System DCT w motocyklach zdobywa coraz większą popularność.
Na skróty:
Czym jest DCT?
W skrócie DCT, czyli Dual Clutch Transmission, to automatyczna, dwusprzęgłowa przekładnia. Druga generacja skrzyni biegów DCT, oferuje wyjątkową kombinację wyczucia i łatwości prowadzenia. Zastosowana po raz pierwszy w modelu VFR1200F w 2010 roku była światowym debiutem. Rozwiązanie to pozwala na automatyczną, szybką i płynną zmianę biegów oraz zapewnia wyjątkowo komfortową i przyjemną jazdę motocyklem.
DCT oferuje trzy tryby pracy: manualny (MT) oraz dwa automatyczne (D i S). Tryb MT daje kierowcy możliwość zmiany biegów przy pomocy przełączników na kierownicy. Automatyczny tryb D jest idealny do poruszania się po mieście i autostradach, zapewniając optymalne zużycie paliwa. Automatyczny tryb S przeznaczony jest do bardziej sportowej jazdy.
W razie potrzeby w automatycznych trybach D i S, nadal można zmieniać biegi manualnie. Wystarczy jedynie nacisnąć przełączniki na kierownicy. Dodatkowo tryb D jest systemem adaptacyjnym, który rejestruje manualne zmiany biegów i automatyczną pracę dostosowuje do stylu jazdy kierowcy.
Zmodyfikowane oprogramowanie w modelach 2014 wcześniej redukuje biegi w trybach D i S, dając jeszcze lepsze wyczucie i dodatkowe hamowanie silnikiem, co ułatwia wejścia w zakręty. Dzięki szybszej zmianie biegów, redukcje są także płynniejsze.
Co daje DCT?
Efektem zastosowania DCT jest szybka i płynna zmiana biegów. Co więcej, dzięki dwóm sprzęgłom, kolejne biegi włączane są w niemal nieprzerwanym procesie zapewniając płynne i wyjątkowo efektywne przyśpieszenie oraz bezpośrednie przeniesienie napędu.
Dodatkową zaletą DCT jest duża wytrzymałość ponieważ zębatki nie mogą zostać uszkodzone przez niewłaściwe wbicie biegu. Dodatkowo pracy silnika nie można przypadkowo zatrzymać podczas ruszania, a sama jazda jest dużo bardziej komfortowa.
Dostępne motocykle z DCT
DCT cieszy się coraz większą popularnością. Sprzedaż motocykli z DCT w Polsce stale wzrasta. W 2013 r. Honda sprzedała o niemal 60% więcej motocykli z tym rozwiązaniem w porównaniu do roku 2012. DCT wypróbowało już 32% klientów NC700X i 46% klientów VFR1200X.
W 2014 w ofercie Hondy jest dostępnych aż 7 modeli z DCT. W standardzie dwusprzęgłowa przekładnia zastosowana została w modelach CTX700N, CTX700 i w Integrze, a opcjonalnie można znaleźć ją w takich motocyklach jak Crosstourer, VFR1200F, NC750X oraz NC750S.
Gdzie dowiedzieć się więcej?
Jeżeli masz dodatkowe pytania i chcesz osobiście poznać zalety automatycznej, dwusprzęgłowej przekładni w motocyklu, skontaktuj się z dealerem Hondy i umów się na jazdę testową.