Trident to inaczej trójząb, broń będąca elementem wyposażenia Posejdona, mitycznego boga mórz. Broń, która zdolna była zmienić wody w kipiel i motocykl, który wzburzał krew. Konstruktorom Tridenta udało się połączyć efektowną nazwę z charakterem motocykla, który od premiery w 1968 roku był przebojem rynkowym, a także sportowo-wyczynowym.
Zaryzykuję opinię, że Trident stworzył pojęcie „superbike’a” i dość długo brylował na topie, mimo ogromnej konkurencji. Sukces rynkowy był tym bardziej zadziwiający, iż konstrukcyjnie jego jednostka napędowa typu OHV była przestarzała w porównaniu z powszechnie produkowanymi w Japonii OHC lub DOHC.
Fakt pozostaje jednak faktem – Trident trafił do legendy. Koniecznie należy wspomnieć, że Trident był ewenementem również dlatego, że był motocyklem produkowanym równocześnie (!) pod dwiema nazwami: jako Triumph Trident oraz B.S.A. Rocket 3! Dziwny przypadek, Trident, mający ratować pozycję Triumpha przed konkurencją, paradoksalnie trafił w ręce potężnego konkurenta – ot, wilcze prawo kapitalizmu. Tak czy inaczej, nie uratował ani Triumpha, ani B.S.A.
Dziś, z perspektywy lat, wiemy, że motocyklowy Albion musiał runąć, aby odrodzić się jak Feniks… I odrodził się! W roku 1990 Triumph Trident znów wzburzył krew w żyłach, legenda ożyła. Tym razem absolutnie nowoczesny, wyzywający, w niczym nie ustępujący najlepszym Japończykom, bez kompleksów zaatakował świat, z legendą poprzednika w tle. Jest to jednak zupełnie inny Trident, a jaki? Dla mnie pozostaje pewne, że Trident i stary, i nowy, wart jest swojej nazwy. Oddaje on siłę pierwowzoru, broni zdolnej wzburzyć morze.
Tekst i ilustracje: Bogusław Polch
Triumph Trident 750 – dane techniczne
Silnik
Typ: czterosuwowy, chłodzony powietrzem
Układ: trzycylindrowy, rzędowy
Rozrząd: OHV
Średnica x skok tłoka: 67 mm x 70mm
Pojemność skokowa: 740 ccm
Stopień sprężania: 9,5:1
Moc maksymalna: 58 KM przy 7500 obr./min
Zasilanie: trzy gaźniki Amal Concentric 62b
Rozruch: nożny
Alternator: 110 W
Akumulator: 12 V 8 Ah
Zapłon: bateryjny, trzy cewki
Przeniesienie napędu
Silnik- sprzęgło: łańcuch triplex 3/8″ x 225″ x 25″
Sprzęgło: jednotarczowe, suche
Skrzynia biegów: czterostopniowa
Przełożenia: 4,89; 5,83; 8,3 11,95
Napęd tylnego koła: łańcuch 5/8″ X 3/8″ X 40″
Podwozie
Rama: zamknięta, stalowa
Zawieszenie przednie: teleskopowe
Zawieszenie tylne: regulowane amortyzatory Girling
Hamulec przedni: duplex bęben 200 mm
Hamulec tylny: bęben 180 mm
Opony przód/ tył: 3,25 x 19/ 4,10 x 19 Dunlop TT 100
Wymiary i masy
Długość: 2200 mm
Szerokość: 720 mm
Wysokość: 810 mm
Rozstaw osi: 1430 mm
Masa pojazdu gotowego do jazdy: 213 kg
Zbiornik paliwa: 19 litrów
Pojemność miski olejowej: 3,35 l
Dane eksploatacyjne
Prędkość maksymalna: 228 km/h
Zużycie paliwa: 46 mpg (miles per gallon)
Przyśpieszenia: 0-100 km/h w 6,2 sek, 0-400 m w 13,8 sek