fbpx

Świat World Superbike przechodzi kontraktowe trzęsienie ziemi: mistrz świata Toprak Razgatlioglu przenosi się do MotoGP, Jonathan  Rea żegna się z pełnoetatową rywalizacją, a transfery w Ducati i BMW mogą dać nam nowych kandydatów do tytułu. Rywalizacja w sezonie 2026 zapowiada się zatem niezwykle elektryzująco!

Toprak Razgatlioglu w MotoGP, Danilo Petrucci w BMW

Toprak Razgatlioglu powraca do Yamahy, z którą już kilka lat temu romansował w sprawie transferu do MotoGP. Tym razem w końcu dopiął swego i po dwóch tytułach wywalczonych w World Superbike (2021 i 2024) oraz zgarnięciu ponad 60 wygranych, czeka go nowe wyzwanie. Oczywistym jest, że pierwszy sezon na Yamasze M1 może nie być dla niego łatwym, tym bardziej, że będzie musiał dopasować się do opon Michelin. W sezonie 2027 w MotoGP przeprowadzona zostanie swego rodzaju rewolucja techniczna, zmniejszona zostanie pojemność silników, a nowym dostawcą opon zostanie Pirelli.

Paolo Pavesio, dyrektor wyścigowy Yamahy, podkreślił: „Jego duch walki i determinacja idealnie pasują do nowej strategii Yamahy w MotoGP”. Sam Toprak też nie krył emocji: „Zawsze marzyłem o ściganiu się w MotoGP i cieszę się, że to marzenie właśnie się spełnia”. Z kolei menadżer teamu Pramac Racing Gino Borsoi wyjaśnił, że transfer opierał się wyłącznie na talencie i szybkości zawodnika, a nie na towarzyszącej mu, marketingowej otoczce.

Transfer Topraka do MotoGP zwolnił tym samym miejsce w fabrycznym składzie BMW w WSBK. Bawarczycy zdecydowali się podpisać umowę z Danilo Petruccim, który ma na koncie wygrane wyścigi w MotoGP, WSBK, MotoAmerica, a także wygrany etap Rajdu Dakar. Jesteśmy szalenie ciekawi, jak „Petrux” poradzi sobie na całkowicie nowym dla siebie motocyklu po latach spędzonych na Ducati.

Jonathan Rea kończy pełnoetatową karierę – „nie żegnam się na zawsze”

Tymczasem Jonathan Rea, sześciokrotny mistrz świata World Superbike, ogłosił zakończenie pełnoetatowej kariery z końcem sezonu 2025. W mediach społecznościowych opublikował emocjonalny wpis oraz filmik, w którym mówił: „Ten sport był dla mnie wszystkim… rywalizowałem, żeby być najlepszym”. I dodawał: „Jeśli nie mogę ścigać się po to, by wygrywać, czas się wycofać”. Nic dziwnego, że całość odbiła się głośnym echem w padoku. Rea podkreślił też, że mimo zakończenia wyścigowej części kariery, nie żegna się ze światem motocykli: „To nie jest pożegnanie, bo wciąż będę częścią tego sportu, tylko w innej roli”. 

Tym samym Yamahę czeka poszukiwanie zawodnika, który w fabrycznym składzie zajmie miejsce Jonathana. W tej sytuacji niewykluczone jest jednak, że miejsce Rea zajmie któryś z zawodników startujących obecnie w ekipie Pramac Racing w MotoGP. Ten skład, który podpisał już umowę z Razgatlioglu, będzie musiał pożegnać się z Jackiem Millerem lub, co bardziej prawdopodobne, Miguelem Oliveirą. Tymczasem Yamaha już wcześniej ogłosiła, że w jej fabrycznym składzie w WSBK pozostaje  Andrea Locatelli, który przedłużył umowę na dwa lata. 

Rotacje w Ducati – Bautista do Barni, Lecuona na fabrycznym fotelu

Do sporego zamieszania doszło też w szeregach Ducati. Włoski producent przed domową rundą Nicolo Bulegi potwierdził, że wicemistrz świata sezonu 2024 pozostaje w jego szeregach także na rok 2026. Niewiadomą pozostawało jednak to, komu przypadnie rola jego team-partnera. Od dawna mówiło się, że Ducati nie jest skore do podpisania nowej umowy z Alvaro Bautistą, który wywalczył przecież z Włochami dwa mistrzostwa i kilkadziesiąt zwycięstw. 

Ostatecznie ogłoszono, że Hiszpan opuści fabryczny skład, ale pozostaje na Ducati – dołączy do ekipy Barni Spark Racing, w którym zastąpi Danilo Petrucciego. Co prawda dla wielu wydaje się to krokiem wstecz, ale „Bauti” zachowuje szansę startów na konkurencyjnym motocyklu, tyle że w innych barwach. „Chcę udowodnić, że wciąż mogę wygrywać” – mówił Bautista. W fabrycznym teamie Aruba.it Ducati miejsce 40-letniego Bautisty zajmie 25-letni Iker Lecuona, który po wielu latach postanowił zakończyć współpracę z Hondą.

Kto pożegna się z WSBK?

Choć na sezon 2026 WSBK potwierdzono już 13 zawodników, część stawki wciąż nie ma umów. Wśród nich są byli mistrzowie lub kandydaci do tytułu. W ekipie Honda HRC dobre tempo prezentuje Xavi Vierge i liczy na to, że zapewni mu to nową umowę. Zespołu nadal szuka Dominique Aegerter, który nie pozostanie w szeregach GRT Yamaha, ale japoński producent zamierza pozostawić go w swoich strukturach. Niepewna jest też przyszłość obecnego zawodnika BMW Michaela van der Marka czy Włocha Andrei Iannone.

Zawodnicy WSBK 2026 (na razie):

  • Bimota by Kawasaki Racing Team – Alex Lowes i Axel Bassani
  • Motocorsa Racing – Ryan Vickers
  • Pata Maxus Yamaha – Andrea Locatelli 
  • Aruba.it Racing – Ducati – Nicolo Bulega i Iker Lecuona
  • Kawasaki Racing Team – Garrett Gerloff
  • ELF Marc VDS Racing Team – Sam Lowes
  • Barni Spark Racing Team – Yari Montella i Alvaro Bautista
  • GYTR GRT Yamaha Racing Team – Remy Gardner i Stefano Manzi
  • ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team – Danilo Petrucci 
KOMENTARZE