Na torze Red Bull Ring od początku weekendu o GP Austrii królują zawodnicy Ducati i nie inaczej było podczas kwalifikacji MotoGP, które wygrał Enea Bastianini! Tym samym Włoch po raz pierwszy w karierze ruszy do wyścigu klasy królewskiej z pole position!
Od początku weekendu o Grand Prix Austrii sporo się dzieje. Paddock MotoGP odwiedził, po raz pierwszy od operacji, Marc Marquez, oglądając piątkowe treningi z drogi serwisowej oraz w boksie Repsol Hondy. Potem udał się do domu, gdzie trenuje i przygotowuje się do kolejnej kontroli medycznej. Ta ma odbyć się już w przyszłym tygodniu i dać odpowiedź, czy jest szansa, że Hiszpan jeszcze w tym sezonie wróci do ścigania się.
Co ciekawe, w piątek oficjalnie ogłoszono, że w MotoGP w sezonie 2023, pomimo odejścia Suzuki, będzie sześć marek motocykli… Do klasy królewskiej „wchodzi” bowiem GASGAS, czyli nic innego, jak KTM w czerwonych barwach. Na razie wiadomo, że GASGAS „łączy siły” z ekipą Tech3. Jednym z zawodników będzie, wracający pod skrzydła austriackiego producenta, Pol Espargaro. Hiszpan do dyspozycji dostanie oczywiście motocykl KTM RC16 w fabrycznej specyfikacji. Nazwisko jego team-partnera poznamy już wkrótce.
W sobotę z kolei, podczas specjalnej konferencji prasowej ogłoszono, że rodem z WSBK i Formuły 1, w przyszłym sezonie w MotoGP zobaczymy tzw. sprinty. Będzie to nic innego, jak wyścig na połowie normalnego dystansu, za który zawodnicy będą mogli zdobyć połowę punktów (w porównaniu z niedzielnym, głównym wyścigiem). Co ważne, o ustawieniu na starcie do sprintu oraz niedzielnego wyścigu, decydować będą kwalifikacje.
W tym wszystkim łatwo było zapomnieć o najważniejszym, czyli wydarzeniach na torze. Po trzech sesjach treningowych najszybszy był Johann Zarco przed liderem mistrzostw Fabio Quartararo. Od początku weekendu niezwykle szybcy są zawodnicy Ducati, którzy w piątkowych treningach wywalczyli zresztą siedem miejsc w czołowej dziesiątce! Zaskoczeniem były z kolei problemy Aleixa Espargaro, który po upadku w FP3 – nie zdobył bezpośredniego awansu do Q2. Hiszpan uzyskał jednak najlepszy czas w pierwszej części kwalifikacji, w której nieznacznie wyprzedził tegorocznego debiutanta Fabio di Giannantonio.
Hello @WorldSBK! 👋
Seems @FabioQ20 has been taking notes from @toprak_tr54 😎#AustrianGP 🇦🇹 pic.twitter.com/nrcNxR2xca
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) August 20, 2022
Podczas drugiej części kwalifikacji nie zabrakło zaciętej walki o pole position. Początkowo to Jack Miller prowadził, ale wkrótce jeszcze szybciej pojechał jego team-partner Pecco Bagnaia. Gdy wydawało się, że fabryczny duet Ducati zgarnie dwie pierwsze lokaty w Q2, nagle rezultat Bagnaii o 0,024 sekundy poprawił jego rodak Enea Bastianini! Dla „Bestii” to pierwsze pole position w klasie królewskiej!
POLE POSITION FOR THE BEAST! 🔥@Bestia23's first in the premier class! 👏#AustrianGP 🇦🇹 pic.twitter.com/8oAUnFxDHL
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) August 20, 2022
Z drugiego rzędu wystartują jutro obaj zawodnicy Pramac Racing: Jorge Martin, który przed rokiem zgarnął w Austrii debiutanckie zwycięstwo w MotoGP oraz Johann Zarco. Duet ten przedzieli obrońca tytułu Fabio Quartararo. W trzeciej linii ustawią się z kolei Maverick Viñales, Joan Mir oraz Aleix Espargaro, którego najlepszy czas (dający mu 6. miejsce) anulowano za przekroczenie limitów toru. Stawkę w Q2 uzupełnili Fabio di Giannantonio, Alex Rins oraz triumfator na Red Bull Ringu przed rokiem Brad Binder.
Wyniki kwalifikacji MotoGP do GP Austrii 2022:
ZAWODNIK | KRAJ | TEAM | STRATA | |
1 | Enea Bastianini | ITA | Gresini Ducati (GP21) | 1’28.772s |
2 | Francesco Bagnaia | ITA | Ducati Lenovo (GP22) | +0.024s |
3 | Jack Miller | AUS | Ducati Lenovo (GP22) | +0.109s |
4 | Jorge Martin | SPA | Pramac Ducati (GP22) | +0.186s |
5 | Fabio Quartararo | FRA | Monster Yamaha (YZR-M1) | +0.231s |
6 | Johann Zarco | FRA | Pramac Ducati (GP22) | +0.274s |
7 | Maverick Viñales | SPA | Aprilia Racing (RS-GP) | +0.363s |
8 | Joan Mir | SPA | Suzuki Ecstar (GSX-RR) | +0.483s |
9 | Aleix Espargaro | SPA | Aprilia Racing (RS-GP) | +0.483s |
10 | Fabio Di Giannantonio | ITA | Gresini Ducati (GP21)* | +0.564s |
11 | Alex Rins | SPA | Suzuki Ecstar (GSX-RR) | +0.652s |
12 | Brad Binder | RSA | Red Bull KTM (RC16) | +0.764s |
Q1: | ||||
13 | Luca Marini | ITA | Mooney VR46 Ducati (GP22) | 1’29.386s |
14 | Takaaki Nakagami | JPN | LCR Honda (RC213V) | 1’29.39s |
15 | Pol Espargaro | SPA | Repsol Honda (RC213V) | 1’29.475s |
16 | Franco Morbidelli | ITA | Monster Yamaha (YZR-M1) | 1’29.54s |
17 | Miguel Oliveira | POR | Red Bull KTM (RC16) | 1’29.613s |
18 | Stefan Bradl | GER | Repsol Honda (RC213V) | 1’29.809s |
19 | Andrea Dovizioso | ITA | WithU Yamaha RNF (YZR-M1) | 1’30.085s |
20 | Marco Bezzecchi | ITA | Mooney VR46 Ducati (GP21)* | 1’30.122s |
21 | Darryn Binder | RSA | WithU Yamaha RNF (YZR-M1)* | 1’30.328s |
22 | Remy Gardner | AUS | KTM Tech3 (RC16)* | 1’30.397s |
23 | Raul Fernandez | SPA | KTM Tech3 (RC16)* | 1’30.475s |
24 | Lorenzo Savadori | ITA | Aprilia Racing (RS-GP) | 1’30.487s |
25 | Alex Marquez | SPA | LCR Honda (RC213V) | 1’33.653sv |