Sposobów na motocyklową turystykę jest wiele, ale podstawowe cechy, jakich oczekujemy od wykorzystywanych do niej motocykli, nie zmieniają się. Mocny i elastyczny silnik, doskonałe prowadzenie i wysoki komfort jazdy – to wszystko drzemie w nowym Suzuki GSX-S1000GT, dzięki któremu każdy wyjazd, solo czy z pasażerem, będzie niezapomnianą przygodą.
Na skróty:
Mimo eksplozji popularności motocykli klasy adventure, klasyczne szosowe maszyny sportowo-turystyczne wciąż mają masę fanów. Jest tak pewnie dlatego, że raz złapanego sportowego bakcyla ciężko się pozbyć, zresztą nie ma powodu, by to robić. Nie trzeba też iść na żadne kompromisy, nawet planując daleką podróż w dwie osoby. Motocykle tego segmentu z daleka przypominają swoich sportowych kuzynów i cieszą oko fanów tego typu stylistyki. Jednocześnie dzięki dopracowanej ergonomii, znacznie większej ilości miejsca dla kierowcy i pasażera, wyższej i szerszej kierownicy oraz możliwości zabrania bagażu nadają się do długich podróży, pozwalając po drodze poszaleć na winklach w czysto sportowym stylu.Suzuki to marka, która przede wszystkim rozumie potrzeby samych motocyklistów, dlatego od lat tworzy pojazdy precyzyjnie skrojone pod postawione przed nimi zadania. Historia sportowych turystyków tego producenta jest długa i pełna modeli uważanych dziś za klasyczne czy wręcz kultowe i poszukiwanych na rynku maszyn używanych. Niedawno dołączył do nich kolejny – GSX-S1000GT, prawdziwy Grand Tourer, który zajął miejsce popularnego modelu GSX-S1000F.
Źródło mocy
Motocykl napędzany jest dobrze znanym i wciąż udoskonalanym czetrocylindrowym silnikiem rzędowym o pojemności 999 ccm, pochodzącym wprost z czysto sportowego GSX-R1000. Jego charakterystykę dostosowano do drogowych zastosowań – płynnie rozwija moc w szerokim zakresie obrotów, zachowując jednak potężny pazur i 150 zawsze gotowych do akcji koni mechanicznych. Jednocześnie dzięki opracowanym na nowo profilom krzywek wałków rozrządu zmniejszono poziom generowanych zanieczyszczeń i zwiększono łatwość kontroli nad potencjałem silnika.
Jednostka ta sterowana jest poprzez nowy, bardziej precyzyjny układ elektronicznych przepustnic. W motocyklu zastosowano również szereg dodatkowych systemów poprawiających komfort i bezpieczeństwo jazdy. Na pokładzie Suzuki GSX-S1000GT znajdziemy m.in.:
- system trybów jazdy Suzuki Drive Mode Selector (SDMS) dający do wyboru jeden z trzech typów charakterystyki pracy silnika, odpowiednich zarówno do intensywnych przelotów w sportowym stylu, jak i spokojnej jazdy relaksacyjnej
- Suzuki Traction Control System (STCS), czyli pięciostopniową kontrolę trakcji z możliwością całkowitego wyłączenia
- Suzuki Easy Start System – układ łatwego rozruchu, pozwalający uruchomić silnik jednym naciśnięciem przycisku
- Low RPM Assist – współpracujący z SDMS system ułatwiający ruszanie z miejsca poprzez samoczynne podniesienie obrotów w kluczowych momentach
- Suzuki Clutch Assist System (SCAS) – układ zapewniający lżejszą pracę dźwigni sprzęgła, wyraźnie poprawiający komfort w jeździe miejskiej i na dłuższych trasach
- dwukierunkowy quickshifter
- tempomat
Kolejne normy emisji spalin wpływają niestety negatywnie na brzmienie nowych jednostek napędowych. Konstruktorom GSX-S1000GT udała się bardzo trudna sztuka – nowy układ wydechowy w połączeniu z poprawionym airboxem pozwala na spełnienie wymogów normy Euro 5, a jednocześnie wciąż brzmi ostro, donośnie i bardzo rasowo.
