Jak ten czas leci…Trudno w to uwierzyć, ale rodzinę “Z” Kawasaki zaprezentowało światu ponad pół wieku temu. Wtedy nie było jeszcze określenia “naked”, dotyczącego tego rodzaju maszyn. Wtedy było to UJM – Universal Japanese Motorcycle, a Kawasaki Z 900 był jednym z topowych motocykli tego nurtu.
Na skróty:
Prototyp czterocylindrowego silnika V1 o pojemności 903 cm³ Kawasaki testowało na torze Yatabe już w roku 1971. Jednostka dysponowała mocą 95 KM i potrafiła rozpędzić motocykl do ponad 140 mph. Ponieważ testy wypadły zadowalająco, a czterocylindrowa maszyna miała być przeznaczona głównie na eksport do USA, prototypy pojechały do Ameryki na testy drogowe. Czym innym jest bowiem jazda torowa, a czym innym zmaganie się z drogami publicznymi. Dwa zespoły miały przejechać 6000 mil po drogach publicznych z Atlanty w stanie Georgia do Santa Ana w Californi i z powrotem, po drodze testując maszyny na torze Talladega Speedway w Alabamie. Na początku roku 1972 testowe motocykle powróciły do Japonii, zostały rozebrane na atomy i wnikliwie przebadane. Jedynym ich słabym punktem okazało się zbyt szybkie zużywanie się łańcuchów napędowych, dołożono więc system ich smarowania. To właśnie wtedy nadano projektowi oficjalną nazwę Z1. Tak rodził się legendarny motocykl, który był praprzodkiem modelu Z 900. Oficjalna premiera Z1 miała miejsce we wrześniu 1972 podczas wystawy motocyklowej IFMA w Kolonii.
Najszybszy, najmocniejszy
W tamtym czasie był to najmocniejszy i najszybszy seryjnie budowany motocykl na świecie, odnoszący wiele spektakularnych sukcesów w wyścigach. Ale najważniejsze, że był większy i bardziej nowoczesny od Hondy. Z1 wyposażony był w aż dwa wałki rozrządu w głowicy i dysponował mocą 85 KM, podczas gdy hondowska „forka” jedynie 68. Ta różnica rozpalała wyobraźnię motocyklistów pragnących dosiadać jak najszybszych maszyn. Motocykl rozpędzał się do ponad 200 km/h, a pierwszą setkę osiągała w zaledwie 3,7 s. Tego na początku lat 70. nie potrafił dokonać żaden inny seryjnie budowany motocykl świata. Powrót do pojemności 900 cm³ i oznaczenia Z900, Kawasaki zaordynowało w roku 2017. Model Z 900RS zastąpił osiemsetkę, Ostatni raz nową wersję tej maszyny zaprezentowano w roku 2019 i z mocą 125 KM był najmocniejszym nakedem w klasie maszyn poniżej litra pojemności. Kawasaki postanowiło znowu mocno zagrać w tej kategorii i na sezon 2025 przygotowało kolejną, odmłodzoną wersję tej maszyny.
Jeszcze lepszy, bardziej przyjazny motocykliście
Nowy Z900 kontynuuje koncepcję swoich poprzedników przyjaznego i zarazem ekscytującego dla użytkowników motocykla, korzystając ze zmodernizowanego podwozia oraz silnika. Udoskonalone zostały systemy wspierające kierowcę, bazując na informacjach dostarczanych przez sześcioosiowy moduł IMU (co pozwala na zainstalowanie systemów “cornering” ABS i TC) oraz najnowszym systemie quickshiftera (KQS Kawasaki działającym w dwóch kierunkach – góra i dół (aktywujący się już od 1500 obr./min). Podczas jazdy elektroniczny tempomat i pierwszy w historii Kawasaki system nawigacji TbT.
W przypadku nowego Z900, Kawasaki nie spoczęło na laurach zdobytych przez poprzedników i fabryka w Akashi włożyła znaczny wysiłek w przeprowadzenie rozlicznych zmian. Nadwozie nowego Z 900 przyciąga wzrok ostrym, kanciastym stylem, który wykorzystuje metalowe elementy, sugerując ostry charakter motocykla. Główną składową ostrzejszego, wyglądu są teraz precyzyjne i kompaktowe reflektory, oraz zaawansowane tylne światło LED. Szczotkowane aluminiowe, osłony boczne oraz pozostałe aluminiowe akcenty nadają Z900 ekskluzywnego, a zarazem surowego wyglądu. Przekonstruowana została rama — jest teraz sztywniejsza, zmieniony został kąt główki ramy, co przekłada się na większą zwrotność maszyny. Nowoczesny czterocylindrowy silnik o pojemności 948 cm³, chłodzony cieczą, charakteryzuje się błyskawicznym osiąganiem obrotów, większą mocą w średnim zakresie obrotów, a także precyzyjną kontrolą elektronicznie (system Ride by Wire) sterowanych przepustnic. Zaawansowane systemy elektronicznego zarządzania Kawasaki wyposażone są w centralną jednostkę sterującą IMU, która nadzoruje szereg funkcji motocykla. Aby skutecznie zahamować, nowe przednie hamulce wyposażone zostały w radialne, 4-tłoczkowe, zaciski hamulcowe, pozwalające na liniowe wyczucie, a koła obuto w opony Dunlop Sportmax Q5A.
Przekonstruowane, bardziej komfortowe siedzisko kierowcy jest teraz dłuższe i bardziej płaskie a dodatkowo zostało obite grubszym, wygodniejszym do siedzenia materiałem i jest dostępne w dwóch wysokościach: standardowej o wysokości 830 mm oraz alternatywnej, niższej o wysokości 810 mm. Wszystko to pozwala kierowcy na łatwą zmianę pozycji i skupienie uwagi na dużym 5- calowym, w pełni cyfrowym wyświetlaczu TFT oraz wygodzie obsługi elektronicznego tempomatu. Po raz pierwszy w historii Kawasaki na panelu instrumentów można wyświetlać nawigację (Turn by Turn) , co pozwala kierowcy zobaczyć, gdzie powinien skręcić, a kompatybilność z aplikacją Rideology The App Motorcycle (dostępną za opłatą) pozwala kontrolować różne funkcje za pomocą poleceń głosowych.
To jednak nie wszystko, co oferuje kolejne wcielenie Kawasaki Z900, bo lista zmian w modelu na rok 2025 jest rzeczywiście imponująca. W jednostce napędowej, znanej z poprzedniego wcielenia, zainstalowano przekonstruowanie wałki rozrządu, które przyczyniają się do obniżenia zużycia paliwa oraz zwiększonego momentu obrotowego przy niższych obrotach, a także nowe ustawienia ECU, które mogą prowadzić do 16% oszczędności paliwa, oraz zmniejszenia emisji CO2. Przy 17-litrowym zbiorniku paliwa daje to solidny, ponad 300-kilometrowy zasięg. System kontroli trakcji KTRC daje teraz możliwość wyboru trybów mocy, jak i zintegrowane tryby jazdy.
Oprócz standardowego Z900 Kawasaki oferuje wersję Special Edition wyposażoną w zawieszenie wyższej jakości (w tym tylny amortyzator Öhlins), hamulcami Brembo oraz specjalnymi kolorami i grafikami. Na rynku europejskim będą dostępne także wersje z ograniczoną mocą do 70 kW lub 35 kW, dla użytkowników z prawem jazdy kat. A2.