W sobotę co prawda to Aleix Espargaro na Aprilii poprawił rekord toru Silverstone i sięgnął po pole position, ale w sprincie musiał uznać wyższość dwóch rywali na Ducati. Po wygraną w tzw. krótkim wyścigu sięgnął Enea Bastianini, dla którego to pierwsze w karierze zwycięstwo w sprincie!
Na skróty:
Po emocjonujących piątkowych treningach na Silverstone, w sobotę od rana nie brakowało ciekawych wydarzeń. Jeszcze w piątkowy wieczór o wycofaniu się z dalszej części weekendu poinformował Alex Rins, który wciąż odczuwa skutki kontuzji z Holandii.
W drugiej sesji treningowej najszybszy był Jorge Martin, który Pecco Bagnaię wyprzedził o 0,068 sekundy, a trzeci Aleix Espargaro stracił do Włocha tylko 0,001 sek. W kwalifikacjach to już jednak zawodnik Aprilii był najlepszy, poprawiając rekord toru o ponad cztery dziesiąte sekundy i zgarniając pole position! Ubiegłoroczny zwycięzca GP Wielkiej Brytanii w pierwszej linii będzie miał obok siebie Bagnaię oraz Eneę Bastianiniego. Wicelider mistrzostw Jorge Martin ostatecznie był czwarty, a piąty wynik zgarnął – najszybszy w Q1 i triumfator zeszłorocznego sprintu na Silverstone – Alex Marquez.
Co ciekawe, w kwalifikacjach znów nie brakowało sytuacji, by spora część stawki próbowała złapać się za szybszym rywalem… Zwracał na to uwagę chociażby Bagnaia, który w pokwalifikacyjnym wywiadzie przyznawał jednak, że „dopóki ktoś (sędziowie) czegoś z tym nie zrobi, sytuacja nie ulegnie zmianie”.
ALEIX!!! 🔥@AleixEspargaro pulls it out the bag! 👏
And with yellow flags out in sector 1 that might be it! 😮#BritishGP 🇬🇧 pic.twitter.com/PUpFIUtzdK
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) August 3, 2024
Przed startem sprintu nad Silverstone zrobiło się z kolei pochmurno, ale nie spodziewano się opadów deszczu. W takich warunkach ze startu udanie wyszedł zdobywca pole position Aleix Espargaro, ale jeszcze lepiej zrobił to Pecco Bagnaia, który wszedł mu pod łokieć w pierwszym zakręcie i objął prowadzenie. W drugim łuku świetną linię obrał z kolei Jorge Martin, który przejechał pomiędzy dwoma rywalami i zameldował się na pierwszej lokacie! Zamieszanie w czołówce wykorzystał też Enea Bastianini, który w kilka zakrętów przedarł się na drugą lokatę, zostawiając za plecami zawodnika Aprilii oraz swojego team-partnera.
🚦 LIGHTS OUT AT SILVERSTONE 🚦@88jorgemartin with an incredible first few corners! 🤯#BritishGP 🇬🇧 | #MotoGP75 pic.twitter.com/L15BnwNYEY
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) August 3, 2024
W międzyczasie w pierwszym zakręcie wylecieli Marco Bezzecchi i Franco Morbidelli. Zawodnik Pramaca ostatecznie poobijany zszedł z toru o własnych siłach. Obaj po wypadku udali się też na badania do centrum medycznego na badania.
This incident at the start between @FrankyMorbido12 and Bezzecchi is under investigation ⚠️#BritishGP 🇬🇧 pic.twitter.com/cavvvZ8QPl
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) August 3, 2024
Na drugim kółku kibice mogli oglądać świetną walkę o piąte miejsce w wykonaniu Brada Bindera, Pedro Acosty i Marca Marqueza. Żaden z nich nie odpuszczał, a po drodze posypały się nawet pourywane elementy aerodynamiki.
It's CHAOS at the start of lap 2! 🤯#BritishGP 🇬🇧 pic.twitter.com/ssCUZvpOBl
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) August 3, 2024
Na czele po kilku okrążeniach Martin i „Bestia” urwali się nieco od Espargaro i Bagnaii, ale w połowie dystansu ci znowu do nich dojechali. I gdy wydawało się, że czeka nas świetna walka czterech zawodników o triumf – Pecco przewrócił się w czwartym zakręcie okrążenia numer sześć!
BAGNAIA BLUNDERS 🤯@PeccoBagnaia has crashed out just as he was beginning to close in! 💥#BritishGP 🇬🇧 pic.twitter.com/VXDWhyPmms
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) August 3, 2024
Na pięć kółek przed metą, przy drugim podejściu, Bastianini skutecznie zaatakował Martina i został nowym liderem. Tuż za Hiszpanem znalazł się też jego rodak Espargaro, który wyraźnie szykował się do ataku. Jednocześnie Enea narzucił niezwykle mocne tempo i pomału zaczął uciekać rywalom, na dwa kółka przed metą mając przewagę blisko siedmiu dziesiątych nad Martinem.
The Beast leads! 🔥@Bestia23 pinches it off @88jorgemartin! ⚔️#BritishGP 🇬🇧 pic.twitter.com/lTOry6F1Vh
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) August 3, 2024
Ostatecznie to Enea Bastianini sięgnął po wygraną w sprincie, co ciekawe – swoją pierwszą w karierze! Co ciekawe, wykorzystując upadek Marca Marqueza w samej końcówce, Włoch przesunął się na trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej. Liderem pozostał jego team-partner Pecco Bagnaia, ale drugi w sprincie Jorge Martin zbliżył się do niego na zaledwie jeden punkt. Czołową trójkę w sobotnie popołudnie uzupełnił z kolei, ruszający z pole position, Aleix Espargaro.
