Pierwsze zimowe testy MotoGP przed sezonem 2023 właśnie dobiegły końca. Na malezyjskim torze Sepang górą był Luca Marini z ekipy Mooney VR46 Racing, a czołową dziesiątkę zdominowali zawodnicy Ducati oraz Aprilii. Czy w nadchodzącym cyklu zmagań czeka nas powtórka z 2022 roku?
Po trzech dniach jazd zawodników MotoGP na torze Sepang – a w sumie sześciu, jeśli analizować też shakedown – wiadomo jedno: Ducati jest niesamowicie mocne. Każdego dnia prób najszybsi byli zawodnicy jeżdżący na motocyklach włoskiego producenta. W piątek najlepszy czas uzyskał Marco Bezzecchi, zaś w sobotę górą był Jorge Martin.
Tymczasem w niedzielę, podczas ostatniego dnia testów, najszybszy był Luca Marini, zatrzymując stoper na wyniku 1’57.889. To czas o zaledwie jedną dziesiątą gorszy od rekordu toru z kwalifikacji do GP Malezji 2022. Warto pamiętać, że najszybszy także podczas listopadowych testów w Walencji, Marini korzysta z Desmosedici w specyfikacji 2022. Zaledwie o 0,080 sek wolniejszy od Włocha był jego rodak i zarazem obrońca tytułu mistrzowskiego Pecco Bagnaia. Tylko ta dwójka była w stanie zejść z czasami poniżej bariery 1’58. Bagnaia ponadto nieznacznie wyprzedził, raz jeszcze szybkiego podczas testów, Mavericka Viñalesa.
W tabeli czasów przez trzy dni większych zmian nie było jednak widać. W TOP10 znajduje się całe zatrzęsienie motocykli Ducati oraz Aprilia, co mocno przypomina sytuację z sezonu 2022. Czwarty rezultat padł bowiem łupem debiutującego w fabrycznych barwach Ducati Enei Bastianiniego, a piątkę uzupełnił poobijany po piątkowym upadku Jorge Martin. „Bestia” przyznawał, że nadal wykorzystuje zaledwie 70-75% potencjału nowego GP23…
Szósty czas zanotował Aleix Espargaro, mający minimalną przewagę nad Fabio di Giannantonio, Marco Bezzecchim i debiutującym na Desmosedici Alexem Marquezem. Cała trójka, podobnie jak Marini, dysponuje motocyklami Ducati w specyfikacji 2022. Dziesiątkę zamknął z kolei Marc Marquez, nadal mocno testujący z Hondą ale narzekający na to, że po prostu wyraźnie tracą do rywali. Hiszpan liczy na krok naprzód podczas kolejnych testów.
Przystosowywanie się do nowego motocykla kontynuuje Raul Fernandez, który zaimponował jedenastym wynikiem na Aprilii. Zaraz za nim znalazł się z kolei Joan Mir, mający za sobą spory krok naprzód na wciąż nowej dla siebie Hondzie. Jego były team-partner z Suzuki Alex Rins, reprezentujący barwy LCR Hondy, był tymczasem osiemnasty.
Zaraz za Mirem znalazł się jego poprzednik z Repsol Hondy, przystosowujący się do GASGAS-a Pol Espargaro. Hiszpan oraz znajdujący się tuż za nim Brad Binder i Johann Zarco (jedyny zawodnik Ducati poza TOP10) jako ostatni stracili do lidera mniej niż sekundę. Tuż za nimi uplasował się debiutujący na KTM-ie Jack Miller oraz przystosowujący się do Aprilii Miguel Oliveira. Co ciekawe, tylko Portugalczyk oraz dziewiętnasty Fabio Quartararo nie poprawili w niedzielę swoich sobotnich czasów.
Drugie i zarazem ostatnie zimowe testy MotoGP przed sezonem 2023 odbędą się w dniach 11-12 marca na portugalskim torze Autódromo Internacional do Algarve.
Wyniki 3. dnia testów MotoGP 2023 na Sepang:
ZAWODNIK | KRAJ | TEAM | CZAS/STRATA | |
1 | Luca Marini | ITA | Mooney VR46 Ducati (GP22) | 1m 57.889s |
2 | Francesco Bagnaia | ITA | Ducati Lenovo (GP23) | +0.080s |
3 | Maverick Viñales | SPA | Aprilia Racing (RS-GP 23) | +0.147s |
4 | Enea Bastianini | ITA | Ducati Lenovo (GP23) | +0.260s |
5 | Jorge Martin | SPA | Pramac Ducati (GP23) | +0.315s |
6 | Aleix Espargaro | SPA | Aprilia Racing (RS-GP 23) | +0.418s |
7 | Fabio Di Giannantonio | ITA | Gresini Ducati (GP22) | +0.455s |
8 | Marco Bezzecchi | ITA | Mooney VR46 Ducati (GP22) | +0.474s |
9 | Alex Marquez | SPA | Gresini Ducati (GP22) | +0.496s |
10 | Marc Marquez | SPA | Repsol Honda (RC213V) | +0.777s |
11 | Raul Fernandez | SPA | RNF Aprilia (RS-GP 22) | +0.821s |
12 | Joan Mir | SPA | Repsol Honda (RC213V) | +0.895s |
13 | Pol Espargaro | SPA | Tech3 GASGAS (RC16) | +0.908s |
14 | Brad Binder | RSA | Red Bull KTM (RC16) | +0.923s |
15 | Johann Zarco | FRA | Pramac Ducati (GP22) | +0.963s |
16 | Jack Miller | AUS | Red Bull KTM (RC16) | +1.012s |
17 | Miguel Oliveira | POR | RNF Aprilia (RS-GP 22) | +1.033s |
18 | Alex Rins | SPA | LCR Honda (RC213V) | +1.043s |
19 | Fabio Quartararo | FRA | Monster Yamaha (YZR-M1) | +1.054s |
20 | Franco Morbidelli | ITA | Monster Yamaha (YZR-M1) | +1.097s |
21 | Takaaki Nakagami | JPN | LCR Honda (RC213V) | +1.646s |
22 | Augusto Fernandez | SPA | Tech3 GASGAS (RC16)* | +1.771s |
23 | Cal Crutchlow | GBR | Yamaha Test Rider (YZR-M1) | +2.034s |
24 | Stefan Bradl | GER | Honda Test Rider (RC213V) | +2.546s |
Zdjęcia: Mooney VR46 Racing, Ducati Lenovo Team, HRC