Treść projektu rozporządzeń wykonawczych do Ustawy o kierujących pojazdami na razie nie jest oficjalnie upubliczniona. Nam udało się dotrzeć do kontrowersyjnych zapisów, które mają być wytycznymi do tworzenia programów szkolenia kandydatów na kierowców.
Treść projektu rozporządzeń wykonawczych do Ustawy o kierujących pojazdami na razie nie jest oficjalnie upubliczniona. Nam udało się dotrzeć do kontrowersyjnych zapisów, które mają być wytycznymi do tworzenia programów szkolenia kandydatów na kierowców.
Przykład? „Jeżeli skręcamy w prawo – wyciągamy rękę prawą, jeżeli w lewo – wyciągamy rękę lewą. Zdarza się, że nie możemy wyciągnąć ręki lewej przy skręcie w lewo, ponieważ ręką tą akurat obsługujemy dźwignię sprzęgła. Wówczas możemy zasygnalizować skręt w lewo ręką prawą, układając ją łukiem nad głową. Dłoń prawej ręki wskaże kierunek w lewo”.
Rozporządzenie przewiduje także znajomość budowy pojazdu. Dla kat. B znów bazowano na doświadczeniach z lat 70-tych i 80-tych. Twórcy rozporządzenia zapomnieli chyba, że dzisiejsze samochody buduje się w oparciu o najnowocześniejsze technologie i magistrale światłowodowe a także najnowsze oprogramowanie.
Absurdalnych zapisów w rozporządzeniu jest więcej. Zobacz co nas czeka, jeśli Ministerstwo nie poprawi własnego projektu.
Projekt przeczytałem z zaciekawieniem. Im więcej czytałem, tym bardziej mnie on zaciekawiał. Miałem bowiem wrażenie, że czytam oryginalny dokument z czasów dwudziestolecia międzywojennego. Regulacja gaźnika, bębna hamulca, obsługa prądnicy (!) zmiana opony, to tylko niektóre elementy szkolenia przewidywane dla przyszłych motocyklistów. Jeżeli dodamy do tego umiejętności sygnalizowania zmiany kierunku jazdy poprzez wymachiwanie rękami, dojdziemy do wniosku, że szczegółowych załączników prawdopodobnie nie czytał nikt od czasów rządu Władysława Grabskiego. A szkoda. Przynajmniej sejmowe biuro legislacyjne powinno zapoznać się z tymi dokumentami, bo robią to w końcu za nasze (więc między innymi i moje) pieniądze. Mam niejasne przeczucie że takie prawne gnioty bez najmniejszego problemu można odnaleźć niemal w każdej dziedzinie regulowanej przez nasze prawo. Lech Potyński – redaktor naczelny „Świata Motocykli”
– Następnie otwieramy kranik paliwa i naciskamy przycisk do „przelewania” gaźnika, trzymamy wciśnięty tak długo aż benzyna nie zacznie wyciekać przez specjalny otworek w komorze pływakowej. Wykonujemy dwa, trzy ruchy starterem przy wyłączonym zapłonie w celu zassania mieszanki do komory spalania. Jeżeli motocykl wyposażony jest w urządzenie rozruchowe (ssanie), przesuwamy manetkę w położenie „ssanie”. Włączamy zapłon i starterem uruchamiamy silnik.
Zobacz inne pomysły Ministerstwa Infrastruktury, jakie znalazły się w rozporządzeniu
– Teraz dopiero możemy zasygnalizować ręką zamiar zmiany pasa ruchu i łagodnie zjechać na prawy pas (w przypadku opisu manewru wyprzedzania na drodze ekspresowej, zresztą wątek sygnalizowania ręką pojawia się jeszcze wielokrotnie).
– Podczas pierwszych jazd motocyklem, musimy opanować trzy elementy: – utrzymanie równowagi i kierunku jazdy, – sygnalizowanie kierunku jazdy, – opanowanie nierównomiernej jazdy na pierwszym biegu, szczególnie dwutaktem.
– Ruszanie z użyciem hamulca przedniego koła: Motocykl unieruchamiamy za pomocą hamulca działającego na przednie koło. (dotyczy nauki ruszania na wzniesieniu) – gdzie od lat na egzaminie należało ruszać przy użyciu hamulca działającego na koło tylne co wydaje się bardziej sensowne ze względu na większe dociążenie tylnego koła przy tym manewrze. A może autor miał na myśli ruszanie motocyklem wyposażonym w sprzęgło sterowane nożnie?
– Dodatkowo, uginając nogi w kolanach, huśtamy się powodując chwilowe odciążenie motocykla, który w tym czasie wyjedzie z na powierzchnię piaszczystej drogi. Jest to rodzaj pulsacji w płaszczyźnie pionowej. Drugą czynnością wspomagającą przejazd przez kopny piach jest operacja gazem. Tu również stosujemy pulsację polegającą na naprzemiennym otwieraniem na maksimum i przymykaniem przepustnicy.
Oburzony treścią rozporządzenia jest także Konrad Filipiak, instruktor jazdy szkoleniemotocyklowe.pl.
Pełną treść listu przeczytacie tutaj.
Niebawem przyjrzymy się bliżej zmianom jakie dotkną przyszłych kierowców kat. B.
Juliusz Szalek
ZOBACZ TAKŻE:
Zmiany dla kierowców w 2011 roku
Kurs prawa jazdy to droga impreza
Samochody – ogłoszenia