fbpx

Fabryczny zespół wyścigowy Harley-Davidson zaprezentował piorunujące osiągi swoich przebudowanych do wyścigów motocykli Road Glide 2024 w testach przeprowadzonych we współpracy z Dorną i MotoGP na torze Circuit of Barcelona-Catalunya w Montmeló w Hiszpanii, tuż po zakończeniu finału sezonu 2024 MotoGP.

Wyścigi Grand Prix to najwyższa klasa wyścigów motocyklowych, które odbywają się na torach asfaltowych zatwierdzonych przez Fédération Internationale de Motocyclisme (FIM). MotoGP to jedne z najbardziej ekscytujących mistrzostw na świecie. Ostatni wyścig przeniesiono do Barcelony po katastrofalnej powodzi w regionie Walencji. Harley-Davidson przekazał motocykl Road Glide na aukcję w ramach akcji pomocowej MotoGP.

Był to pierwszy europejski występ na torze motocykli Harley-Davidson startujących w wyścigach MotoAmerica Mission King of the Baggers w Stanach Zjednoczonych. Kyle Wyman i James Rispoli, kierowcy zespołu Harley-Davidson Factory Racing, jeździli swoimi motocyklami w poniedziałek, po wyścigu MotoGP, na torze o długości 4657 m. Motocykle wypróbowali również byli kierowcy MotoGP i World Superbike: Simon Crafar, John Hopkins, Randy Mamola i Marco Melandri.

„Wyścigi są filarem marki Harley-Davidson, pokazującym nasze zaangażowanie w osiągi i innowacje” — powiedział Jochen Zeitz, prezes i dyrektor generalny Harley-Davidson. „Współpracując z DORNA/MotoGP, chcemy rozszerzyć naszą obecność w wyścigach na cały świat, rozpalając pasje naszych klientów i fanów. Ten test MotoGP jest ważnym krokiem w realizacji tych ambicji i pokazuje nasze oddanie w dążeniu do doskonałości wyścigowej”.

„Jeździliśmy u boku naszych bohaterów i mogliśmy dzielić się naszym dorobkiem z ludźmi, których tak bardzo szanujemy” – powiedział Wyman. „To wyjątkowe chwile i wspomnienia, których szybko nie zapomnę. Chcę podziękować DORNA, Harley-Davidson i całemu personelowi, który pracował niestrudzenie, aby zorganizować to wydarzenie w bardzo trudnych okolicznościach ostatnich zdarzeń”.

Rispoli dodał: „Co za niesamowity dzień dla Harley-Davidson. Być na torze w ten sam weekend co MotoGP było niesamowite. A dzielenie się tym projektem z legendami tego sportu było niebywałe. Ich reakcje po jeździe na naszych motocyklach były bezcenne”.

Choć zachmurzenie i niska temperatura uniemożliwiły bardziej agresywne próby bicia rekordów czasowych, Wyman i Rispoli osiągnęli maksymalną prędkość ponad 275 km/h na najszybszym odcinku toru.

Po tym, jak Wyman i Rispoli rozgrzali maszyny Harley-Davidson Factory Racing Road Glide, w sesjach testowych na tych motocyklach wzięli udział Crafar, Hopkins, Mamola i Melandri, którzy  byli pod wrażeniem mocy i osiągów tych wyścigowych baggerów.

  • Simon Crafar: „Po prostu się bawiłem i próbowałem zrozumieć, jak to działa. To takie inne. Trzeba się sporo nagłowić, żeby to ogarnąć. Silnik jest po prostu niesamowity i naprawdę podoba mi się jego dźwięk. Ten silnik jest bardzo dobry. To niebywałe i chcę mieć taki jako motocykl uliczny”.
  • John Hopkins: „Stary, to było takie fajne. To było takie dobre. Po prostu poczułem to. Jechałem ciasno. Ale prowadzi się naprawdę dobrze. Jest taki dziki.”
  • Randy Mamola: „Moment obrotowy i płynność jazdy jest niesamowita. Dlatego kocham motocykle odkąd miałem 12 lat. To jest motocykl. I to jest cholernie wyścigowy motocykl. Wszystko jest takie słodkie w tym motocyklu. Wszystko jest na swoim miejscu. Hamuje naprawdę dobrze. Przekładnia jest niesamowita i płynna. Ona jest po prostu duża [maszyna/motocykl]”.
  • Marco Melandri: „Moje okrążenia były coraz lepsze. Kiedy przetestowałem kąt pochylenia, poczułem się znacznie lepiej. Nie jest tak ciężki i nie jest tak duży, kiedy się na nim jedzie. A silnik i moment obrotowy są niesamowite”.

Motocykle Harley-Davidson Factory Racing Road Glide biorą udział w zawodach Mission Foods King Of The Baggers w USA, które oferują emocjonującą rywalizację na torze pomiędzy amerykańskimi motocyklami turystycznymi z silnikami V-Twin przebudowanymi do wyścigów i wyposażonymi w owiewkę/szybę przednią oraz kufry. W sezonie składającym się z 18 wyścigów Wyman wygrał sześć i łącznie czternaście razy stanął na podium.

Motocykle Harley-Davidson Factory Racing Road Glide posiadają standardowe ramy i obudowy silnika. Masa została zmniejszona do około 280 kg dzięki zastosowaniu karbonowego nadwozia i lekkich komponentów. Maszyny są napędzane zmodyfikowanymi silnikami Screamin’ Eagle Milwaukee-Eight 131 Performance Crate. Motocykle mają również ulepszone elementy zawieszenia, w tym tylne amortyzatory Screamin’ Eagle/Öhlins Remote Reservoir, a także wyścigowy dolot i wydech oraz opony wyścigowe Dunlop.

Zespół Harley-Davidson® Factory Racing współpracuje z Mission Foods, Rockford Fosgate, Brembo, Öhlins, Akrapovic, Protolabs, SYN3 Lubricants oraz Screamin’ Eagle Performance Parts and Accessories.

KOMENTARZE