fbpx

Przyszedł czas na odświeżenie turystycznego flagowca Suzuki. Na nowego V-Strom czekało wielu motocyklistów, czy spełni on ich oczekiwania?

„The master of adventure” tak Suzuki reklamuje nowego V-Stroma 1050 i V-Stroma 1050 XT. Zuchwałe słowa japońskiego producenta nie obroniłyby się bez znaczących zmian. Japończycy ponownie odnoszą się do nostalgii lat 90. Nowe oblicze ich turystyka przywołuje wspomnienia po legendarnym Suzuki Dr Big. 

Ewolucja, nie rewolucja

Kierowcy V-Stroma zawsze cenili go za stonowany charakter, perfekcyjne prowadzenie i totalną niezawodność. Dlatego Suzuki nie musiało sięgać po drastyczne środki, takie jak radykalne podnoszenie mocy, czy rewolucyjne podwozie. Wszystko wydaje się być skrojone na miarę osoby, która czerpie przyjemność z podróży, a nie walki na łokcie ze ścigaczami na alpejskich serpentynach. Rozwiercony do 1037ccm silnik generuje 107KM mocy i 100Nm momentu obrotowego. Zoptymalizowano jego pracę w niskim zakresie obrotów, a za dostarczanie mieszanki odpowiadają elektroniczne przepustnice zarządzane rollgazem Throttle By Wire. Nowe sprzęgło dzięki technologii SCAS (Suzuki Clutch Assist System) ma działać jeszcze lżej. 

Wspomaganie elektroniką

W obecnych czasach nie mogło się obyć bez elektroniki. Nie lękajcie się, gdyż w większym stopniu występuje ona w wersji XT. Tradycjonaliści będą mogli jeździć na bazowym V-Strom 1050. Tryby jazdy zmieniające charakterystykę oddawania mocy dostępne są w obydwu modelach, tak samo jak regulowana kontrola trakcji, która daje możliwość wyłączenia. Regulowany ABS jest już dostępny jedynie w wersji XT. Jest ona nastawiona na częstsze odwiedzanie szlaków szutrowych i poza szprychowanymi felgami oferuje cały zastęp „wspomagaczy”. Motion Track Brake System to nazwa własna Suzuki na to, co przywykliśmy nazywać Cornering ABS’em. Hill Hold Control System pomaga w ruszaniu pod górę i przytrzymuje za nas hamulec. Slope Depend Control System wykrywa kiedy zjeżdżamy z góry i dostosowuje działanie ABS. Load Depend Control System również zmienia nastawy ABS, tym razem biorąc pod uwagę obciążenie maszyny pasażerem i bagażem. Ostatnim elektronicznym wyróżnikiem wersji XT jest tempomat. Oczywiście wszystkie systemy nie mogłyby działać bez modułu IMU badającego ruch motocykla, ale musicie pamiętać, że ten moduł również znajduje się jedynie w wersji XT. 

Wersja XT bogatszą jest.

Zmiany pomiędzy wersjami nie ograniczają się tylko do elektroniki. Model XT ma również w standardzie regulowaną szybę oraz siedzenie, które możemy unieść o 20mm. Wyposażono go również w aluminiowe osłony silnika, centralną stopkę, osłony rąk i dodatkowe gniazdo ładowania pod siedzeniem. Na szczęście złącze USB przy kierownicy jest standardowym wyposażeniem każdego V-Strom. Na szczęście podwozie w obydwu jest takie samo. V-Strom słyną ze świetnie zestrojonego układu jezdnego i tak będzie ponownie w tym przypadku. Sprawdzona aluminiowa rama i w pełni regulowane zawieszenie KYB nie mogą zawieść. 

Ciekawa taktyka

Jak widzimy Suzuki postawiło na sprawdzone rozwiązania, wkładając je w mocno nietypowe nadwozie. Co ciekawe poprzedni model wciąż będzie znajdował się w ofercie. Jeśli komuś nie odpowiada większa ilość elektroniki i wygląd nawiązujący do DR Big będzie mógł jeszcze przez jakiś czas skorzystać z oferty na poprzedniego V-Strom. Cena w Polsce nie jest jeszcze znana, ale spodziewamy się, że będzie mocno atrakcyjna w stosunku do konkurencji. Warto zwrócić uwagę na kolorystykę, bo w tej kwestii Suzuki wyjątkowo się postarało! My tymczasem czekamy na pierwszy test! 

DANE TECHNICZNE

SILNIK

Typ: czterosuwowy, chłodzony cieczą

Układ: V-Twin 90

Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder

Pojemność skokowa: 1037 ccm

Średnica x skok tłoka: 100 x 66 mm

Moc maksymalna: 107 KM (79kW) przy 8500 obr./min.

Moment obrotowy: 100Nm 

Zasilanie: wtrysk paliwa

Smarowanie: mokra miska olejowa

PRZENIESIENIE NAPĘDU

Sprzęgło: SCAS – Suzuki Clutch Assist System

Skrzynia biegów: sześciobiegowa

Napęd tylnego koła: łańcuch

PODWOZIE

Rama: akuminiowa

Zawieszenie przednie: KYB, pełna regulacja

Zawieszenie tylne: KYB, pełna regulacja

Hamulec przedni: podwójny tarczowy

Hamulec tylny: Pojedyncza tarcza 

Opony przód / tył: 110/80 R19 / 150/70 R17

WYMIARY I MASY

Długość: 2265mm

Szerokość: 870mm (940 mm)

Wysokość: 1465 mm (1515 mm)

Rozstaw kół: 1555 mm

Wysokość siedzenia: 855 mm (850 mm)

Masa pojazdu gotowego do jazdy z pełnym bakiem: 236 kg  (247 kg)

Zbiornik paliwa: 20 l

ELEKTRONIKA

ABS, Kontrola trakcji, asysta ruszania pod górę, gniazda do ładowania

 

 

KOMENTARZE