Najnowszy model MT-09 SP to kwintesencja filozofii Dark Side of Japan. Zaprezentowana właśnie odsłona na 2021 rok przeniesie kierowcę na nowy poziom emocji i dynamiki jazdy. Gdy już wyrwiecie się ze szponów ciemności długo nie będzie mogli otrząsnąć się z mocnych wrażeń, jakie dostarcza każde odkręcenie manetki gazu MT-09 SP 2021.
Na skróty:
Dark Side of Japan (Ciemna Strona Japonii) to filozofia, którą japońscy konstruktorzy i projektanci z Yamahy kierują się podczas tworzenia każdego motocykla z gamy MT. Przełomowe modele od początku przenosiły kierowców na nowy poziom wrażeń z jazdy, jaki zapewniały doskonałe osiągi i bezkompromisowe oddawanie mocy. Silnik o wysokim momencie obrotowym, precyzyjne prowadzenie i minimalistyczna stylistyka sprawiają, że wszyscy przedstawiciele serii MT gwarantują sportowe doświadczenia i nie pozwalają oderwać rąk od kierownicy. Seria Hyper Naked od zawsze powodowała wyraźny skok adrenaliny wśród motocyklistów, a zaprezentowany właśnie model MT-09 SP wywołuje jeszcze mocniejsze wrażenia.
Ostra, inteligentna i ekskluzywna. Nowa Yamaha MT-09 SP 2021
Nowa wersja modelu MT-09 SP otrzymała całkowicie nowy silnik oraz podwozie i nadwozie, które jeszcze bardziej podkreślają jej brutalny charakter. Yamaha projektując MT-09 SP na 2021 rok dołożyła wszelkich starań, aby stworzyć najbardziej radykalne i ekscytujące wcielenie koncepcji Hyper Naked. Patrząc na zdjęcia i specyfikację, możemy śmiało stwierdzić, że im się to udało!
Surowa konstrukcja, drapieżna stylistyka i osiągi, które zagwarantują kierowcy ostre wrażenia z jazdy – za to w przyszłym roku pokochamy nową Yamahę MT-09 SP. Na pokładzie nie zabrakło również inteligentnych systemów elektronicznych i zawieszenia klasy premium.
Co wyróżnia Yamahę MT-09 SP?
SP to specjalna wersja bazowej Yamahy MT-09. Wprowadzono w niej szereg zmian maksymalizujących wrażenia z jazdy, poprawiających prowadzenie i wygląd motocykla. Wersja SP została przygotowana dla motocyklistów, którzy chcą oddać się szaleństwu drzemiącemu w filozofii Dark Side of Japan i czują się gotowi, aby okiełznać pełne możliwości gamy Hyper Naked.
Wersja kolorystyczna dedykowana wersji SP
Niepowtarzalna kolorystyka Icon Performance, inspirowana modelem R1M, wyróżnia wersję SP na tle bazowego modelu MT-09. Niebiesko-czarny, wielotonowy lakier na zbiorniku paliwa i kanałach powietrznych nadaje agresywnego i niepowtarzalnego wyglądu czołowemu modelowi z gamy Hyper Naked. Kolorystyka nawiązująca do motocykli z gamy Supersport i futurystyczne grafiki fenomenalnie uzupełniają ostre kształty nadwozia i potęgują sportowy wizerunek motocykla. Inspiracja modelem R1M nie jest przypadkowa – to w końcu najbardziej zaawansowana Yamaha do użytku cywilnego, jaką kiedykolwiek zbudowano.
Tempomat
Wersja SP, oprócz rozbudowanego zestawu elektronicznych układów wspomagających kierowcę z bazowego modelu MT-09, została wyposażona w wygodny tempomat. Kierowca będzie mógł włączyć go po przekroczeniu prędkości 50 km/h, pod warunkiem, że ma zapięty 4. lub wyższy bieg. Po ustawieniu pożądanej prędkości będzie mógł ją dodatkowo zwiększać skokowo o 2 km/h poprzez pojedyncze naciśnięcie przycisku lub podnieść ją płynnie przytrzymując go.
Warto zaznaczyć, że tempomat dezaktywuje się po każdym użyciu hamulców, sprzęgła i manetki gazu, co zwiększa bezpieczeństwo jazdy. Pozwoli on nie tylko utrzymywać stałą prędkość podczas pokonywania dalekich dystansów. Okaże się pomocny również w mieście, odciążając kierowcę z ciągłego spoglądania na prędkościomierz.
Przednie zawieszenie KYB z wysokiej półki
Yamaha MT-09 SP 2021 została wyposażona w wysokiej jakości przedni widelec marki KYB. Lagi o średnicy 41 mm pokryto wytrzymałą warstwą węgla diamentopodobnego (DLC), zapewniającego bardzo płynne i precyzyjne działanie zawieszenia. W przednim „zawiasie” nie zabrakło płynnej regulacji napięcia wstępnego oraz siły tłumienia odbicia i dobicia. Dzięki niemu kierowca jest w stanie zawsze dostroić zawieszenie do konkretnych warunków drogowych. Co więcej, widelec posiada osobną regulację siły tłumienia dla niskich i wysokich prędkości, co daje możliwość jeszcze bardziej precyzyjnego dopasowania do pokonywanej drogi.
