Nowa Multistrada V4 odziedziczyła najlepsze cechy swoich poprzedników i podniosła je do potęgi, która sprawia problemy najlepszym matematykom. Następnie dodała silnik ze sportowego modelu Panigale V4 i pomnożyła wszystko przez szereg innowacyjnych rozwiązań. W wyniku tego równania powstał motocykl, który już w następnym roku weźmie we władanie wszystkie drogi tego świata i zdominuje je w pełnokrwistym, włoskim stylu.
Na skróty:
Najnowsza generacja wszechstronnego motocykla z Bolonii łączy przyjemność sportowej jazdy po asfaltowych drogach z satysfakcją i łatwością prowadzenia w terenie. Multistrada V4 sprawdzi się nie tylko na długich dystansach, ale również podczas codziennej eksploatacji w zatłoczonym mieście. Wielozadaniowy charakter Ducati gloryfikuje formułę “Four bikes in one”, wprowadzoną w 2010 roku pod postacią Multistrady 1200 i prezentuje jej najlepszą odsłonę.
Wygląd ma znaczenie
Nadwozie Multistrady V4 to nie tylko uczta dla oczu, ale także zbiór funkcjonalnych rozwiązań. Dynamiczne linie robią wrażenie i gwarantują fenomenalną aerodynamikę, muskularna środkowa część motocykla budzi respekt i kryje 22-litrowy zbiornik paliwa, a przedni reflektor z systemem DRL (zainspirowany modelem Panigale V4) dodaje Ducati pikanterii i zapewnia bardzo dobre oświetlenie drogi w każdych warunkach pogodowych i drogowych. Jak widać każdy detal pełni w Multistradzie jakąś funkcję. Aerodynamiczne wypustki w dolnej części motocykla pomagają odprowadzić ciepło z okolicy nóg, otwory wentylacyjne w “dziobie” przedniej owiewki zapewniają kierowcy komfort termiczny i ochraniają przed wiatrem, zaś smukła konstrukcja tylnej części umożliwia przyjęcie optymalnej pozycji stojącej podczas szaleństw w terenie.
Serce sprintera w ciele ultramaratończyka
W Multistradzie przygotowanej na 2021 rok nie znajdziemy dwucylindrowej jednostki napędowej w układzie L. Zastąpił ją silnik V4 Granturismo, który w stosunku do bazowej wersji z modelu Panigale V4 przeszedł raptem kilka modyfikacji. Mamy więc nadzieję, że sportowy charakter Multistrady V4 będzie mocno odczuwalny na drodze.
Serce Multistrady V4 jest niezwykle lekkie (waży tylko 66,7 kg) i kompaktowe. W porównaniu do silnika Multistrady na rok 2020 jest 95 mm niższe i 85 mm węższe. Jednak masa i wymiary to nie są najważniejsze cechy nowego silnika V4 Granturismo. Zapewnia on wyjątkowo płynną pracę w niskim zakresie obrotów i liniową krzywą momentu obrotowego.
Kierowca ma zawsze pod ręką pełną moc silnika V4. Płynne przyspieszanie w dolnej i środkowej partii obrotów, a także sportowa reakcja w górnym zakresie – oto cechy serca nowej Multistrady, za które pokochamy ją chwilę po pierwszej jeździe. Modyfikując bazową wersję skrzyni biegów z modelu Panigale V4 konstruktorzy skupili się na pierwszym i ostatnim biegu. Efektem są krótka “jedynka”, które doskonale sprawdzi się podczas powolnej jazdy i manewrach w dolnej partii obrotów oraz długa “szóstka”, która pokaże swoje zalety na długich dystansach na autostradzie. Warto zaznaczyć, że w silniku V4 Granturismo zastosowano przeciwbieżny wał korbowy, który poprawia prowadzenie i zwiększa stabilność, tym samym diametralnie poprawiając dynamikę i przyjemność z jazdy nawet przy bardzo dużych prędkościach. To świetna wiadomość dla osób, które będą spędzały na Multistradzie V4 całe dnie podczas wakacyjnych wojaży.
Nowy silnik V4 Granturismo o pojemności 1158 cm3 generuje moc 170 KM i maksymalny moment obrotowy 125 Nm. Liniowa krzywa momentu obrotowego zapewnia maksymalną płynność przyspieszenia i prawdziwe uderzenie mocy nawet przy maksymalnym obciążeniu. Dzięki temu kierowca poczuje, czym jest natychmiastowa reakcja na ruch manetki gazu.
Kierując się potrzebami klientów Ducati znacząco wydłużyło okresy między przeglądami, czyniąc z Multistrady V4 lidera w tej kategorii. Obecnie w żadnym innym seryjnie produkowanym motocyklu nie spotkamy takich odstępów. W Multistradzie V4 wymiana oleju konieczna jest co 15 000 km, a kontrola lub regulacja (jeśli jest wymagana) luzu zaworowego co 60 000 km. Taka wartość robi wrażenie, a Ducati słusznie podkreśla, że to 1,5 obwodu ziemi.
