Rynek elektrycznych jednośladów rośnie w siłę – to cieszy. Kolejne marki wdzierają się na polski rynek. Teraz na nasz rynek za sprawą importera – firmy Velomotors – wkraczają skutery marki Askoll.
Na skróty:
Jak wiele włoskich firm związanych z motoryzacją, także Askoll osiadł w północnych Włoszech, w Povolaro di Dueville. Czy jesteśmy świadkami narodzin nowej, włoskiej legendy? Nie wiem, ale z bliska przyjrzeć się temu, jak powstają te wciąż oryginalne pojazdy i zebrać pierwsze wrażenia z kontaktu z nimi.
Trzy wersje
Obecnie pojazdy dostępne są w trzech wersjach, które różnią się mocą i przeznaczeniem. Najsilniejszy skuter rozwija moc na poziomie 3 kW, wyposażony jest w dwie baterie o łącznej pojemności 2800 Wh i pozwala rozpędzić pojazd nawet do 70 km/h. Ten model odpowiada motocyklom o pojemności 125 ccm. Dystans, który może pokonać eS3, to według producenta 96 kilometrów. Brzmi dobrze, ale nie miałem okazji sprawdzić, czy rzeczywiście jest on realnie osiągalny w warunkach drogowych, bo testowałem eS3 na torze, który znajduje się nieopodal fabryki.
Jazda tym skuterem była dla mnie bardzo ciekawym przeżyciem, ale chyba jeszcze większym dla pracowników Askoll, którzy przykleili się do okien, bo za wszelką cenę chcieli zobaczyć, co odstawiam. Co odstawiałem? Chciałem po prostu sprawdzić możliwości złożenia skutera w zakręcie. O dziwo opony we wszystkich trzech wersjach – eS3 oraz mniejszych eS2 oraz eS1 – trzymały doskonale. Próbowałem wchodzić w zakręty metodą asfaltową, terenową z dohamowaniem, zacieśnianiem zakrętu oraz odciążeniem przodu (to wymusza pozycja za kierownicą). I ani razu nie straciłem przyczepności, a uwierzcie mi, obiekt po którym jeździłem był tylko z nazwy torem. Na nawierzchni walały się gałęzie i liście, prawdopodobnie po burzy.
Do pracy, do szkoły!
Pozostałe dwa modele są nieco wolniejsze i pod względem maksymalnej prędkości odpowiadają wymogom przewidzianym dla motorowerów. eS2 wyposażony jest również w silnik 3 kW, ale ma mniejszą prędkość maksymalną – do 45 km/h. Mniejszą pojemność mają również baterie, dwie – tak jak w najmocniejszej wersji. Tu jednak osiągają pojemność na poziomie 2100 Wh. Pozwalają na pokonanie dystansu na poziomie 80 km!
Trzeci skuter włoskiego producenta – eS1 – charakteryzuje się tym, że na pokład może zabrać tylko kierowcę. To doskonały zamiennik dla klasycznego motoroweru. Jednostka rozwija moc na poziomie 1,5 kW i rozpędza skuter do 45 km/h. Ten model wyposażono w jedną baterię o pojemności 1050 Wh, która pozwala na pokonanie ok. 50 km, a więc zupełnie wystarczająco na drogę z domu do pracy lub szkoły i powrót.
Design po(d)raża
Nie jestem pewien, dlaczego Włosi podeszli do kwestii wyglądu zupełnie inaczej, niż zazwyczaj podchodzą do tego typu kwestii. Skutery nie porywają wyglądem. Nie zrobisz na nich wrażenia pod knajpą czy na spotkaniu z kumplami, o wyrwaniu dziewczyny nie wspominam. Zapytałem się wprost przedstawiciela firmy Askoll: „Czemu!?”. Usłyszałem bardzo prostą i w rzeczy samej mającą podstawy odpowiedź: „To mają być pojazdy użytkowe. Jeżeli chcielibyśmy rozwinąć kwestę designu, skutery byłyby dużo droższe, a teraz stać na nie niemal każdego. A dodatkowo brak potrzeby tankowania sprawia, że taki sprzęt zwraca się każdego dnia!” Trudno się z tym nie zgodzić, tym bardziej, że Askoll proponuje również jeden z modeli w specjalnej wersjim, przystosowanej już np. do rozwożenia pizzy czy dostarczania przesyłek.
Na szczęście wygląd to w zasadzie jedyna rzecz pominięta przez projektantów. Skuter hamuje wyśmienicie, jeździ dobrze, jest zwarty i gotowy do pracy. Z mojej perspektywy chciałbym, aby sprzęty te były wyposażone w lepsze zawieszenie przednie, chociaż czy jest to niezbędne? Nie sądzę. To sprzęt, który ma służyć, a „asfaltowe fikołki” nie będą udziałem tych skuterów na co dzień.
Łatwe ładowanie
To, co może być utrapieniem dla osób mieszkających w blokach, czy użytkowników nieposiadających garażu, to ładowanie. Klasycznie odbywa się przez wpięcie wtyczki ładowarki, zasilanej z sieci domowej, do gniazdka zapalniczki. Szybko i prosto. Ta metoda ma jednak wady, które łatwo przychodzą nam do głowy. Czy zostawilibyśmy tak podpięty skuter pod chmurką? Lecz inżynierowie z Askoll zaprojektowali skutery tak, aby bez problemu wyjąć baterię i zanieść ją do mieszkania, gdzie bez żadnych problemów naładujesz ją do pełna.
A skoro jesteśmy przy baterii, to należy wspomnieć, że te użyte w skuterach Askoll to ogniwa litowo-jonowe marki Samsung lub Panasonic. Według producenta zapewniają utrzymanie pojemności przez 800 cykli ładowania. Specjaliści z Askoll zapewniają również, że jeżeli poziom naładowania będzie utrzymywany między 15 a 90%, to ich żywotność zostanie przedłużona nawet dwukrotnie!
Wszystkie elementy niemal od zera powstają w fabryce nieopodal Wenecji, czyli w Europie. To daje nadzieję na długą i bezawaryjną pracę. Velomotors w swojej ofercie posiada zarówno skutery elektryczne jak i rowery ze wspomaganiem elektrycznym. Szczegóły znajdziesz na: www.velomotors.pl oraz niebawem naszej stronie internetowej.
Dane techniczne:
Askoll eS1 | Askoll eS2 | Askol eS3 | |
Cena brutto | 11 290 zł | 14 290 zł | 16 790 zł |
Homologacja/uprawnienia | L1e (AM) | L1e (AM) | L3e-A1 |
Liczba miejsc | 1 | 2 | 2 |
Moc silnika | 1500 W | 3000 W | 3000 W |
Moment obr. | 100 Nm | 130 Nm | 130 Nm |
Prędkość maks. | 45 km/h | 45 km/h | 70 km/h |
Liczba baterii | 1 (2) | 2 | 2 |
Pojemność baterii | 1050 Wh | 2100 Wh | 2800 Wh |
Zasięg | 50 km (100 km) | 80 km | 96 km |
Hamulec przód | tarczowy, 190 mm | tarczowy, 190 mm | tarczowy, 220 mm |
Hamulec tył | bębnowy, 140 mm | bębnowy, 140 mm | bębnowy, 140 mm |
System CBS | – | – | tak |
Reflektor przód | halogen | halogen | LED |
Masa własna | 72 kg | 84,6 kg | 85 kg |