👊 @Bestia23 has never won a #TissotSprint medal!
He's just one lap away from gold! 🥇#BritishGP 🇬🇧 pic.twitter.com/Aone8eFvBr
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) August 3, 2024
Czwarte miejsce, po upadku Marca Marqueza zgarnął Brad Binder, a piąty był tegoroczny debiutant Pedro Acosta. Zaledwie dwie dziesiąte sekundy do Hiszpana stracił zwycięzca ubiegłorocznego sprintu Alex Marquez, któremu ostatecznie przypadła szósta lokata. Ostatnie punkty w sprincie zgarnęli jeszcze Jack Miller, Maverick Viñales oraz – po karze za przekraczanie limitów toru – Fabio di Giannantonio.
BEAST MODE 😈@Bestia23 finally has himself a #TissotSprint gold medal! 🥇#BritishGP 🇬🇧 pic.twitter.com/BxA9kpV2xR
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) August 3, 2024
GP Wielkiej Brytanii 2024 – wyniki sprintu MotoGP:
ZAWODNIK | KRAJ | TEAM | CZAS/STRATA | |
1 | Enea Bastianini | ITA | Ducati Lenovo (GP24) | 19m 49.929s |
2 | Jorge Martin | SPA | Pramac Ducati (GP24) | +1.094s |
3 | Aleix Espargaro | SPA | Aprilia Racing (RS-GP24) | +2.023s |
4 | Brad Binder | RSA | Red Bull KTM (RC16) | +8.644s |
5 | Pedro Acosta | SPA | Red Bull GASGAS Tech3 (RC16)* | +8.777s |
6 | Alex Marquez | SPA | Gresini Ducati (GP23) | +9.043s |
7 | Jack Miller | AUS | Red Bull KTM (RC16) | +11.504s |
8 | Maverick Viñales | SPA | Aprilia Racing (RS-GP24) | +11.689s |
9 | Fabio Di Giannantonio | ITA | VR46 Ducati (GP23) | +11.828s |
10 | Miguel Oliveira | POR | Trackhouse Aprilia (RS-GP24) | +13.328s |
11 | Fabio Quartararo | FRA | Monster Yamaha (YZR-M1) | +15.373s |
12 | Raul Fernandez | SPA | Trackhouse Aprilia (RS-GP24) | +18.234s |
13 | Augusto Fernandez | SPA | Red Bull GASGAS Tech3 (RC16) | +18.326s |
14 | Johann Zarco | FRA | LCR Honda (RC213V) | +18.492s |
15 | Luca Marini | ITA | Repsol Honda (RC213V) | +19.050s |
16 | Joan Mir | SPA | Repsol Honda (RC213V) | +19.674s |
17 | Takaaki Nakagami | JPN | LCR Honda (RC213V) | +29.302s |
18 | Remy Gardner | AUS | Monster Yamaha (YZR-M1) | +31.070s |
Marc Marquez | SPA | Gresini Ducati (GP23) | DNF | |
Francesco Bagnaia | ITA | Ducati Lenovo (GP24) | DNF | |
Marco Bezzecchi | ITA | VR46 Ducati (GP23) | DNF | |
Franco Morbidelli | ITA | Pramac Ducati (GP24) | DNF |
GP Wielkiej Brytanii 2024 – wyniki kwalifikacji MotoGP:
ZAWODNIK | KRAJ | TEAM | CZAS/STRATA | |
1 | Aleix Espargaro | SPA | Aprilia Racing (RS-GP24) | 1’57.309s |
2 | Francesco Bagnaia | ITA | Ducati Lenovo (GP24) | +0.208s |
3 | Enea Bastianini | ITA | Ducati Lenovo (GP24) | +0.384s |
4 | Jorge Martin | SPA | Pramac Ducati (GP24) | +0.425s |
5 | Alex Marquez | SPA | Gresini Ducati (GP23) | +0.508s |
6 | Brad Binder | RSA | Red Bull KTM (RC16) | +0.641s |
7 | Marc Marquez | SPA | Gresini Ducati (GP23) | +0.789s |
8 | Maverick Viñales | SPA | Aprilia Racing (RS-GP24) | +0.828s |
9 | Pedro Acosta | SPA | Red Bull GASGAS Tech3 (RC16)* | +1.003s |
10 | Fabio Di Giannantonio | ITA | VR46 Ducati (GP23) | +1.062s |
11 | Jack Miller | AUS | Red Bull KTM (RC16) | +1.427s |
12 | Marco Bezzecchi | ITA | VR46 Ducati (GP23) | +2.362s |
Q1: | ||||
13 | Franco Morbidelli | ITA | Pramac Ducati (GP24) | 1’58.599s |
14 | Raul Fernandez | SPA | Trackhouse Aprilia (RS-GP24) | 1’58.608s |
15 | Miguel Oliveira | POR | Trackhouse Aprilia (RS-GP24) | 1’58.655s |
16 | Johann Zarco | FRA | LCR Honda (RC213V) | 1’58.73s |
17 | Augusto Fernandez | SPA | Red Bull GASGAS Tech3 (RC16) | 1’59.012s |
18 | Fabio Quartararo | FRA | Monster Yamaha (YZR-M1) | 1’59.092s |
19 | Luca Marini | ITA | Repsol Honda (RC213V) | 1’59.097s |
20 | Joan Mir | SPA | Repsol Honda (RC213V) | 1’59.468s |
21 | Takaaki Nakagami | JPN | LCR Honda (RC213V) | 1’59.822s |
22 | Remy Gardner | AUS | Monster Yamaha (YZR-M1) | 1’59.887s |