Pierwszy na świecie wytatuowany motocykl
Na skróty:
Pierwszy na świecie wytatuowany motocykl
Maszyna, która miała swoją premierę w 2014 roku, została w Sturgis po raz pierwszy zaprezentowana w USA i przybyła do Ameryki wraz z nowym elementem konstrukcji, w całości wytatuowanym koszem, który w USA miał swoją światową premierę. Zlot w Sturgis (Południowa Dakota) to największa impreza motocyklowa globu. Miasteczko, które ma niecałe 7 tysięcy mieszkańców, raz w roku zmienia się w motocyklową stolicę świata, do której roku ściągają setki tysięcy motocyklistów oraz najważniejsze media i osoby z branży. Wg. danych organizatorów w 2016 roku w imprezie wzięło udział ponad 448 000 osób. Rat’s Hole Custom Bike Show to najstarszy konkurs motocykli customowych globu. Pierwsza impreza z tego cyklu odbyła się w 1973 roku, a dziś w tej najbardziej prestiżowej imprezie w branży rywalizują motocykle z całego świata. Nagroda dla Game Over Cycles jest pierwszym w historii najwyższym trofeum zdobytym w konkursie przez polską firmę.
Artystyczna wizja połączona z tradycją
„The Recidivist” to customowa maszyna inspirowana tradycjami środowiska motocyklistów oraz światem tatuaży. Upiększanie motocykli motywami tatuatorskimi wykonanymi za pomocą aerografu jest częstą praktyką firm produkujących motocykle. Wyjątkowość Recydywisty polega jednak na tym, że cała konstrukcja maszyny została pokryta cielącą skórą o jasnym kolorze zbliżonym do koloru skóry ludzkiej, na którym to materiale, artyści z dwóch polskich salonów tatuaży wykonali bezpośrednio na motorze najprawdziwsze tatuaże. Wytatuowana skóra pokrywa opony, bak, siedzenie, zbiornik oleju, tylny błotnik, lampę oraz wiele mniejszych elementów. To wszystko sprawia, że The Recidivist to pierwszy na świecie prawdziwie wytatuowany motocykl. The Recidivist jest artystyczną wizją nawiązującą do tradycji tatuowania się obecnej od lat w środowisku motocyklowym w USA. Motocykliści tatuowali się zarówno ze względów osobistych, aby wyrazić swój charakter oraz styl życia, i dlatego też motocykl w swojej konstrukcji oraz zdobieniach przedstawia historię człowieka z mocnym charakterem. Osobę, która ceni sobie indywidualność, osobistą ekspresję oraz poczucie wolności.
Rozwiązania konstruktorskie
Nawiązanie do tradycji wyraża się nie tylko w temacie Recydywisty, ale również w rozwiązaniach konstruktorskich maszyny, które zawierają również elementy imitujące wygląd maszynek tatuatorskich, a wszystkie te części są w pełni funkcjonalnymi elementami konstrukcji motocykla:
– trapezowe przednie zawieszenie maszyny jest elementem wyglądającym jak tradycyjna cewkowa maszynka do tatuaży
– wydech motocykla wygląda i jest skonstruowany dokładnie tak, jak nowoczesna maszynka do tatuowania. Uwzględnia to wchodzące w jego skład igły, które po uruchomieniu silnika, poruszają się w taki sam sposób, jaki ma to miejsce kiedy maszynka pracuje aplikując tusz pod skórę tatuowanej osoby.
Dodatkowo, konstrukcja maszyny jest oparta na wielu rozwiązaniach technicznych nawiązujących do burzliwego trybu życia powojennych motocyklistów:
– dźwignia, która uruchamia motocykl ma kształt dźwigni detonatora
– tylna lampa wraz z kierunkowskazami wygląda jak kastet – mocowanie zacisków hamulcowych w przednim kole ma wygląd kajdanek
– klamki do sprzęgła i hamulca przedniego kształt noża motylkowego „butterfly”
– dźwignia do pompy hamulcowej jest uformowana w kształcie paragrafu.
R.H.Giger i Zdzisław Beksiński
The Recidivist jest oparty na motocyklu Harley-Davidson Softail. Z oryginalnej maszyny zostały wykorzystane tylko część ramy oraz silnik, a wszystkie pozostałe elementy konstrukcji oraz zastosowane mechanizmy są autorskimi rozwiązaniami konstruktorów z firmy Game Over Cycles. Premiera motocykla miała miejsce we wrześniu 2014 roku w Londynie podczas London International Tattoo Convention 2014, najbardziej prestiżowego konwentu sztuki zdobienia ciała na świecie.
Kosz Recydywisty powstał w 2017 roku i miał swoją światową premierę podczas zlotu w Sturgis. Kosz jest całkowicie wytatuowany, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz, a także na oponach. Pod względem konstrukcji nawiązuje on do motocykla, szczególnie zbiornika paliwa, gdyż ma podobną konstrukcję złożoną z dwóch blach połączonych rurami , co imituje wygląd ludzkiego kręgosłupa. Również tatuaże na koszu odwołują się do motywów zawartych na motocyklu, ale tak jak jest to ze zdobieniami ciała, po pewnym czasie wzory graficzne zmienią się wraz z człowiekiem, na którym są one wytatuowane. Poszczególne grafiki się powiększają, zmieniają kolory, kształty i znaczenie. Dlatego też na koszu znajdują elementy odnoszące się do motocykla, jak Temida czy kajdanki, ale zawiera on również nowe motywy, jak wizualne odniesienia do abstrakcyjnej sztuki H.R. Gigera i Zdzisława Beksińskiego, czy inspiracje zaczerpnięte z faktów historycznych, jak elementy prezentujące wybrane obrazy z historii firmy Harley-Davidson.
Budowa motocykla z koszem pochłonęła 3000 godzin, a tatuowanie obydwu pojazdów zajęło ponad 2500 godzin
Informacje techniczne
The Recidivist wraz z koszem – informacje techniczne:
Rozmiar (obydwa pojazdy razem): długość 265 cm, szerokość 185 cm
Waga: motocykl – 380 kg, kosz – 155 kg
Silnik: Twin Cam 96″
Specjalnie impregnowana skóra:
motocykl – Kult Motor DRP, kosz – KM leather design
Tatuaże: Motocykl: Tomasz Lech – Individuum Tattoo, Krzysztof Królak – Rock’n’Roll Tattoo and Piercing Warszawa Kosz: Artur Wiśniowski – Moto-Paint.pl