Tam gdzie chcesz, tak jak chcesz
Podwozie nowego Suzuki również zbudowane jest według sportowo-turystycznych założeń. Dwubelkowa aluminiowa rama jest wystarczająco sztywna, by bezpiecznie przenieść na asfalt potencjał litrowego silnika i zapewnić stabilność w czasie agresywnej jazdy po zakrętach. Jednocześnie skupiono się na doskonałych właściwościach jezdnych, z których skorzystają również mniej doświadczeni kierowcy. GSX-S1000GT doskonale trzyma się drogi i zachowuje stateczność nawet przy wysokich prędkościach. Na nowo opracowana konstrukcja tylnej części maszyny pozwoliła nie tylko na stabilne zawieszenie obciążonych kufrów bocznych, ale też na zastosowanie grubszego i wygodniejszego siedziska pasażera. Z przodu pracuje odwrócony, w pełni regulowany widelec KYB o średnicy goleni 43 mm, z tyłu również regulowany amortyzator z mechanizmem dźwigniowym oraz aluminiowy wahacz wzięty wprost z GSX-R1000. Motocykl toczy się na nowych, sześcioramiennych odlewanych kołach, wyposażonych fabrycznie w opony Dunlop SPORTMAX Roadsport2, które zapewniają wysoką przyczepność w każdych warunkach, na suchym i mokrym asfalcie. Za bezpieczne zatrzymanie maszyny odpowiada podwójny przedni hamulec o średnicy tarcz 310 mm, z czterotłoczkowymi zaciskami Brembo Monobloc i systemem ABS.
Wiele uwagi poświęcono pozycji kierowcy i pasażera oraz rozwiązaniom wpływającym na ich komfort. Kierownica jest teraz większa, z szerzej rozstawionymi manetkami. Zamocowano ją w półce widelca za pomocą gumowych obejm, co w połączeniu z nowymi gumowymi nakładkami na podnóżki bardzo mocno ograniczyło odczuwane wibracje. Nowa jest także konstrukcja kanapy, która w połączeniu z wyprostowaną pozycją pozwala na robienie wielokilometrowych przebiegów bez większego zmęczenia.
Wzorzec gatunku
Wizerunek nowoczesnej maszyny sportowo-turystycznej dopełniają powiększony, 19-litrowy zbiornik paliwa, kolorowy wyświetlacz TFT z łącznością Bluetooth oraz nowy kształt owiewek. Suzuki GSX-S1000GT jest motocyklem o mocnej, ale nieprzesadzonej stylistyce, która pozytywnie wyróżnia się na tle konkurentów. Osobny akapit należy się nowoczesnemu, kolorowemu wyświetlaczowi TFT o przekątnej 6,5 cala, pokrytemu warstwą antyrefleksyjną, dzięki której jest doskonale czytelny nawet w ostrym słońcu. Atrakcyjne grafiki i możliwość wyboru spośród kilku motywów to tylko część jego funkcjonalności. Oprócz przekazywania podstawowych informacji o pracy motocykla łączy się on również poprzez bluetooth ze smartfonem kierowcy. W takiej konfiguracji pojawiają się dziesiątki kolejnych możliwości. Dzięki dedykowanej aplikacji Suzuki mySPIN można wykonywać i odbierać połączenia telefoniczne, przeglądać kontakty i kalendarz, słuchać muzyki i wyświetlać mapę nawigacji z aktualnym położeniem. Co więcej, system obsługuje również wiele aplikacji zewnętrznych, zarówno na Androidzie, jak na iOS.Maszyna oferowana jest w dwóch wariantach – standardowym oraz Travel Pack, wyposażonym w bogaty pakiet turystycznych akcesoriów. Więcej informacji o GSX-S1000GT i pozostałych modelach marki Suzuki – w tym ofertę cenową – znajdziecie u dealerów oraz na stronie www.suzuki.pl/moto