Odpowiednio dobrane ogumienie jest jednym z najważniejszych elementów gwarantujących bezpieczną i komfortową jazdę motocyklem. Sprawdź, co należy wziąć pod uwagę, kupując opony, i w które modele warto zainwestować.
Na skróty:
Wybór opon należy uzależnić nie tylko od typu motocykla, ale przede wszystkim zastosowania i stylu jazdy. Inne opony wybiorą właściciele chopperów i cruiserów preferujący pokonywanie długich dystansów, inne właściciele sportowych oraz turystycznych motocykli, a jeszcze inne ci, którzy jeżdżą crossami po nieutwardzonej nawierzchni.
Kupując ogumienie warto zaufać producentom motocykli, gdyż homologują oni swoje pojazdy z jednym dopuszczalnym rozmiarem oraz typem konstrukcji opon – wyjaśnia miłośnik motocykli, Bartłomiej Jureczka z Działu Analiz Oponeo.pl. – Nie zaleca się wprowadzania w tym zakresie żadnych modyfikacji.
Motocyklista przygotowujący się do zakupu, powinien sprawdzić rozmiar ogumienia, ale również odpowiedzieć sobie na pytanie o to, czego oczekuje od opony oraz jaki styl jazdy preferuje.
Turystyczne: na miasto i w trasę
Najszerzej stosowane są opony turystyczne. Stanowią one uniwersalny produkt, który zaspokoi potrzeby większości motocyklistów. Takie ogumienie dobrze sprawdza się na różnorodnych nawierzchniach i w zmiennych warunkach atmosferycznych. Kierowcy chwalą je za wysoki komfort jazdy.
Do motocykli turystycznych i sportowo-turystycznych przeznaczona jest opona Michelin Pilot Road 2 oraz jej następczyni: opona Michelin Pilot Road 3. Pierwsza z nich zwyciężyła we wszystkich testach Moto Revue i Motorrad od 2007 do 2011 roku. Druga pozostaje bezkonkurencyjna, jeśli chodzi o przyczepność na mokrej nawierzchni.
Obie opony znajdują się w pierwszej piątce modeli najchętniej kupowanych przez motocyklistów – dodaje ekspert Oponeo.pl. – Charakteryzują się wysoką trwałością i dobrą przyczepnością niezależnie od kąta pochylenia maszyny w zakręcie, zapewniając kierowcy bezpieczeństwo oraz komfort jazdy.
Chopper i cruiser: w długie podróże
Kierowcom ceniącym bezpieczeństwo oraz precyzję prowadzenia profesjonaliści polecają ogumienie typu chopper lub cruiser dostosowane do motocykli takiego właśnie rodzaju. Bardziej niż prędkość liczy się w nich wygoda podczas długiej podróży.
Wysokie przebiegi gwarantuje model Metzeler ME880 Marathon. Motocykliści doceniają go za dobre trzymanie w zakrętach oraz wzmocnioną konstrukcję, która pozwala na płynną jazdę również przy większym obciążeniu. Właściciele ciężkich maszyn mogą także wybrać model Dunlop D404 z bieżnikiem homologowanym przez Harley-Davidson. Dobra przyczepność na mokrej i suchej nawierzchni, wysoka żywotność to charakterystyczne cechy tego modelu. W produkcji opony zastosowano mieszankę dwuskładnikową, która gwarantuje kierowcom wydłużone przebiegi oraz dobrą przyczepność.
Sportowe: gdy liczy się prędkość
Do szybkiej i bezpiecznej jazdy dobrze sprawdzają się sportowe opony wzorowane na technologii rodem z torów wyścigowych. Zapewniają one dobrą przyczepność i dynamiczne prowadzenie pojazdu. Dunlop Sportmax Roadsmart 2 oraz Bridgestone S20 gwarantują stabilność przy wysokich prędkościach oraz pewne pokonywanie zakrętów. Właściciele motocykli wybierają je ze względu na wysoką jakość i zastosowane w ich produkcji nowoczesne technologie zapewniające bezpieczną oraz wygodną jazdę.
Offroad: tam gdzie kończy się droga
Na podróże nieutwardzoną drogą profesjonaliści zalecają opony typu offroad. Ich cechą charakterystyczną jest odporność na zużycie i mocna konstrukcja. Dzięki doskonałej przyczepności motocykl na takim ogumieniu dobrze wchodzi w zakręty. Jedną z najchętniej kupowanych opon offroadowych jest Metzeler Tourance, część oryginalnego wyposażenia BMW R 1200 GS. Minimalizuje ona prawdopodobieństwo poślizgu, dzięki czemu kierowca ma możliwość lepszego wykorzystania osiągów motocykla.
Ogumienie wraz z zawieszeniem oraz układem hamulcowym są odpowiedzialne za bezpieczeństwo motocyklisty. Planując zakup nowych opon, warto wziąć pod uwagę rekomendacje doświadczonych kierowców, a w przypadku wątpliwości poradzić się profesjonalnych sprzedawców.