Sezon trwa w najlepsze, a my oddajemy w Wasze ręce czwarty w tym roku numer Świata Motocykli. Choć miał być żartobliwą refleksją nad kryzysem wieku średniego, stał się hołdem dla spotkań – z ludźmi i motocyklami. W tym wydaniu testujemy najnowsze cruisery Harleya, Indiana i BMW w bieszczadzkich klimatach, dzielimy się wrażeniami z jazdy nowymi bokserami BMW, towarzyszymy braciom Kupczyńskim na hiszpańskich torach i ruszamy w nieoczywistą wyprawę wokół Polski z Kubą Sudutem. Będzie inspirująco, różnorodnie i bardzo po motocyklowemu!
Na skróty:
Świat motocyklistów: Bracia Kupczyńscy
Czasami historia zaczyna się od momentu, który trwa ledwie kilka sekund, ale na zawsze zmienia życie całej rodziny. Mariusz Kupczyński doskonale pamięta tamten dzień na działce, kiedy jego starszy syn Andrzej dostał na czwarte urodziny elektryczny motocykl. Obok stała Honda ojca, więc obraz był kompletny: duży motocykl, obok mały i dwóch kilkuletnich chłopaków.
Świat motocyklistów: John Penton
Na początku XX wieku w USA działało niemal 200 producentów motocykli (w Europie było ich w tym czasie 500). Po wielkim kryzysie zostało trzech, a później rynek podzieliły między sobą Harley-Davidson i Indian, niemal pozbawieni konkurencji. Polityka izolacjonizmu Stanów Zjednoczonych miała także wpływ na ograniczoną wymianę handlową z Europą.
Premiera: Boksery BMW
Zorganizowanie testów porównawczych nie jest zadaniem łatwym. Jednocześnie producenci optymalizują premiery swoich maszyn. Postanowiliśmy przekuć to na korzyść i zgraną ekipą pojeździliśmy nowymi bokserami BMW.
Premiera: BMW R 18 Roctane / Harley-Davidson Low Rider ST / Indian Sport Chief RT
To był test motocykli wyjątkowy pod wieloma względami. Trzy motocykle, sumarycznie prawie 6 litrów pojemności, suma wieku testerów niemal 200 lat, 150 lat doświadczeń w siodle, ujechane razem 3000 km i wypalone pół cysterny benzyny.
Premiera: Yamaha Tracer 9 GT+
Wśród japońskich producentów to Yamaha jest liderem innowacji elektronicznych. Ich motocykle są coraz bardziej zaawansowane technicznie, ale bazują na dość wyeksploatowanej mechanice… Czy ta strategia będzie się opłacać długoterminowo?
Premiera: Ducati XDiavel V4
Grasse – stolica perfum, zapachów i… premier motocyklowych. To właśnie tam Ducati pokazało nowego XDiavela V4 – maszynę, która z bliska wygląda jak rzeźba, a na drodze zamienia się w bestię. Miałem okazję nie tylko ją zobaczyć, ale i przetestować – w deszczu, mgle i słońcu.
Premiera: Lambretta X300 SR
Amerykański pisarz Charles Bukowski powiedział kiedyś: „Styl to odpowiedź na wszystko. (…) Styl to największa naturalność. Joanna D’arc miała styl. (…) Sokrates. Cezar. Garcia Lorca. (…) Styl to różnica, sposób tworzenia, sposób kończenia.” O wracającej na rynek Lambreccie można powiedzieć wszystko, ale nie to, że brakuje jej stylu. Czy to argument wystarczająco mocny, by otworzyć serca i portfele klientów?
Technika: Hałas a bezpieczeństwo
Wielu motocyklistów, szczególnie młodych stażem, nie wyobraża sobie motocykla z seryjnym, wydechem. Akcesoryjny „komin” to pierwszy dodatek zamontowany w motocyklu. Głośne dudnienie wydobywające się z tłumika ratuje życie (tak przynajmniej sądzą), i toruje przejazd w korku. Czy to prawda? A może tylko miejska legenda? Hałas to jednak nie tylko układ wydechowy. Szumią opony, napęd, układ ssący i wiatr na naszym kasku.
Custom: Harley-Davidson Sportster 883 „Gas XR” – Gasoline Motor Co.
Najbardziej utytułowany motocykl w historii wyścigów? Yamaha TZ750 Kenny’ego Robertsa, Honda RC213V Marca Marqueza, Yamaha M1 Valentino Rossiego, a może MV Agusta Giacomo Agostiniego? Otóż nie, nie, nie i jeszcze raz nie.
Custom: BMW Custom Contest
BMW Motorrad Polska ponownie rzuciło wyzwanie swoim dilerom. Co roku wybrane zespołu budują motocykle customowe na bazie maszyn serii Heritage. W tym roku celem prac był model R 12 nineT.
Zagłosuj na wybranego customa: swiatmotocykli.pl/bmwcustomcontest
Barry na używkach: Aprilia RS 660
Blisko 60 000 km przebiegu i w tym czasie jedna poważna awaria silnika oraz kilka drobnych usterek. Pomimo problemów właściciel uważa, że Aprilia była świetnym wyborem i z pełnym przekonaniem twierdzi, że drugi raz podjąłby identyczną decyzję o zakupie Aprilii RS 660. Co takiego ma w sobie ten motocykl?
Motolegenda: Ducati Streetfighter 1100
Ducati Streetfighter pierwszej generacji wywodził się ze sportowego modelu 1098, na którym Troy Bayliss w 2008 roku zdobył mistrzostwo świata World Superbike. Ten niemal wyczynowy rodowód stał się swego rodzaju przekleństwem tego wspaniałego motocykla. Dziś wiemy, że problem nie leżał po stronie Ducati, tylko jego odbiorców, którzy po prostu nie byli przygotowani na maszynę tego typu. Obecne modele Streetfighter V4 cieszą się wielką popularnością, choć są dużo mocniejsze niż ich protoplaści.
Dookoła komina: Niemal dookoła Polski
– Pawełku, przyjacielu, otworzyłeś już browara na biwaku? Bo sprawa jest… paliwa potrzebuję…
– Mówisz, że w motocyklu z 26 litrowym bakiem, którym wjeżdżasz głęboko w Saharę, i z niej wracasz, zabrakło ci paliwa w jednym z najlepiej rozwiniętych krajów świata, gdzie stacja jest na każdym rogu?
– Na tym, gdzie stoję, to akurat jej nie ma.
– Będę za pół godziny. Już miałem puszkę w ręku.
Za horyzont: Riva del Garda
Przyznam, że pisanie wstępu do opisu tej pięciodniowej wycieczki przyprawiło mnie o zawrót głowy, bo powody jej realizacji są dla mnie ważne i zaczynałem topić się w patosie, pisząc o tym, co i po co, i dlaczego teraz. Odstawiłem to na boczny tor, bo każdy ma swój powód, dla którego otwiera garaż, wsiada i jedzie gdzieś lub po coś.
Po więcej zapraszamy do najnowszego wydania magazynu.
Do kupienia m.in. w:





















