Ducati z przytupem świętuje 20-lecie pierwszego mistrzostwa Troya Baylissa w World Superbike! Z tej okazji, producent z Bolonii wypuszcza na rynek edycję limitowaną Panigale V2 o wdzięcznej nazwie „Ducati Panigale V2 Bayliss 1st Championship 20th Anniversary”. Ta maszyna z pewnością przypadnie do gustu nie tylko fanom Troya!
21 stało się magiczną liczbą Ducati od czasu zwycięstw Troya Baylissa. Dokładnie w 2021 roku, dwadzieścia lat po zdobyciu tytułu mistrzowskiego World Superbike w 2001 roku, Ducati składa wyjątkowy hołd legendarnej karierze australijskiego zawodnika. Producent z Bolonii zadedykował mu specjalny motocykl, wyprodukowany w numerowanej serii. Maszyna upamiętnia pierwszy z trzech mistrzostw zdobytych przez Baylissa.
Więź pomiędzy Baylissem i Ducati Corse w Superbike World Championship jest jedną z najbardziej fascynujących historii w świecie sportów motorowych. Owocem tej pięknej przygody są 52 zwycięstwa, 94 podia i trzy tytuły mistrza świata (2001, 2006 i 2008) zdobyte na trzech różnych motocyklach: dwucylindrowym 996 R, 999 i 1098.
Troy Bayliss jest zresztą jedynym zawodnikiem motocyklowym w historii, któremu udało się w tym samym sezonie (2006) zwyciężyć w wyścigu zarówno MotoGP i World Superbike. W ramach nagrody za drugie mistrzostwo WSBK, Australijczyk wystartował wówczas z dziką kartą w finale sezonu MotoGP w Walencji… i wygrał wyścig. W tym samym czasie po jedyne mistrzostwo MotoGP sięgnął z kolei Nicky Hayden.
Osiągnięcia Australijczyka na stałe zapisało się w sercach wszystkich miłośników Ducati. Triumfalna chemia pomiędzy Ducati i gwiazdą „Baylisstic” została na nowo rozbudzona za sprawą okolicznościowego Panigale V2. Jego nazwa została wybrana bezpośrednio przez zawodnika, który również aktywnie uczestniczył w tworzeniu koncepcji graficznej.
Stworzona na bazie Panigale V2 wersja „Bayliss 1st Championship 20th Anniversary” charakteryzuje się specjalnym designem. Szata graficzna motocykla inspirowana jest modelem 996 R, który w sezonie 2001 poprowadził Baylissa do zdobycia jego pierwszego tytułu mistrza świata.
Legendarny numer wyścigowy Troya Baylissa #21 oraz logo Shell po bokach i z przodu tylko podkreślają sportowy charakter jednośladu. Na potrójnym zacisku aluminiowym umieszczono nazwę motocykla i numerację tego wyjątkowego modelu. Zwieńczeniem jest autograf Troya odwzorowany na zbiorniku paliwa. 





W porównaniu z wersją standardową, Panigale V2 Bayliss 1st Championship 20th Anniversary jest również o 3 kg lżejszy. Wszystko dzięki zastosowaniu akumulatora litowo-jonowego i wybraniu konfiguracji pojedynczego siedzenia. To z kolei wyraźnie nawiązuje do wyglądu motocykla wyścigowego (siedzenie pasażera i podnóżki są dostępne w dostarczonym wyposażeniu).
Wyposażenie uzupełniają sportowe manetki, osłona tłumika z włókna węglowego i tytanu oraz siedzenie kierowcy wykonane poprzez połączenie dwóch różnych materiałów technicznych z podwójnymi, czerwonymi szwami. Na siedzisku wyhaftowany jest numer 21 Troya, który wraz z zielonymi i czerwonymi pasami tworzy włoską flagę. Motocykl jest również wyposażony w specjalny system hamulcowy oraz inne, unikalne elementy techniczne.






Pakiet systemów elektronicznych, zwiększających bezpieczeństwo i kontrolę dynamiki pojazdu, obejmuje funkcję „cornering” stosowaną w systemie Bosch ABS, quickshifter, która działa również podczas redukcji biegów oraz kontrolę trakcji, hamulca silnikowego i maksymalnego unoszenia się koła (Ducati Quick Shift, Ducati Traction Control, Ducati Wheelie Control, Engine Brake Control). Wszystkie systemy kontroli są zintegrowane z trzema trybami jazdy (Race, Sport i Street), które można modyfikować na kolorowym ekranie TFT o przekątnej 4,3 cala z grafiką i interfejsem zaprojektowanym tak, aby nawigacja po menu i regulacja ustawień były intuicyjne, oraz aby umożliwić natychmiastową identyfikację wybranego trybu jazdy.
Motocykl został oficjalnie zaprezentowany przez Ducati w specjalnym odcinku Ducati World Première zrealizowanym w Muzeum Ducati, na torze oraz w domu Troy’a w Australii. W filmie prezes Ducati Claudio Domenicali, manager zespołu Ducati Corse Davide Tardozzi, który stał u boku Baylissa przez całą jego karierę w Ducati, dyrektor Centro Stile Ducati Andrea Ferraresi oraz kierownik działu komunikacji produktów Ducati Giulio Fabbri przedstawiają charakterystykę motocykla oraz opowiadają historię niesamowitej więzi pomiędzy Ducati i Baylissem. Również sam Troy występuje w filmie, dzieląc się z fanami Ducati swoimi wspomnieniami i emocjami przeżytymi podczas jego kariery na motocyklu.
Również podczas World Superbike zostanie oddany hołd karierze Baylissa podczas 5. rundy sezonu, zaplanowanej na weekend przypadający na tor Assen. W piątek 23 lipca o godzinie 13.00 australijski mistrz, wraz z dyrektorem sportowym Ducati Corse Paolo Ciabattim, weźmie udział w wirtualnej konferencji prasowej w Paddock Show, podczas której przypomniane zostaną najważniejsze momenty które doprowadziły do zdobycia przez Troya pierwszego tytułu, wywalczonego na holenderskim torze.
W niedzielę 25 lipca o godzinie 12:05, po wyścigu Superpole, Michael Ruben Rinaldi z zespołu Aruba.it Racing – Ducati, który startuje w WorldSBK z tym samym numerem co Bayliss, wykona na Panigale V2 Bayliss 1st Championship 20th Anniversary okrążenie honorowe na torze.









