kolorem kasku, który kierowca nosił podczas wyścigów z dodatkowymi wstawkami w kolorze żółtym, zielonym i niebieskim, które bezpośrednio nawiązują do brazylijskiej flagi. Prezentacja motocykla dedykowanego Sennie odbyła się na padoku toru wyścigowego im. Enzo i Dino Ferrari na torze Imola z okazji Grand Prix Formuły 1.
Claudio Domenicali, CEO Ducati Motor Holding: „Ayrton Senna był i na zawsze pozostanie ikoną. Legenda sportu, niezwykła osoba, ale także zapalony motocyklista, którego chcemy uhonorować specjalną edycją jednego z najbardziej kultowych modeli w naszej ofercie. Senna był jednym z pierwszych właścicieli Monstera 900 i doskonale reprezentował wartości tego motocykla: styl, śmiałość i odwagę. Limitowany Monster Senna to demonstracja tego, jak bardzo jesteśmy zaszczyceni, że możemy określić trzykrotnego mistrza świata mianem prawdziwego Ducatisti”.
Bianca Senna, CEO Senna Brands: „Współpraca z Ducati jest historyczna i bardzo istotna do dziś. Monster to idealny motocykl, aby przypomnieć styl życia Ayrtona, który skoncentrowany był na wysokich osiągach połączonych z możliwością cieszenia się chwilami wolnego czasu. Fani na całym świecie, którzy podziwiają Ayrtona uznają tę współpracę za prawdziwy hołd dla jego kariery”.
Ścieżki Ducati i Ayrtona Senny skrzyżowały się po raz pierwszy w 1990 roku, kiedy Claudio Castiglioni, ówczesny właściciel Ducati, a zarazem zagorzały fan Senny i jego wrodzonego talentu, podarował trzykrotnemu mistrzowi świata model 851 SP. W kolejnych latach Senna i Ducati zdali sobie sprawę, że mają wiele wspólnych wartości, a kiedy mistrz świata zobaczył nowe Ducati 916 osobiście był nim absolutnie zafascynowany, co dało początek współpracy nad specjalnym projektem, który mógłby zjednoczyć Ducati i markę Senna.
W ten sposób narodził się Ducati 916 Senna – motocykl charakteryzujący się malowaniem wybranym osobiście przez brazylijskiego kierowcę. To kontrastująca grafika między antracytową szarością, matową czernią i czerwienią, która stała się ikoną w kolejnych latach. Seria specjalna ogłoszona w marcu 1994 roku ograniczona została do zaledwie 300 sztuk.
Tragiczny wypadek, w którym Ayrton Senna stracił życie miał miejsce kilka miesięcy przed rozpoczęciem produkcji Ducati 916 Senna sprawił, że cały projekt został natychmiast wstrzymany. Późniejsza dyskusja między Ducati, a rodziną Senny przekonała obie strony do kontynuowania projektu ku pamięci Ayrtona. Pierwsza seria została wyprzedana w bardzo krótkim czasie, a następnie pojawiły się dwie kolejne w latach 1997 i 1998 w kolorach wybranych przez brata Ayrtona, Leonardo Sennę.
Współpraca z Senna Brands została wznowiona w 2014 roku wraz z modelem 1199 Panigale, na bazie którego powstała limitowana seria 161 egzemplarzy – powstało ich dokładnie tyle samo, ile Grand Prix przejechał Ayrton. Wszystkie Ducati Senny są bardzo poszukiwane przez kolekcjonerów na całym świecie.
Monster Senna jest wyposażony w komponenty, które oprócz upiększania jego wyglądu, poprawiają również właściwości jezdne motocykla i pozwalają mu osiągnąć masę własną bez paliwa wynoszącą 175 kg, czyli o 4 kg mniej niż model standardowy, który już teraz jest punktem odniesienia w kategorii lekkości.
Monster to nowoczesna reinterpretacja oryginalnego przepisu – nadal jest lekkim, łatwym w obsłudze
i szybkim motocyklem. Napędzany jest silnikiem Testastretta 11°. Chłodzoną cieczą, 4-zaworowa jednostka dwucylindrowa z rozrządem desmodromicznym generuje moc 111 koni mechanicznych. Posiada również niezwykle funkcjonalne i efektywne podwozie inspirowane wyścigowymi motocyklami z Borgo Panigale. Monster Senna ma również na wyposażeniu w pełni regulowane zawieszenie sportowe Öhlins, kute koła i wyrafinowany układ hamulcowy Brembo.
Estetyka Monstera Senna oprócz specjalnej kolorystyki jest upiększona przez żółto-zielono-niebieskie wstawki na czarnych felgach, które wykonane zostały specjalnie dla tego modelu, a także poprzez zaciski hamulcowe oraz dodatki na tłumiku Termignoni w kolorze żółtym. Innymi charakterystycznymi elementami tego modelu są specjalne siedzenie, owiewka pod silnikiem i dedykowana animacja na desce rozdzielczej, która uruchamia się po włączeniu zapłonu.
Każdy motocykl jest wyjątkowy dzięki specjalnej tabliczce z nazwą modelu i niepowtarzalnym numerem. Dodatkowo każdy nabywca otrzyma certyfikat autentyczności i pokrowiec.
Główne wyposażenie standardowe:
- Wyjątkowe malowanie „Senna” *
- Tabliczka z nazwą modelu i niepowtarzalnym numerem (XXX/341) *
- Dedykowana animacja na desce rozdzielczej *
- Sportowa kanapa z logo *
- Silnik Testastretta 11° o pojemności 937 cm3
- Moc maksymalna 111 KM przy 9 250 obr./min
- Maksymalny moment obrotowy 9,5 kgm przy 6500 obr./min
- Homologowany tłumik Termignoni z żółtym paskiem *
- Aluminiowa rama
- Tylna rama pomocnicza wykonana z lekkiego GFRP
- Sety wykonane z litego aluminium *
- Aluminiowy wahacz
- Amortyzator skrętu Öhlins **
- Przedni widelec upside-down Öhlins NIX30 **
- Tylny amortyzator Monoshock Öhlins **
- Kute felgi aluminiowe (-1,86 kg) z wstawką w kolorze żółto-zielono-niebieskim *
- Przednie i tylne błotniki z włókna węglowego **
- Dodatkowa owiewka silnika *
- Pełne oświetlenie LED
- 4,3-calowy kolorowy wyświetlacz TFT
- Tryby jazdy (3 ustawienia) skalibrowane tak, aby czerpać korzyści z nowego podwozia, nowy tryb jazdy na mokrej nawierzchni
- ABS Cornering regulowany na 3 poziomach
- DTC 8 poziomów, DWC 4 poziomy
- Kontrola startu regulowana na 3 poziomach
- Hamulce przednie Brembo z tarczami 320 mm, monoblokowe zaciski Brembo Stylema® pomalowane na żółto i radialna pompa hamulcowa *.
- Sprzęgło hydrauliczne z pompą radialną
- Wysokość siedziska 840 mm od podłoża
- DQS góra/dół
- Akumulator litowo-jonowy **
- Opony Pirelli Diablo Rosso IV
- Przednia owiewka
- Nakładka na siedzenie pasażera
- Dedykowany pokrowiec na motocykl *
- Certyfikat autentyczności *
* Ekskluzywne wyposażenie specyficzne dla Monstera Senna
** Wyposażenie premium w porównaniu z Monsterem/Monsterem+