Trasa czy miasto? Asfalt czy teren? Nieważne co wolisz, Multistrada V4 odnajdzie się wszędzie
Ducati Multistrada V4 zostało wyposażone w ramę skorupową, dwustronny wahacz z aluminium oraz 19- i 17-calowe koła z lekkich stopów (w sprzedaży dostępne będą również felgi szprychowe). Nowy pogromca dróg cechuje się zmniejszonym rozstawem osi (1567 mm), zawieszeniem o dużym skoku (170 mm z przodu i 180 mm z tyłu), prześwitem 220 mm i suchą masą 215 kilogramów. Taka specyfikacja sprawia, że w zakrętach prowadzi się jak prawdziwe Ducati, a na prostej zachwyca stabilnością i precyzją.
Środkowa część motocykla jest wąska, dzięki czemu kierowca może przyjąć optymalną pozycję stojącą podczas jazdy w terenie. W trakcie projektowania nowej Multistrady V4 skupiono się również na wysokości kanapy. W stosunku do Multistrady z 2020 roku wysokość siedziska została obniżona, a nowa kanapa otrzymała regulację (od 840 mm do 860 mm). W ofercie akcesoriów nie zabrakło kanapy dla niższych kierowców (815 mm), jak i tych bardzo wysokich (875 mm). Obniżenie środka ciężkości poprzez zastosowanie niższego siedziska ma o tyle duże znaczenie, że maksymalne obciążenie Ducati wynosi ponad 230 kg. Ułatwi to manewry przy niskich prędkościach.
Ducati przeprowadziło szereg badań, w tym w tunelu aerodynamicznym, aby zapewnić jak największy komfort podróżowania. Efektem jest dopracowana szyba wykonana z Perspexu, połączona z dwoma bocznymi deflektorami, z którymi wspólnie minimalizują hałas powstający podczas szybkiej jazdy i znacząco zwiększają komfort podróżowania. Warto zaznaczyć, że Ducati nie poprzestało na tym i wyposażyło Multistradę V4 w system dezaktywujący tylne cylindry podczas postoju. Dzięki temu zostaje ograniczone ciepło trafiające na nogi kierowcy. W ofercie nie zabrakło również takich akcesoriów, jak podgrzewane manetki i siedzenia (zarówno kierowcy, jak i pasażera).To wszystko składa się na wysoką wygodę jazdy.
Inteligentne systemy dla twojego bezpieczeństwa
Ducati Multistrada V4 to reprezentant najnowocześniejszych technologii w branży motocyklowej. Platforma inercyjna (IMU) zarządza systemem ABS podczas pokonywania zakrętów, Ducati Wheelie Control (DWC) nie pozwoli na niekontrolowane poderwanie przedniego koła, Ducati Traction Control (DTC) uniemożliwi poślizg tylnego koła, a system doświetlania zakrętów DCL zapewni lepszą widoczność. Więcej o systemach dowiecie się z artykułu, w którym Simpson wyjaśniał wszystko na przykładzie modelu 1299 Panigale. Nie myślcie, że to koniec technologicznych bajerów, jakie znajdziecie w Multistradzie V4. Na pokładzie wersji S znalazł się m.in. system Vehicle Hold Control (VHC) ułatwiający uruchomienie motocykla i ruszanie na pochyłej drodze. Na uwagę zasługuje również półaktywny układ zawieszenia Ducati Skyhook (DSS), który dzięki platformie IMU dostosowuje zawieszenie do warunków jazdy i pokonywanej nawierzchni. Po raz pierwszy integruje się on z funkcją Autoleveling, która rozpoznaje obciążenie motocykla i automatycznie dostosowuje ustawienia zawieszenia. Na liście wyposażenia opcjonalnego nie zabrakło systemu monitorowania ciśnienia w oponach.
Uwagę zwraca 6,5 calowy wyświetlacz TFT z nową szatą graficzną i nowym interfejsem użytkownika. Warto zaznaczyć, że w Multistradzie V4 znajdziemy kilka wersji językowych komputera pokładowego. W wersji S przy lewej manetce zainstalowano joystick, który zapewni jeszcze łatwiejszą nawigację po menu. Inne funkcje to m.in. Ducati Connect umożliwiający za pomocą Wi-Fi lub Bluetooth przesyłanie zawartości ekranu telefonu na wyświetlacz TFT i wygodne sterowanie za pomocą joysticka. Umożliwi to m.in. sterowanie muzyką, zarządzanie telefonem i nawigacją. Na zbiorniku paliwa Multistrady V4 pojawił się schowek, w którym możemy umieścić telefon i inne drobiazgi.Na pokładzie Multistrady V4 znajdziemy wiele innowacyjnych rozwiązań i systemów elektronicznych, jednak żaden nie przebije rewolucyjnego systemu radarowego. Umożliwia on korzystanie z adaptacyjnego tempomatu (ACC) i wykrywania martwego pola (BSD). Jeśli jakiś pojazd znajdzie się w martwym polu kierowcę poinformują o tym diody umieszczone na lusterkach. Dzięki współpracy m.in. z firmą Bosch stworzono system zwiększający komfort i bezpieczeństwo jazdy poprzez monitorowania otoczenia motocykla. Nie mieliśmy jeszcze okazji tego przetestować, ale czujemy, że to przełom w branży motocyklowej. W końcu Multistrada V4, która pojawi się w salonach w 2021 roku, to pierwszy motocykl na świecie z dwoma radarami.
Nasze wrażenia!
Ducati Multistrada V4 2021 – dane techniczne