Tylny amortyzator marki Öhlins
Uzupełnieniem wysokiej klasy przedniego zawieszenia jest równie dobry tylny amortyzator marki Öhlins. Pozwala on na pełną regulację dobicia, odbicia i napięcia wstępnego, dzięki czemu kierowca będzie w stanie dopasować jego ustawienia do warunków drogowych. Zastosowanie zawieszenia z wysokiej półki przenosi precyzję prowadzenia MT-09 SP na poziom zarezerwowany dotąd dla motocykli klasy Supersport.
Wyprofilowana kanapa z podwójnym przeszyciem
Yamaha MT-09 SP 2021 posiada wyprofilowane siedzenie z podwójnym przeszyciem i kontrastującymi szwami zaprojektowane w taki sposób, aby kierowca czuł maksymalne zespolenie z motocyklem. Kształt kanapy i zbiornika paliwa oraz ergonomia pozycji za kierownicą zostały zaprojektowane w myśl zasady Kanno Hyoka, czyli na podstawie informacji zwrotnych od kierowców testowych.
Wahacz z anodowanego, szczotkowanego aluminium
Kolejnym elementem zarezerwowanym dla wersji SP, który dopełnia agresywny wygląd motocykla, jest dwustronny wahacz ze szczotkowanego aluminium. Dzięki temu, że poddano go procesowi anodowania, fenomenalnie komponuje się z grafitowym wykończeniem nadwozia. Gdy dołożymy do tego czarną zębatkę napędową, anodowaną kierownicę i dźwignie, zbiorniki płynu hamulcowego z przydymionego tworzywa i żółtą sprężynę amortyzatora Öhlins, otrzymamy maszynę z segmentu Hyper Naked, od której bije blask klasy premium.
Czym model MT-09 SP 2021 zawstydza obecne MT-09 SP?
Japońscy konstruktorzy i projektanci obrali sobie za cel stworzenie jeszcze lepszego MT-09 SP. Oto efekty ich prac:
- Nowy, 3-cylindrowy silnik spełniający wymagania normy EURO 5.
- Większa moc w każdym zakresie prędkości obrotowej silnika.
- O 7% wyższy maksymalny moment obrotowy w dolnej partii obrotów silnika.
- Moc maksymalna zwiększona o 4 KM.
- Nowa rama typu Deltabox, odlewana z aluminium metodą CF i lżejsza o 2,3 kg.
- Tylko 189 kg „mokrej” masy. Waga motocykla zredukowana o 4 kg, co czyni MT-09 SP najlżejszym motocyklem typu naked w klasie 900 ccm.
- Krótszy rozstaw osi poprawiający dynamikę prowadzenia.
- Nowy wahacz z aluminium o małej masie.
- Nowa stylistyka. MT-09 SP stało się jeszcze bardziej surowe.
- Jeszcze wyższa jakość wykonania, wykończenie w kolorze czystego grafitu.
- Pełne oświetlenie LED.
- Nowy system szybkiej zmiany biegów działający w górę i w dół (quickshifter).
- Ulepszone sprzęgło antyhoppingowe z funkcją docisku (A&S).
- Nowy 6-osiowy moduł bezwładnościowy (IMU) – lekki i kompaktowy.
- Układy wspomagania kierowcy wykrywające pochylenie motocykla. TCS, SCS i LIFT z trzema trybami interwencji.
- System kontroli hamowania (BC) i ABS.
- Wybór trybu pracy silnika D-MODE.
- Nowe, ultralekkie obręcze kół SpinForged o średnicy 17. cali.
- Większa tylna opona o rozmiarze 180/70-17.
- Kolorowy wyświetlacz TFT o przekątnej 3,5 cala z przełącznikiem funkcji na kierownicy.
- Radialna, przednia pompa hamulcowa i dwie przednie tarcze o średnicy 298 mm.
Kiedy Yamaha MT-09 SP 2021 pojawi się w salonach?
Pierwsze egzemplarze Yamahy MT-09 SP 2021 w wyjątkowej kolorystyce Icon Performance pojawią się w europejskich salonach w marcu 2021 roku. Cena wersji SP nie jest jeszcze znana, będzie uzależniona od regionu sprzedaży. Wraz z nowym modelem w ofercie pojawią się akcesoria, dzięki którym nabywca będzie mógł poprawić osiągi, ochronę przed wiatrem i komfort jazdy, a także podkreślić unikatowy wygląd motocykla. Tak jak w przypadku innych motocykli Yamahy, również model MT-09 SP 2021 można skonfigurować przed zakupem za pomocą aplikacji MyGarage. Więcej informacji o nowej Yamasze MT-09 SP 2021 znajdziecie na oficjalnej stronie producenta.