Historie ciekawych motocykli – temat przewodni najpopularniejszych publikacji trzeciego tygodnia marca (16-22). Z uwagą czytaliście o Romecie Chart i Hondzie CB 750 Four. Interesowały Was także newsy dotyczące cen paliw na stacjach benzynowych i najciekawszy motocykl kategorii 125 ccm, czyli Yamaha MT-125 2020.
Na skróty:
1. Romet Chart: polski pies gończy
Zaczęło się jednak od kota, a nie psa. Taką śmiałą tezę można postawić przyglądając się historii rozwoju rometowskich konstrukcji. Zaczęło się bowiem wszystko od „Rysia” (czyli jednak kota, tylko trochę większego i bardziej dzikiego) – pierwszego powojennego polskiego motoroweru. Ryś MR1 po raz pierwszy wyjechał na nasze drogi w roku 1957 i był całkowicie krajową konstrukcją, wytwarzaną w Zakładach Metalowych we Wrocławiu -Zakrzowie.
2. Honda CB 750 Four. Zbudować najlepszy motocykl na świecie
To właśnie od tego motocykla rozpoczęła się wieloletnia supremacja japońskich maszyn na światowych rynkach. Honda CB 750 Four nie była ani pierwszym czterocylindrowym motocyklem na świecie, ani też pierwszym wyposażonym w tarczowe hamulce. Była jednak pierwszym, który oferował to wszystko jako maszyna seryjna, dostępna w salonie sprzedaży. Ta sprzęt skończył już 50 lat.
3. Oświetlenie w motocyklach. Jak to działa?
W idealnym motocyklowym świecie z pewnością dzień trwałby całą dobę. Niestety, poza mroźnymi terenami podbiegunowymi, nie ma co na to liczyć. Dlatego od niemal 120 lat, trwa nierówna walka o to, by noc nie przeszkadzała w jeździe na motocyklu.
4. Zmienne fazy rozrządu w MT-125 2020
Znacie najbardziej klasyczną szkołę budowania power nakedów? Bierze się motocykl sportowy i zamiast owiewek wkłada mu się szeroką kierownicę. Yamaha zastosowała właśnie tę zasadę w segmencie na prawko kategorii B. Zupełnie nowy model MT-125 pochodzi w prostej linii z YZF-R 125, ma być bardzo premium, a jego najważniejsze atuty to: dopracowane podwozie, wysokiej klasy komponenty oraz mocny silnik 15 KM ze zmiennymi fazami rozrządu.
5. Orlen obniża ceny paliw na stacjach
Ceny na stacjach paliw z dnia na dzień stają się coraz niższe – wszystkiemu winny jest „rozpad” OPEC+ oraz niestabilna sytuacja na rynku paliwowym dodatkowo eskalowana problemami związanymi z rozprzestrzeniającą się epidemią koronawirusa. Jednakże ceny paliw jeszcze spadną. Decyzję o maksymalnym obniżeniu cen paliw zapowiedział prezes PKN Orlen, Daniel Obajtek.