Odpowiednie rozłożenie masy zapewnia kontrolę nad motocyklem. Powinieneś wyćwiczyć taką pozycję, jaka będzie współgrała z konstrukcją motocykla i siłami występującymi podczas pokonywania zakrętów.
Na skróty:
Prawiodłowa pozycja na motocyklu
Przyjmowanie odpowiedniej pozycji i balansowanie ciałem przydaje się podczas prowadzenia motocykli różnych typów. W wielu przypadkach może uchronić Was przed wywrotką lub kolizją. Zanim zaczniemy ćwiczyć wykorzystanie balansu ciałem, utrwalmy należycie prawidłową pozycję na motocyklu w czasie pokonywania zakrętów. Pamiętaj: prawidłowa pozycja ma wpływ na prowadzenie motocykla podczas pokonywania zakrętu oraz na komfort jazdy.
1. Głowa + wzrok
głowa przesunięta poza oś motocykla, w kierunku zakrętu, wzrok skierowany w tę samą stronę. To pozwala Ci ocenić z wyprzedzeniem rodzaj łuku i sytuację na drodze, a potem prowadzić motocykl tam, gdzie zamierzałeś, i płynnie pokonać zakręt.
2. Barki
mają być ułożone prostopadle do osi motocykla, przy równoczesnym wychyleniu ich w tę stronę, w którą prowadzi łuk.
3. Biodra
wychylone w kierunku zakrętu. Dla zapewnienia swobody ruchów (zmiana pozycji z jednego pochylenia w drugie) sugeruję zachowanie około 10 cm „luzu” pomiędzy kroczem a zbiornikiem paliwa. Oś bioder ma być równoległa do osi barków. Dzięki temu środek ciężkości może być łatwo przenoszony.
4. Ręce
przedramię, które znajduje się po wewnętrznej stronie zakrętu utrzymuj poziomo (łokieć na wysokości kierownicy). Takie ułożenie zwiększa siłę podczas używania przeciwskrętu. Dłonie luźno spoczywają na manetkach. W ten sposób zyskujesz lepszą kontrolę nad motocyklem i eliminujesz nadmierne zmęczenie nadgarstków.
5. Kolana
po wewnętrznej stronie zakrętu – kolana odchylone ku niemu. To umożliwi Ci płynniejsze przesunięcie ciała w kierunku wyznaczanym przez łuk. Po zewnętrznej stronie – drugie kolano dociska zbiornik paliwa, wspomagając wychylenie motocykla i zapewniając kierowcy utrzymanie stabilnej pozycji.
6. Stopy
od wewnętrznej strony łuku – ułożenie stopy na podnóżku (najlepiej, gdy jest oparta o niego przednią częścią) powinno uniemożliwiać kontakt z podłożem przy złożeniu. Druga stopa – oparta na podnóżku, stanowi punkt podparcia. Ciężar ciała powinien częściowo spoczywać na stopach.
Prawidłowa pozycja na motocyklu – ćwiczenie 1
Celem jest nauka przejścia z jednego pochylenia w drugie przy równoczesnym zachowaniu prawidłowej pozycji (takiej jak opisana powyżej). Ćwiczenie wykonujemy na parkingu. Motocykl postaw na nóżkach centralnych. Pozycję ćwicz tak, jak na ilustracjach. Zrobione przez drugą osobę zdjęcia lub nagranie z kamerki pomogą ocenić poprawność wykonania ćwiczenia. Przeznacz na nie 5 minut przynajmniej raz w miesiącu.
Prawidłowa pozycja na motocyklu – ćwiczenie 2
Celem jest opanowanie umiejętności, jak z pomocą nóg przenosić ciężar ciała z jednej strony na drugą. Cały czas zachowuj pozycję zgodną z opisem we wstępie.
Przyjmij pozycję wyjściową jak w opisie we wstępie, następnie unieś ręce ponad kierownicę. Ciężar ciała przenieś na nogi (odciążając tym samym „siedzenie”). Taka pozycja ułatwi Ci balansowanie ciałem przy użyciu nóg i zapobiegnie bujaniu motocyklem. Następnie zmień pozycję na drugą stronę, unosząc ciało na palcach stóp przy równoczesnym wykorzystaniu kolana (przeciwnego do wychylenia) jako punktu podparcia (o motocykl). Powtórz ćwiczenie kilka razy. Jeśli poczujesz drżenie nóg, to oznacza, że dobrze je wykonałeś.
Ćwiczenie nauczy Cię korzystania z punktów podparcia takich jak nogi, kolana, stopy i „przechodzenia” z jednej strony motocykla na drugą bez opierania się o kierownicę. W rzeczywistych warunkach ciężar ciała częściowo spoczywa na siedzeniu motocykla, a częściowo na nogach. Zadaniem kierowcy jest umiejętne rozłożenie tego ciężaru w zależności od specyfiki toru jazdy.